Start > Körkortsforum > Kuggad 2 ggr på högfartsbana

Kuggad 2 ggr på högfartsbana

syster 2014-06-02 15:27 ! Citera #
Nu behöver jag hjälp. Har nu kuggat två gånger pga att jag drar med mig en och samma kona i Undanmanövern. Till saken hör att jag alltid klarar högfartsbanan annars. Min trafiklärare säger att jag kan detta och därför inte behöver fler lektioner. Hur gör jag nu? Det har satt dig i huvudet och nu börjar jag tappa sugen. Tips mågon?
Linus 2014-06-30 16:01 ! Citera #
Du menar väl accelerationsfältet? Det körfältet som du gasar mycket för att komma samma fart av bilarna som kör på motorväg? Det finns några tips här som kan vara bra till dig:
1. Gasa ordentlig. Som du tävlar med bilen som finns på motorvägen.
(Anledning ovan är att inte orsaka upphinnande olycka så att någon bil kör på dig bakifrån)
2. Titta gärna i god tid, planera tidigt.
3. Titta bakom en gång med huvud vrid när du kommer in i accelerationsfältets början
4. Utan bilar eller finns det en locka, slå på vänster blinkers och vred huvud och titta igen.
5. Utan bilar eller finns det en locka, vrid lite på ratten så att bilen kommer in i motorvägen snedvis, INTE vred ratten överdrivet för att då blir det för mycket till vänster och du kommer att styra till höger igen detta skapar en osäker körning och du kan bli kuggad för det.
6. Om du ser bilen bakom dig när du vred huvud, detta betyder att bilen är för nära dig, du löser detta med sänka lite farten och samtidigt slå på blinkers och kör in bakom den bilen som finns nära.
7. Om du ser bilens huvud i backspegeln och bilen på vänster spegeln men inte på vänster sida när du vrider på huvud, då gasar du och slå på blinker och komma in i vägen med snedvis sätt.
8. Bara träna på det om och om och om och om och om. Tills du känner dig säker.

Lycka till.
Davve 2014-06-30 20:00 ! Citera #
Linus
Du menar väl accelerationsfältet?

Nej, han menar högfartsbana... MC, vettu. ;)

syster
Nu behöver jag hjälp. Har nu kuggat två gånger pga att jag drar med mig en och samma kona i Undanmanövern. Till saken hör att jag alltid klarar högfartsbanan annars. Min trafiklärare säger att jag kan detta och därför inte behöver fler lektioner. Hur gör jag nu? Det har satt dig i huvudet och nu börjar jag tappa sugen. Tips mågon?

Klarar du det när du kör på trafikskolan men felar under uppkörningen så handlar allt om nervositet/stress/press. Det kan man ganske lätt få bukt med om man andas korrekt. Innan manövern kan du testa att andas in (djupa långa andetag i 30 sek) genom näsan och ut genom munnen. Detta är lugnande och håller nervositet i skakt.

Försök också se uppkörningen som en lektion på trafikskolan där du inte har några generelle krav på dig så slipper du pressen att du ”måste” klara det.
Hasse 2014-07-22 08:14 ! Citera #
Antar att du skall bromsa hårt men säkert och när det blir kritiskt släpp bromsen och styr bort från hindret.
Istället för att luta cykeln och försöka undvika konan så trycker du styret framåt på motsatt sida som du ska åt.
Krävs lite övning och skall testas i låg fart.
Det gäller att lita på däcken och greppet annars blir det tankar om att man kanske lägger omkull hojen.
bromsa inte under undanmanövern,hoppas du förstår hur jag menade med styret?
Kanske en gammal tråd och att du redan har ditt körkort men kanske någon annan har nytta av tipset.
mvh/Hasse
Hasse 2014-07-22 08:41 ! Citera #
Hasse
Antar att du skall bromsa hårt men säkert och när det blir kritiskt släpp bromsen och styr bort från hindret.
Istället för att luta cykeln och försöka undvika konan så trycker du styret framåt på motsatt sida som du ska åt.
Krävs lite övning och skall testas i låg fart.
Det gäller att lita på däcken och greppet annars blir det tankar om att man kanske lägger omkull hojen.
bromsa inte under undanmanövern,hoppas du förstår hur jag menade med styret?
Kanske en gammal tråd och att du redan har ditt körkort men kanske någon annan har nytta av tipset.
mvh/Hasse

Bara ett tillägg.
Skrev lite galet :Istället för att luta cykeln och försöka undvika konan så trycker du styret framåt på motsatt sida som du har hindret på:

Om du trycker vänster styre framåt går ju cykeln åt vänster bort från hinder på höger sida snabbare om du också lutar kroppen korrekt.
Ett youtube-inlägg förklarar bättre mekaniken.
www.youtube.com/watch?v=nlc1bGPTR3c

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo