Uppkörning snart i Farsta
Kan ni snälla berätta hur eran uppkörning var och vart ni fick åka?
Har min andra uppkörning i Farsta om ca 1 månad klockan 8, hoppas klara det den här gången, bättre fokusering helt enkelt!
Jag körde upp i Farsta för en och en halv vecka sedan. Uppkörningen inleddes med kontroll av däck. Inspektören frågade också om jag föredrog att han var tyst eller småpratade, samt att själva uppkörningen började först när vi kom ut på en 50-väg.
Första uppgiften efter säkerhetskontrollen var att köra fritt till Gubbängen, vägen är inte skyltad men han visste att jag hittade, blev ändå osäker på vägval (finns flera) innan skyltarna dök upp varpå jag frågade ”höger eller rakt fram?”. Han ville att jag skulle ta Nynäsvägen så det gjorde jag. Efter det kom avfarten i höjd med Sköndal, svängde av och upp på Örbyleden, tog sikte mot Gubbängen.
Nu ändrade han färdmålet och ville till Hökarängen, så precis efter tunnelbanebron tog jag vänster och kom in på Fagersjövägen och ett 30-område, rullade på i sakta mak och passerade skolan varpå han bad mig köra upp till vänster (Kontoristvägen) till ett villaområde och backa runt hörn för att sedan köra tillbaka samma väg. När jag kom tillbaka till Fagersjövägen bar det av till vänster och järnvägsövergången (Minns inte vilken skyltning jag skull följa, mot E4:an kanske?), där blev det vänstersväng (fick stå ett tag och låta några bilar passera), ut på Magelungsvägen som jag följde genom en rondell och förbi rödljus ända tills det blev en ny uppgift. Jag gjorde en vänstersväng in på Mårbackagatan (minns inte skyltningen som jag fick i uppdrag att följa), varpå vi var tillbaka där vi startade och han bad mig parkera i en ruta.
De har givetvis flera rundor men om du övningskör dagtid kan du helt enkelt ta dig till Farsta och följa efter ett uppkörningsekipage, en av mina vänner gjorde det. Min körkortslärare bad mig dessutom vara vaksam på brandstationen i Hökarängen, utanför den finns ett område där det är förbjudet att stå under rödljus, man blockerar deras utfart. Han sa att om man missar det blir man kuggad, kolla in det, det är tydligt markerat men jag har ändå sett bilister göra fel där.
Lycka till!
Åh tack så mycket, när på dagen körde du upp?
Jag har nästa uppkörningen om ca tre veckor och fick en tid 8 på morgonen, tror du man kommer åka mot Globen då eller är det typ större chans att vi åker till t.ex. Haninge C?
Jag körde upp 10:50. Har inte den blekaste vilken rutt andra kan tänkas ta. Som sagt var, haka på ett annat ekipage.
Jag körde upp två gånger i Farsta, klarade båda gångerna, men eftersom jag kuggade teorin flera gånger fick jag köra upp igen.
Men jag fick två olika personer som valde att jag skulle göra olika väger.
Den första var en äldre herre i grått hår som bad mig att köra mot Älvsjö och sedan innan Älvsjö, svänga mot Hökarängen och sedan köra tillbaka till Farsta via ett motorväg. Det snöade och skyltarna var insnöade så man kunde inte ens se hastigheten men klarade den ändå för att jag anpassade farten med de andra.
Andra gången var det en kvinna i ca 50 år åldern som sa till mig att hon kommer börja säga vilket håll jag ska svänga, sedan gav hon mig ett mål dit jag skulle köra. Skulle köra först mot Haninge, sedan svänga av motorvägen mot Huddinge där vid Länna. Körde en bit mot Huddinge i landsvägen och fick sedan köra av för att backa och köra tillbaka mot Skogås och där sedan vid Skogåsskolan svänga tillbaka ännu en gång och ta motorvägen tillbaka till Farsta.
Du kan övningsköra dessa två områden om du vill. Men mitt ultimata tips till dig är att andas lugnt, titta ordentligt i speglarna när du bromsar och döda vinkeln när du svänger.
Men, prata gärna med de. Då märker de att du kan prata lugnt samtidigt som du har koll på körningen. Kvinnan som körde med mig var väldigt rolig och trevlig. Gubben var lite sur, kanske för att det var mörkt och klockan var över 15.00 och han ville hem. Men gäller att vara trevlig och pratsam oavsett hur personen är.
Det enda ECO-körningen du behöver bry dig om är att sänka hastigheten till korsningar och växla till tvåan så du kan rulla sakta och undvika att stanna om inte nödvändigt. Jag behövde inte hoppa över några växelval..
Lycka till.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget