Jossan-88
inspektörn
Hell yee!Det är väldigt intressant att se hur dagens ungdom reagerar på krass torr kritik! De flesta har en försvarsmekanism som säger: ”Vad faan vet du om det, gubbjävel! Jag kan visst det här!”
Sedan misslyckas dom kapitalt och skyller då på allt och alla!
Det är aldrig deras fel utan man projicerar sitt egna misslyckande på andra saker.
Kolla in trådarna här så finns det massor av bortförklaringar!
”Var inte van med bilen”
”Så fort jag såg inspektören visste jag att han skulle kugga mig!”
”Har inte kört en diesel tidigare”
”Hade otur och fick en sur gubbe!”
Känns det igen?
Om man istället la kraft på det som är väsentligt hade körkortsutbildningen gått mycket lättare!
Jag är klart medveten om att mitt sätt att framföra kritik är väldigt okänslig och brutal, men det är liksom det som är poängen!
Alltför många ungdomar har blivit ”curlade” hela livet och aldrig fått ta en motgång på ett vuxet sätt, så när det börjar dra ihop sig till körkort får dom en rejäl chock och alla försvarsmekanismer slår till!
Jag försöker faktiskt hjälpa dom genom att tala om hur verkligheten ser ut, så att dom är lite förberedda. Om du läser mina inlägg noga, så hittar du väldigt många konkreta tips om hur man skall göra för att få körkort, exempelvis har jag skrivit en hel del om växlingsteknik!
Du kan också fråga Jossan 88 om vad hon tycker om mina inlägg! Innan hon tog körkortet var hon riktigt sur på mig, men efter förstod hon varför jag sagt som jag sagt och har därefter i princip aldrig haft annan åsikt än jag. Varför? Tja, fråga henne! Jag vet! *s*
När det gäller mina kunskaper i ämnet så vill jag inte gå ut med exakta uppgifter, men jag kan säga så här:
Jag har kört bil i över 30 år! (Det har alla farsor och morsor också gjort)
Jag har avancerade utbildningar i hur man kör bil
Jag är specialutbildad i Eco-driving
Jag har forskat just i ämnet Uppkörning under flera års tid
Det är bara några saker som står på mitt CV när det gäller bilkörning, så jag anser mig ha ganska gott fog för mina saker jag säger här.
Är du inte nöjd med det jag skriver, så låt bli att läsa om du ser att avsändaren är ”inspektörn” så slipper du hetsa upp dig!
Vad roligt att du minns mig inspektörn
Kan hålla med om att jag var bra sur på dig och jag trodde jag visste allt om bilkörning. Men nu med lite distans och facit i hand så kunde jag verkligen INTE så mycket som jag trodde att jag kunde. Och jag gjorde allt för att bevisa för dig att jag hade rätt, men det enda jag lärde mig var att du oftast hade rätt. Så jag är egentligen skyldig dig ett tack för att du fick mig att tänka annorlunda samt att jag lärde mig grymt mycket under våra diskussioner.
Nu har man snart haft körkort 1 år, och vet nu att man lär sig saker varje dag som man är ute och kör. Man blir aldrig en fullärd bilförare. Så ni som håller på att ta körkort nu så önskar jag er stort lycka till, och bli inte sura för att bli tillrättavisade för att ni har fel, jag vet hur ni kan känner er!