Var med om en händelse idag där bilen framför mig övningskörde. Vid en rondell kör hon ut framför väjningspilkten men stannar ca 3 meter in i rondellen då det kom bilar. Uppenbarligen fick denna person panik över detta och därav satnnade för ”släppa” fram dessa. När det blir min tur, släpper jag fram de bilar som är i rondellen och på våg mot mitt håll och håller koll på dessa, men kör in i övningskörningsbilen som fortfarande stod parkerad i rondellen, jag var helt övertygad om att de kört och börjat rulla igen. Det blir skador på min bil, men inget på deras. De börjar efter krocken köra och stannar först efter ca 40 meter när de noterat jag stannat. Är detta då fullt på mitt ansvar?
Här får du en länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkulationsplats
Under lag förordning säger:
Bara fordon som går i linjetrafik eller är skolskjuts får stanna eller parkera i cirkulationsplatsen
Tydligt står det så att man ska inte stanna alls i rondellen. Men med undantag om det har hänt en olycka framför och man måste stanna i rondell så måste man göra det. I detta fall så är det inte det.
Tydligen så handledaren som sitter bredvid nybörjare håller på prata med hen att man inte ska vänja inne i rondellen... handlaren gjorde några misstag:
1. Man ska tala om tydligt innan man kör in på ställe som eleven känner sig ovan för, och säkerställa att eleven verkligen förstår det hen säger.
2. När eleven gör fel, ska man inte tala om att du gör fel direkt utan kör ut rondellen och parkera i en locka sen tala om att du gör fel och hur du ska göra.
Vafan klarar man inte rondellkörning ska man undvika köra där... idioter.
Du ska ha koll på det som händer under trafiken och vänja dig. Dvs. vara uppmärksam när nybörjare håller på stannar i rondellen och inte kör vidare att kunna köra förbi/passera eller vänta bakom bilen, inte köra in direkt utan att tänka.
Ansvars mässig... då gäller det lagligt förhandling, det vet jag nog inte hur vi kan säga om saken, hen som stannade i rondellen är fel 100%, du som körde på hen också fel.