Start > Körkortsforum > Ge inte upp!

Ge inte upp!

Gäst 2014-06-12 18:36 ! Citera #
Hallå allihopa!
Antar att det är några styck som kuggar gång på gång så jag vill berätta lite vad jag har gått igenom.

Lite lång text men värt att läsa.
Sommaren 2013 fick jag mitt körkortstillstånd och började att övningsköra privat med min pappa och i November 2013 började jag plugga på teorin lite smått och då började jag med att ordna ett konto på Elevcentralen. Klarade alla moment. 100%.
Jag hade även en gammal bok som jag läste ut 1 gång. Körkortsboken 2004 tror jag det heter.
3 Januari så fyllde jag 18 år och då var det dax för teorin och förbereda mig inför uppkörningen.
Den 6 Januari så hade jag teoriprov för första gången. Jag var så nervös, jag kände mig redo men samtidigt så hade jag en känsla att jag behöver plugga mer.
När jag väl gjorde provet och klickade på ”Avsluta prov” så såg jag att jag tyvärr inte blev godkänd. 39/65. Jag blev självklart besviken men jag samlade kraft inför morgondagen.
Dagen efter var det dags för uppkörning. Där blev jag kuggad för jag glömde högerreglen och körde med för låg växel. Vilket jag accepterade för det är två viktiga saker men inte får glömma i trafiken.
När jag kom hem så bokade jag teorin och uppkörningen än en gång.

Jag började genast plugga inför teorin och körde med min pappa. Jag läste ut Körkortboken 1 gång till, alla sidor och började anteckna det jag inte kunde och slog upp lite saker på Internet och försökte läsa mig grunderna om varför det är så.
29 Januari var det dax igen för teorin. Kuggad än en gång. Fick 46/65. Där började jag känna mig lite ledsen. Jag tänkte ”Hur i hela friden lyckas jag inte? Vad är det för fel på mig?”
Min 2:a uppkörning var några dagar efter. Där blev jag kuggad för att jag hamnade mellan 2 rutor när jag skulle parkera. Han sa att jag körde helt utmärkt men att jag inte kan parkera. Vilket kanske kändes surt att bli kuggad för men hur som helst så kunde jag inte göra något åt saken.

Någonstans där emellan gjorde jag ett till teoriprov och fick 49/65. Jag blev lite småsur för jag var 3 poäng ifrån att klara det.
Jag hade uppkörningen några dagar efter. Jag hamnade med en riktigt surig gubbe. Han var stel och sträng.
Han ville inte ens hälsa på mig. Jag blev jag kuggad för jag glömde blinka. Men han sa att jag körde jättebra men han kan inte godkänna mig för att jag glömde blinka.

Jag bokade teoriprov och uppkörning. Men så förvirrad som jag är, så blandade jag ihop datumen så jag missade teorin och min körning blev avbokad..

Jag tog en paus och la ner lite med pluggandet.
I mitten av Mars tog jag fram teoriböckerna och började plugga på Teo trafikskola 2012. Där klarade jag alla tester. Skaffade mig även dom nyaste boken ”Du och jag i trafiken”. Jag läste ut boken 3 gånger och antecknade sida efter sida.
I slutet av April bokade jag tid för teoriprovet för 3 gången. Kändes fortfarande nervöst men jag tänkte ”3:e gången gillt”.
Jag fick 47/65. Jag sjönk i ”poäng” och jag började känna mig rent ut sagt värdelös. Jag kan mycket, jag kan faktiskt mer än vad många som har körkortet i handen kan men jag förstår inte riktigt varför jag inte klarar det. Kanske har jag pluggat för mycket så jag får hjärnsläpp eller är det bara för allt blir svart när jag väl sitter här..

Idag, 6 Juni så hade jag uppkörning för 4:e gången. När jag vaknade så hade jag en bra känsla. Ingen visste om att jag skulle köra upp och det kändes skönt. Jag fick i mig en bra frukost och fick en bra sömn. Kände mig lite nervös men hyfsat säker. Jag tänkte för mig själv att jag ska fan i mig klara detta här. Min handledare var en riktigt trevlig man och jag kände mig för en gångs skull avslappnad när jag körde. Och äntligen blev jag godkänd. Han sa: ”Jag kan inte riktigt förstå varför du har misslyckats så många gånger, du är en bra förare!”
+ Jag har aldrig kört med trafikskolan, vilket jag borde göra för längesen men jag kände inte att jag behövde. Så det är inget man måste göra.

Den 16 Juni, alltså på Måndag har jag mitt 5:e teoriprov vilket jag hoppas att jag klarar!

Vad jag vill komma till är att många säger att ”det inte är handledarens fel” eller ”det är du som sitter bakom ratten” blabla, men det är faktiskt handledarens ”ansvar” också att göra att eleven känner sig avslappnad och inte för spänd och nervös. För sitter han/han helt spänd och stirrar i din själ så blir man nervös så man vill spy för att handledaren lägger för mycket fokus.
Mina korta tips till er som kör upp är: Planera din körning, kör med höga säkerhetsmarginaler, överdriv med att kolla i backspeglarna och va lugn. Världen går inte under om du kuggar. Det känns tufft och tråkigt, men bara att fortsätta att försöka.

Och min största poäng är: Ge inte upp! Denna känslan är underbar. Man glömmer alla uppkörningar och teoriprov man gjort och det känns som man klarat det på första gången.

Lycka till alla där ute :)
Gäst 2014-06-12 18:52 ! Citera #
Bra skrivet, det är också viktigt att inse att det inte är hela världen om man missar första gången. Bara att kämpa på! Men det är klart att man vill klara det så snabbt som möjligt.

Jag sitter ofta och tänker på vilka idioter vi har ute i trafiken i Sverige, om dom fixade körkort kan jag det också!
Lillypinkie 2014-06-12 19:27 ! Citera #
Bra kämpat!! Du kommer klara teorin snart... Du får gärna berätta hur det gick för dig.
Lycka till! Du fixar det här :)
Gäst 2014-06-21 11:12 ! Citera #
Bra jobbat!!! För mig är det tvärtom, har klarat teorin men kuggar uppkörningen 3 ggr. Har min fjärde i slutet av denna månad. Lycka till <3
qwery 2014-06-23 14:08 ! Citera #
Två bilskolor har sagt jag är redo och ändå sitter man här kuggad igen! Hur går man vidare nu då?
C.a 2014-06-24 20:25 ! Citera #
Bara att boks ny tid och kämpa på. Hur ser tider ut nu finns det samma dag ?
Gäst 2014-06-25 17:38 ! Citera #
Hej! Som jag innan sa gjorde jag teorin i måndags, fick åt skogen. 43/65. Kan inte beskriva hur förbannad jag var.
Idag gjorde jag åter igen, och jag fick 51. Har nog aldrig varit såhär sur.
En av frågorna jag fick fel på var: Du ser två fåglar i kurvan du ska svänga in i, hur ska du reagera? Och jag svarade att jag skulle behålla hastigheten för att fåglar är inte vilt.

Sen tänkte jag efter man måste alltid sakta ner innan kurvor.. Nåja, man är efterklok.

Kör åter igen ett prov på Måndag. 7:e gången.. Ajaj..
Gäst 2014-06-27 12:13 ! Citera #
Lol fick exakt samma fråga på mitt prov :O och det var typ i maj... När det gäller mindre djur, typ fåglar, ska man inte tvärbromsa för att du lägger dina medtrafikanter i risk så att säga. Me i detta fall så befann ju sig dessa fåglar i en kurva. Kurva= måste sakta ner. Plugga mer på riskerna för det är typ vad 90% av provet består av.
Björn He 2014-06-29 15:29 ! Citera #
Anastasia, synd att du blivit kuggad så många gånger på teoriprovet. Men jag håller med om att många frågor, särskilt riskbedömningsfrågorna, är usla. Teoriprov är svårt, jag klarade inte heller teoriprovet på 1:a försöket, klarade det på 2:a försöket. Håller med om att uppkörningen inte heller brukar vara så enkel som många tror. Tycker det var löjligt av inspektören du hade på din 2:a uppkörning att underkänna dig för att ha parkerat utanför en P-ruta, man kan ju rätta till sånt, eller fick du inte chansen att göra det? Men man behöver inte vara dum i huvet för att man inte klarar körprov, jag vet ju av egen erfarenhet att kuggningar ibland kan bero på att inspektörerna är taskiga, åtminstone vad jag anser och det är jag inte så ensam om att anse.
Anastasia 2014-06-29 20:42 ! Citera #
Jovisst, frågorna dom ställer på provet är ur svåra tycker jag. Vissa har det lätt att klara det, medans vissa tycker det är svårt.
Jag tycker detta är bland det svåraste jag gjort. Teoriprovet har tagit så mycket energi på mig så det är helt sjukt. Jag kan mycket, jag kan det man behöver veta men ändå lyckas jag inte.
Jag ska utomlands nästa vecka, och nu börjar det kännas extra tufft för mig. Klarar jag inte det imorgon, så är det nästan kört för mig för jag kommer hem den 14 Augusti och 16 Augusti går min körning ”ut”.

Vet inte riktigt vad jag gör för fel..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor