Gällande bilar ska de ha en Golf besin/etanol och en volvo V40( tror jag ) disel, det är iaf vad Trafikverkets sida anger att de har. Du kan ringa till trafikverkets kundservice och fråga och du ska även kunna boka upp vilken av bilarna du föredrar att köra om du inte kommer dit med trafikskolans bil.
Tips, tja jag kan bara svara för vad jag fick när jag körde upp, tror jag skrev fel i min förra tråd, och det var innan sommaren 2010 och då var de riktigt petiga men samtidigt väldigt duktiga att påpeka och visa vad man gjorde för fel när man blev kuggad. När jag körde var jag verkligen inte klar och det är ju därför trots allt de är inspektörer :-)
Min tips är:
* Om du kör upp nu på våren och det slår om till snö, kom till trafikverket i vinterskor och ha ett par sköna sneakers i en väska.
* Var där i god tid och byt om. Tryck ner ev. jacka i väskan och lägg den bakom förarsätet.
* Slå av ljudet på telefonen och vibratorn också. Lägg ner den i väskan. I efterhand kan du kolla på Google Maps vilken väg du kört om du ev. blir kuggad.
* Upprepa deras instruktioner, typ ”okej, rakt i rondellen” och då kör rakt i rondellen. Hört om andra som varit så nervösa på uppkörningen att när instruktören inte säger något kör man rakt fram, fråga då inte 100 gånger om du ska köra rakt fram utan för rakt fram.
* Var uppmärksam på allt som händer runt omkring. Titta i bakspeglar och analysera situationerna så efter uppkörningen ska du vara så på ren svenska så jävla slut i huvudet att du gjort 10 prov på samma gång.
Jag ska också snart köra upp och tänkt vara så jävla förberedd att om tredje världskriget bryter ut så kommer jag vara först på frontlinjen, metaforiskt menat då
Och självklart, en stort lycka till!