Start > Körkortsforum > Moment på uppkörning

Moment på uppkörning

Ipad?? 2014-03-04 16:57 ! Citera #
När jag gjorde uppkörningen häromdagen, så visade mannen från trafikverket en massa moment på sin iPad som vi skulle gå igenom. Jag kuggades pga för liten säkerhetsmarginal vid parkerade bilar längst en väg vid ett torg. När vi då kom fram till trafikskolan igen så kryssade han i saker i iPad:en, är det moment jag klarat eller kuggats på, som han kryssade i? :?

Har uppkörning igen den här veckan, men kompisar som klarat i vissa moment, har inte behövt göra om dem, t.ex om dem gjort säkerhetskontrollen rätt behöver dem inte göra om den nästa gång eller om de kunnat backa runt hörn, och så vidare, eftersom det står registrerat vad de behärskar/godkändes på första gången? Är det så? För jag hade bara som sagt detta felet, säkerhetsmarginalen till parkerade bilar. :|
Gäst 2014-03-04 17:53 ! Citera #
Oj, du stod alltså för nära parkerade bilar? Eller vad som menas? Irriterande liten moment att bli kuggad på, men i verkligheten verkar ju många kvadda bilar just på parkeringsplatser.
Gäst 2014-03-04 19:29 ! Citera #
Nej, jag körde förbi posten på torget, längst vägkanten var det bilar parkerade, så han tyckte att jag körde för nära, att ifall någon hade slängt upp en bildörr hade den nog träffat bilen. :| Men men, nya tag bara, och hålla stort avstånd.
inspektörn 2014-03-04 20:50 ! Citera #
Man kryssar i alla moment som man gjort en bedömning på. godkända såväl som icke godkända!
Har man klarat säkerhetskontrollen så KAN man slippa den nästa gång. Den enskilde inspektören avgör!
Backning SKALL ingå i VARJE körning (EU.krav) och kan egentligen bara undantas om körning avbryts pga farlighet.
I övrigt skall man om möjligt kontrollera de punkter som ledde till underkännande förra gången och man kan även få göra om de saker man klarade.
Att en dörr kan öppnas när man kör nära parkerade bilar är en risk, men jag skulle säga att det mest farliga i den situationen är ifall ett barn springer ut mellan bilarna, då finns det inga marginaler utan man kör ihjäl barnet! Det är alltså inget litet misstag utan en ganska grov förseelse!
Ta nya tag, kör med stora marginaler utan att överdriva så går det säkert bra!

Lycka till!
Ipad?? 2014-03-04 22:00 ! Citera #
Tack för ett så tydligt svar!

Det konstiga är ju att alla ”uppkörare/inspektörer” är olika, eller har olika krav. Ibland har någon inte backning, ibland är det någon som kör mot stoppskylt vid huvudled med mera, men ändå blir godkända, men får ”tips” om att undvika sånt, medan andra tycks kugga för ”minsta lilla” istället för att ”se till att inte göra så i framtiden, du är godkänd”

Men men, ska göra mitt bästa och så ser vi vad som händer, men det kändes lite trist bara. :)
inspektörn 2014-03-05 06:13 ! Citera #
Ipad!
Man kan inte jämföra två uppkörningar!
Allt beror på helheten!
I det ena fallet är misstaget det enda som händer på hela körningen, i det andra är det droppen som får bägaren att rinna över!
En inspektör kan kugga på precis allt, men även godkänna precis allt beroende på situationen och helheten!
Gäst 2014-03-05 08:03 ! Citera #
Intressant. Enligt min körlärare är det tillåtet att köra riktigt nära parkerade bilar om farten är låg och foten vilar på bromsen, vi pratar fortfarande högre hastighet än gångfart. Känns däremot säkrare med ökat avstånd förstås.

Dessa EU-krav, finns det en länk till dem?
Gäst 2014-03-05 08:08 ! Citera #
I övrigt lät bussfilsmissen som en bagatell, är det tydligt att inte hinder uppstår för behörig trafik så borde enda faran ligga i momentet när man lämnar bussfilen, och den är ju oftast också minimal, nåja, målet är hur som helst en felfri uppkörning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo