Lite hjälp!
Det är så att jag undrar lite om växling, kan man göra så att när man kör statskörning och ska accelera upp till 50 så gör man följande så här; 1-2-3-5 och då att man i trean gasar halvt till 50 under 300rpm och sedan bara lägger in i femman och kör.
Eller ska man hellre göra så här; 1-2-4-5? Anser ni att båda är acceptabla? Och om man sedan ska in på en motorväg och har i femman för det precis innan varit en 50 väg kan man då bara sänka till trean eller fyran och accelera upp för man inte ska accelera på femman.
Sedan när man ska köra av en motorväg ska man motorbromsa och bromsa lite om man har för hög fart i kurvan (som vanligtvis brukar finnas på en avfart) eller bara sänka växlen till 4 eller trean?
förlåt om det här låter konstigt men är rätt trött och vill verkligen få hjälp med det här, det är typ det enda som stör mig lite.
Kör 1-2-4-5 , så du får det som vana.. för på uppkörningen dem kommer vilja att du ska köra miljö då kör du 1-2-4-5
osv
Hej jag har lärt mig om det är tomt på vägen och det är 50km så startar du ju på 1an sen 2a efter typ en bil längd sen trycka till gasen upp till 45-50 typ sen 4an .
Men om det är rätt mycket bilar strunta i miljövänlig och växla 1,2,3.
Jag tänket generellt 3an =30km 4an 50km 5an 70km.
Jag brukar hoppa växlar 2- till 4a eller 3till 5
Jag brukar bromsa ner om det är en kurva för ofta kommer det ju en vägskylt typ 50 efter motorvägen och sen växla net till 4a eller 3a beroende på situation och sikt.
Ingen expert men att sänka farten från 110 till exempel 40 med bara motorbromsning blir rätt hoppigt och farligt.
Glöm ej backspegel och om väglaget är halt . Tänk trafiksäkert
Aha! Tack för informationen! Jag har några till frågor. När man ska accelera i ett accelartionsfält in till motorvägen och har precis innan kört en väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och haft i femman, ska jag då växla ner till fyran eller trean för att sedan accelera snabbare in till motorvägen?
Och om man kör i ett villaområde och det är 50 km/h begränsning, ska jag köra i trean som högst?
När jag kör och hastigheten är 50 kör jag redan på 4an så bara att hålla kvar den växeln .
Min körskola ville att man använder 4an för det är bättre kontroll då , fast om du redan kör 5an och har så hög fart att det funkar känna det ju mer logiskt att trycka på eftersom målet är att komma upp snabbt.
Men är inte helt säker
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget