Du har väl en bromspedal?
Svårare att sänka från 70 än 60 till 40...
Mycket ska man höra innan öronen trillar av!
Det tar ju längre tid att sänka hastigheten om man måste sänka med 30 km/tim än om man bara behöver sänka med 20 km/tim. Just därför säger ju jag att det är orimligt att ha sänkt hastighetsbegränsningen inom tätbebyggt område från 50 till 40 km/tim, eftersom resultatet av det blivit att fordon som färdas in i tätbebyggt område från en 70-landsväg måste sänka sin hastighet med 30 km/tim istället för bara 20 km/tim. När hastighetsbegränsningen i det tätbebyggt området sänktes från 50 till 40 så borde man ha tänkt på att sänka hastighetsbegränsningen ute på landsvägen från 70 till 60 km/tim, så att skillnaden mellan de olika begränsningarna är (högst) 20 km/tim.
Förresten var det onödigt att sänka hastighetsbegränsningen på landsvägar som förr var 70-vägar från 70 till 60 km/tim. Man borde egentligen redan från början (typ innan högertrafikomläggningen 1967) ha haft 65 km/tim som en generell högsta tillåtna hastighet på landsvägar, eftersom det är ett jämnt mellanting mellan 60 och 70; i Storbritannien är det väl ändå högst 40 engelska mil/tim som är generell hastighetsbegränsning på en mindre väg utanför tätbebyggelse (utom motorväg) och 65 km per timme är ungefär lika med 40 och 39/100 engelska mil per timme (avrundat till hundradelar), på en större landsväg är hastighetsbegränsningen eventuellt något högre, 50 engelska mil/tim = exakt 80,4672 km/tim; 80 km/tim motsvaras normalt av 50 engelska mil/tim. Jag vet inte vad som är brittiska motsvarigheten till 70 km/tim, om det nu finns någon sådan, men motsvarigheten till 70 kmph skulle sannolikt vara 44 mph (engelska mil per timme) och till 60 kmph 38 mph.