Start > Körkortsforum > Använder kopplingen för mycket…

Använder kopplingen för mycket, Hjälp mig!:(

DennisCM 2009-09-28 10:28 ! Citera #
Hej, TeroiN.
Jag hade exakt samma problem som dig förut.
Det är en vane sak som sitter tillslut. Men jag förstår dig, det är väldigt jobbigt och frustrerande.
Det enda jag kan tipsa dig om är att försöka tänka på det hela tiden och tillslut kommer du att vänja dig vid det.
Just nu har jag det problemet fast att jag håller blicken framför fordonet när jag egentligen ska hålla blicken långt fram...
Men jag hoppas det ordnar sig för dig!
Gäst 2009-10-22 14:55 ! Citera #
Haha, jag hade fått med mig exakt samma dåliga vana från min pappa... Min lärare anmärkte på det direkt på första lektionen men det tog ändå säkert 8 lektioner innan jag omedveten slutade hålla den intryckt i tid och otid :P
Gäst 2009-11-10 14:38 ! Citera #
Jag känner igen ditt problem, använde också kopplingen för mycket (typ varje gång jag skulle bromsa vid lägre hastigheter) innan jag fattade riktigt hur det funkade med växlar och motorbromsning. Det bästa du kan göra är att öva på attt motorbromsa så att du har lagom mycket fart in i svängen och sen bara kan gasa dig ur den. Om du har kopplingen nedtryckt tar inte bromsen lika effektivt och det är därför säkrare att släppa upp kopplingen, plus att det annars kan vara svårt att anpassa farten in/ur svängen.
Motorstopp är väl vanligast när man startar och inte ger tillräckligt med gas, har du lite fart brukar det vara helt lugnt att rulla in i en sväng på tvåan.
Gäst 2009-11-19 17:37 ! Citera #
Du kan vara beredd med foten på kopplingen i vissa situationer t.ex. kurvor med skymd sikt. Så gör jag alltid.
jet 2009-11-24 00:29 ! Citera #
Hade precis samma problem. Det verkar vara en gammal skola att ha foten på kopplingen hela tiden. Så fort jag kom underfund med att det inte blev motorstopp utan fot på kopplingen gick det snart över.

/Jet
mariag 2009-11-26 13:48 ! Citera #
Det blir lättare att kontrollera kopplingen om du är allmänt lugn och förbereder dig i tid på t.ex. svängar eller växlingar. Det blir också lättare om du inte kör så jättefort, var lätt på foten
JulAhl 2009-12-18 17:29 ! Citera #
Jag känner verkligen igen mig i ditt problem! Mina föräldrar har också lärt mig att trycka ner kopplingen ofta, och det har min trafiklärare klagat på. Nu går det dock lättare och jag tror att det är viktigt att våga bromsa utan att trycka ner kopplingen när man har lite högre fart, för då är ju risken för motorstopp inte lika stor. Det går bättre för mig nu, men råkar ibland använda kopplingen i skarpa kurvor vilket inte min lärare är så förtjust i. :P
carro 2009-12-19 23:23 ! Citera #
Jag hade också det problemet i början, jag vet hur det känns :p men tänk på att det är väldigt liten risk att du får motorstopp i kurvor osv, och om det skulle hända så är det inte hela världen, det blir man iaf inte kuggad av på uppkörning :) lycka till!
Corrina 2009-12-22 13:32 ! Citera #
Jag hade samma problem, men på en lektion körde vi kanske 10 gånger runt, bara som jag kunde gå till 3an, bromsa, sen ner till 2an, kopplingen halv up, senare helt up och efter allt är gjort, då fick jag svänga och allt igen från början. Folk på busplatsen tittade lite på mig när jag körde förbi gång på gång.
Sen var det bara att tänka på det att jag ska vara på max 2an eller ibland ettan före svängen.

Jag tycket att det är kanske bättre att ta 2-3 lektioner först och senare köra privat, då lär man sig inte fel från början (jag lärde mig fel på körskolan i Polen och hade typ 35 lektioner då).

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 05:45
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov