Start > Körkortsforum > Motorbromsa

Motorbromsa

Gäst 2014-06-12 18:20 ! Citera #
Nu är jag förvirrad.
Enligt körlärare kan man motorbromsa genom att släppa gasen och låta bilen rulla själv utan att röra kopplingen och växelspaken.
enligt min handledare måste man växla ner. man kan växla från femman till trean. Vilken har rätt? eller är både alternativet korrekta. Hjälp!
Gäst 2014-06-12 20:47 ! Citera #
Tjena Yazz0524.

Om du släpper gasen och låter bilen rulla i 5:an så sjunker inte farten förräns långt efteråt. Bilen rullar i den fart du körde i i ca 10 sekunder för att sedan väldigt sakta sjunka neråt i hastigheten.
Det är som om du ska cykla så hårt och snabbt du kan för att sedan sluta och låta cykeln rulla.
Om vi säger att du kör i 100km/h så ska du först bromsa ner hastigheten till ca 70km/h. Sedan kan du snabbt lägga in i 3:an. Då motorbromsar du ner till ca 30-40km/h. Om du motorbromsar vid branta nedförsbackar så håller sig hastigheten där vid 30-40km/h, medans 5:ans växel skulle i högsta troliga fall höja farten.
Allt beror på vart du kör och vilken hastighet du har. Vid avfarter - Bromsa först hårt och lägg i antingen 4:an eller 3:an, beroende på om det är tvär kurva eller bara rak sträcka innan stopp. Vid 50-70km/h så kan du lägga 4:an eller 3:an en bra bit innan rött ljus så du kan rulla utan att behöva bromsa mycket medans kanske ljuset ändrar sig till grönt och du kan fortsätta att köra utan att behöva stanna.

Lägger även till här att man alltid ska kolla backspegeln innan man motorbromsar (och bromsar i vanliga fall). Men vid motorbromsning så lyses inte bromsljusen, då märker inte bakomvarande bilar att du plötsligt sjunkit rejält i fart vilket kan resultera att bilen bakom kör in i dig.

Tror jag förklarade ganska bra, vad tycker du/ni?
Säg till om du/ni behöver veta mer.

Lycka till med körningen.
Gäst 2014-06-15 16:58 ! Citera #
Tack Yajiru! Bra svar.
Men om man ser att man har en bil bakom, ska man trycka på broms bara att de ser att vi håller på sänka farten eller ska man motorbromsa i alla fall? Hur gör man då ? Tack!
Gäst 2014-06-15 17:52 ! Citera #
yazz0524
Tack Yajiru! Bra svar.
Men om man ser att man har en bil bakom, ska man trycka på broms bara att de ser att vi håller på sänka farten eller ska man motorbromsa i alla fall? Hur gör man då ? Tack!

Du kan göra både och, börja med bromsning. Tryck lätt på bromsen för att bakomvarande blir mer uppmärksam, sedan trycka ner den ordentligt. Sedan kan du samtidigt som du trycker ner bromspedalen ordentligt, växla till en lägre växel och bara släppa bromsen och låta bilen rulla. Motorbromsar du bara och lägger 2-3 växlar ner så sjunker farten enormt och snabbt samt den bakomvarande bilen märker troligtvis inte det förrän det är försent. Vilket jag påpekade i svaret tidigare. Bromsning kan du skippa helt och hållet när du inte har någon bil bakom dig, dock rekommenderar jag att du bromsar först för att sedan motorbromsa, speciellt under övningskörning och uppkörning.
Gäst 2014-06-16 21:09 ! Citera #
Yajirou
yazz0524
Tack Yajiru! Bra svar.

Du kan göra både och, börja med bromsning. Tryck lätt på bromsen för att bakomvarande blir mer uppmärksam, sedan trycka ner den ordentligt. Sedan kan du samtidigt som du trycker ner bromspedalen ordentligt, växla till en lägre växel och bara släppa bromsen och låta bilen rulla. Motorbromsar du bara och lägger 2-3 växlar ner så sjunker farten enormt och snabbt samt den bakomvarande bilen märker troligtvis inte det förrän det är försent. Vilket jag påpekade i svaret tidigare. Bromsning kan du skippa helt och hållet när du inte har någon bil bakom dig, dock rekommenderar jag att du bromsar först för att sedan motorbromsa, speciellt under övningskörning och uppkörning.

Tack så hemsk mycket!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest