Hej alla,
Första gången jag postar på denna forum men har läst en hel del av trådarna så tänkte bidra med mina funderingar och tips för er som ska ta eller håller på ta körkort.
Jag hade min teori i torsdags och uppkörning idag i Malmö och bägge gick bra. Teorin var betydligt svårare än jag trodde trots att jag hade fått över 60p på alla prov som jag hade gjort men klarade det ändå på första försöket. Det viktiga med teori är att börja tidigt och läs noggrant igenom allt och se till så du förstår grunderna. Då ska du kunna klara det på första försöket.
När det gäller uppkörning så är mina främsta tips följande:
1. Rutin,
Du måste ha kört tillräckligt mycket för att känna dig säker med bilen och körning generellt. Du ska kunna köra utan att bli tagen av stunden och kallsvettig och oroa dig för inspektören eller massa annat. Bara fokus på instruktionerna och gör det du ska. Du får rutin endast genom att köra mycket. Det finns INGA genvägar. Det kommer bara kosta dig pengar i slutändan. Kör mycket och träna på dina svagheter.
2. En sak som de kollar mycket på uppkörningen är hur risk medveten du är. Du ska kolla alla speglar, döda vinkeln och köra så säkert som möjligt och ta höjd för eventuella faror. Det är bland deras viktigaste skulle jag säga.
3. Planera din körning. Denna egenskap kommer genom rutin. Om instruktören säger att ni ska köra till vänster i rondellen försök byt körfält redan då och inte i sista sekunden. Detta är också rätt viktig grej för dem.
4. Kör en lektion innan uppkörningen med bilen som du ska köra upp i. Jag använde samma bil dvs, trafikskolans bil. Det hjälpte otroligt mycket än att byta bil under uppkörningen.
5. Glöm att det är en instruktör och istället fokusera på körningen och det är tillåtet att göra misstag. Jag missade en skylt, påpekade det, hittade en väg och vände tillbaka och körde rätt sen. Alla gör misstag men gäller att visa att du kan hantera dem utan att misstagen knäcker dig.
Ok, lycka till allihopa!
mvh
Souciance från Malmö