Start > Körkortsforum > Använder kopplingen för mycket…

Använder kopplingen för mycket, Hjälp mig!:(

TeoriN 2009-07-28 23:56 ! Citera #
Hej alla glada!

Nu är det så att jag övningskört med farsan ett par månader nu och tagit 5 lektioner på körskola för att få en massa tips på vad jag ska tänka på när jag kör. Jag tar åt mig alla fel som jag gör och rättar till de så som de lärt mig på körskolan men en sak kan jag inte få bort. Farsan har lärt mig att använda kopplingen hur mycket som helst och jag har instinktivt lärt mig att trampa ner kopplingen när jag är i kurvor och korsningar, har riktigt svårt att jobba bort detta. Grejen är den att jag inte vill få motorstopp och kan få för mig att trampa ner kopplingen när jag kör i 2an och ska svänga någonstans i ett villaområde. Frågade läraren om man kunde kugga körprovet om man använder kopplingen mycket då sa han ”ja”. Verkligen jobbigt att ha lärt sig ”fel” från början, nu är det jätte svårt att jobba bort.

Är det någon som har bra tips för att jobba bort detta. Skulle verkligen uppskatta detta då jag funderar på att köra upp som privatist i September förhoppningsvis.

Tack på förhand.
strike_formation 2009-07-31 00:48 ! Citera #
Du kan testa att när du är inne i korsningen kan du trycka ner den, men strax innan du går ut så ska du öka farten, då blir det inte motorstopp. Kom dock ihåg att kolla om det finns folk som ska korsa banan bara. ;)

Om du inte visste kan man köra riktigt sakta med tvåan. Min pappa visade mig krypkörning med tvåan. 8-) Det gick :D
TeoriN 2009-07-31 17:58 ! Citera #
Tack för tipset, men måste lära mig att inte ha kopplingen i i korsningen, det vill de tydligen inte se på vägverket utan den ska vara helt uppsläppt i korsningen. Har haft 5 lektioner nu och det börjar avta sakta men säkert, blir till att ta 5 lektioner till innan jag kör upp.
Gäst 2009-08-01 11:22 ! Citera #
Problemet ligger i att du har en fobi för att få motorstopp. Dra med dina pappa på en parkering någon stans och så kan du testa, hur långsamt du kan köra bilen innan det blir motorstopp. När du har tränat in och känner igen hur bilen betersig vid motorstopp så kommer du inte behöva trycka ner kopplingen när du inte behöver det. Och om du ska ut i en korsning med dålig sikt så lägg dig på 1:an direkt och krypkör. Bara att prova sig fram, lycka till :)
Jessica_spellman 2009-08-07 11:11 ! Citera #
Prova med att sitta i bilen, köra med ettan (krypköra) och använda kopplingen. På så sätt kommer du att känna vart dragläget ligger och då kommer du kunna öva dig till att alltid hitta tillbaks till den. Sen i slutändan kommer det inte vara någora problem och du kommer inte få motorstopp. Det var så jag övade och hittade dragläget
TeoriN 2009-08-08 21:52 ! Citera #
Hehe, fobi kanske är lite att ta i men gillar inte det där ”hacket” man får om man släpper upp kopplingen snabbt. Har kört mycket nu och tränat på detta och det börjar sitta ganska bra nu. Om jag ex. kör på 4an så kommer det en korsning så lägger jag i 2an, då måste jag ha hunnit ner till en tillräckligt låg fart så att motorbromsen inte ska märkas av så mycket. Vill helt enkelt undvika att ge gas i skälva kurvan utan glida bara. Men men...träning ger färdighet.

Tack så mycket för era svar.
Heltidsluffare 2009-08-12 15:03 ! Citera #
Precis som du säger så ger övning färdighet, ett enkelt tips kan ju vara att börja med att lägga i en tillräckligt låg växel när du ska igenom en korsning, och hellre ta ett högt varvtal i början av korsningen för att växla upp när du kommit ut ur den. Gör det till en vana att flytta foten från kopplingen så fort du växlat och vila foten till vänster om kopplingen!
ekermo 2009-08-24 20:55 ! Citera #
Håller med föregående talare som jag tror har rätt om vart problemet ligger, dvs att du nog är rädd (lite av en fobi) för att få motorstopp. Om du inte fått många motorstopp innan vilket är väldigt vanligt när man är nybörjare så kanske du ska köra lite på en ej allmänn väg eller en stor parkering för att känna vid vilken hastighet på vilka växlar som ”gränsen” går för att få motorstopp.. T.ex så kan du krypköra ordentligt i 2:an, du kan köra ca 15-20 och uppåt i 3:an och 40-50 uppåt i 4:an etc, jag övninskör också för tillfället så dessa värdena är bara personliga erfarenheter och inget ”vetenskapligt” eller konkret..
klumelur 2009-09-14 12:46 ! Citera #
Det kan också ha att göra med vlken bil du har. Bilen jag övningskörde med hemma fungerade helt annorlunda och hade lättare att få motorstopp än de på bilskolan. De som bilskolan och uppkörningen kan ofta rulla på av sig själva en bit utan koppling eller gas.
Teorisnubben 2009-09-26 11:43 ! Citera #
JAG hade också samma problem, det fick snabbt bort, jag bad bara till Jesus.

Sen i sinom tid, lärde jag mig motorbromsa och använda kopplingen mindre,

//TeoriSnubben

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 05:45
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest