I måndags hade jag teoriprov och idag hade jag uppkörning. Jag har aldrig varit så nervös som jag var innan uppkörningen, men jag klarade det! Innan jag gjorde något av proven så tittade jag här i forumet ganska mycket, speciellt innan uppkörningen haha... Därför tänkte jag själv ge framtida personer lite råd, för det hjälpte mig att researcha så varför inte underlätta?
Teorin: börja läs smått i god tid. Det kan vara ett kapitel om dagen eller ett par sidor. När det sen närmar sig någon månad, börja läsa i boken oftare. Läs sammanfattningarna, gör tester! Detta hjälpte mig enormt mycket och detta gjorde att jag på teoriprovet kände att jag skulle klara det.
Uppkörningen: behåll lugnet, ta en lektion timmen innan uppkörningen och värm upp! Behålla lugnet ÄR svårt. Jag hade svårt med det. Men jag bestämde mig för att vara så positiv som möjligt när jag väl satt i bilen med min körlärare, jag var så positiv jag kunde när jag träffade förarprövaren. Frågade om jag inte förstod. Jag fick en jättetrevlig man att köra med, som gick igenom allt lugnt och sa att småfel som inte återkom hela tiden inte var farligt och så gick han igenom exakt vad han skulle bedöma. Min säkerhetskontroll var att kolla alla vätskor under motorhuven. Det stora hela gick faktiskt bra - jag höll nerverna i schack och försökte att inte tänka på vad han var där för att göra. Min lärare sa innan vi skiljdes åt: ”du kör bilen, låt inte bilen köra dig”. Det ekade i mitt huvud och jag vågade ta för mig i trafiken, jag accelererade bestämt och tänkte såklart på miljökörningen. Det jag däremot var nervös över var om jag gjorde rätt i en av rondellerna, och sen parkeringen. Jag fick inte parkera som jag lärt mig, men jag löste det ändå. Det värsta är ändå när någon säger ”är du nöjd med det där?”. Såklart svarar man ”ja”, men innerst inne tvekar man. Det gör jag iallafall, haha. Men när vi väl stannade bilen sa han att jag klarat provet och att körkortet skulle komma på posten!
Att köra själv första gången är en helt sjuk känsla. Jag satt och log hela vägen hem. Har kämpat med det här så himla länge och jag har samtidigt behövt jobba ihop alla pengar själv för att ha råd med körkortet. Det är så skönt att det är över och jag önskar ALLA lycka till med era framtida körkort!
Mitt sista råd är att inte hetsa upp er för uppkörningen för mycket. Nerverna släpper fort och jag blev ganska avslappnad fort. Era lärare hade inte släppt iväg er på uppkörning om ni inte var redo (ni som kör med körskola). Och OM ni har en körskola som gärna vill mjölka er på pengar; sätt ned foten! Jag fick styra lite själv och bokade till slut X antal lektioner som de fick rätta sig efter. Men det viktigaste är ändå att ni trivs med eran lärare. Det gjorde jag, kommer faktiskt sakna våra samtal i bilen haha