Jag gjorde teoriprov för ett år sen, förra månaden gick den teorin ut och nu undrar jag om någon känner till några nya regler sedan förra året.. Har fortfarande kvar min gamla bok...
Om du menar nya trafikskyltar kan du hitta vissa på följande länk:
www.teknikensvarld.se/nyheter/070323_vagmarken/index.xml
De med datumparkering du ser där exempelvis med första ett streck och sedan två på samma skylt betydde att du inte får parkera på jämna husnummer på ett udda datum om jag minns rätt. Det ska även finnas tilläggsskyltar under denna som visar tider och så vidare.
När det bara står ett streck får du inte parkera där på udda datum, och två så får du inte parkera på jämna datum. Alla dessa nya regler är för att underlätta städningen av gatorna.
Sedan har såklart hastighetsgränserna ändrats så att man kan få köra upp till 120 km/h på vissa vägar och 60/80/100 har tillkommit till våra regler också.
Hjälpte jag lite?
En ny regel (från 2008 09 01 tror jag) är att man nu ska göra både förarprov och kunskapsprov inom ett kort intervall (2 veckor?).
Har du däremot gjort provet innan innan 1:a september så skulle du ha fått göra uppkörningen inom ett år, även efter 1/9 2008. Men nu är ju det inte aktuellt längre, då det har gått 1,5 år efter 1/9 2008. :P Som det nämdes ovan är ju teoriprovet nu bara giltigt 2 månader!