Denna tråd är till för oss som vill dela med oss av hur vår senaste lektion gick.
Nytt: Lärde mig inre säkerhetskontroll.
Längre bilkö, fick rådet att hålla sådant avstånd till framförvarande bil att jag alltid såg dennes bakhjul.
Övrigt:
+ Påfart till motorväg gick bra, hade rätt fart och bra uppsikt, kör ofta för långsamt annars.
- Bromsade för sent inför byte av hastighet som 70 ->50, hakade på övriga trafikanter utan att läsa av hastighetsmätaren.
Det var ju superbra tråd! Jag tar åt -säkert skulle göra samma fel ....Påfarter är farliga iofs ...
Själv ägnade min lektion åt parkering. Backade flera gånger in - men alldeles för långt från trottoarkanten...Nu fick jag veta varför -ska prova imorgon.
Writer, du säger att du kom på varför du hamnade för långt från trottoarkanten, vad var orsaken?
Senaste körningen:
Nytt: Körde till en återvinningscentral där hastighetsgränsen var 10 km/h. Mycket folk som gick kors och tvärs över vägen, en smula läskigt så det var bara att krypa till max.
- ”Vände på lämplig plats”, blev en U-sväng i en T-korsning. Ingen trafik men jag svängde för snabbt, saknade kontroll.
+ Många filbyten och de gick bra, allt i enlighet med Blicken, Pilen, Filen.
+ Hade full koll på hastighetssänkningarna denna gång, inga missar när 90 blev 70 som senare blev 50 som blev 30.
Vad jag har lärt så ska man aldrig som nybörjare göra någonting snabbt, vilket gäller speciellt sväng, backning.
Svar angående parkeringen: för att backa in mellan två bilar så är det optimala är 45 grader som din bil ska ställa sig i. Så fort man byter vinkeln så blir det för långt från trotoarkanten eller för nära. Det gäller få rutin och tänka geometriskt.