Start > Körkortsforum > 40 skylt + ex 200 meter

40 skylt + ex 200 meter

martinnnn 2014-02-23 16:52 ! Citera #
Tjena! Ponera att jag kommer rullandes i 70 kmh på en väg. Sedan lite längre fram ser jag en 40 skylt och under 40 skylten står det ”200 meter” och ungefär 200 meter bakom den skylten så sitter det en vanlig 40 skylt. Betyder detta att 40 börjar gälla 200 meter efter första 40 skylten?
inspektörn 2014-02-23 17:30 ! Citera #
Ja!
Jossan-88 2014-04-06 16:10 ! Citera #
martinnnn
Tjena! Ponera att jag kommer rullandes i 70 kmh på en väg. Sedan lite längre fram ser jag en 40 skylt och under 40 skylten står det ”200 meter” och ungefär 200 meter bakom den skylten så sitter det en vanlig 40 skylt. Betyder detta att 40 börjar gälla 200 meter efter första 40 skylten?


Japp det stämmer, svårare än så är det inte :)
Den första 40-skylten uppmanar dig om att om 200 meter så blir hastigheten 40 km/h :)
Björn He I dag 17:56 ! Citera #
En avståndsangivelse betyder alltid att det som anges på vägmärke börjar att gälla om X antal meter (om nu enheten anges i m). Skulle det stå 0-X så betyder det däremot att det som anges på vägmärket gäller från vägmärket och X antal meter eller kilometer framåt (beroende på vilken enhet som anges).

Jag tycker dock det är orimligt att ha en hastighetsskylt med tilläggstexter som 200 m, som oftast finns på landsvägar strax före tätbebyggelse för att i god tid före 40-gränsen upplysa förare om att hastighetsbegränsningen sänks från 70 till 40 km/tim om 200 meter. Det kan vara svårt att hinna sänka hastigheten i god tid om man måste sänka med 30 km/tim, i sådana här fall borde man hellre tänka på att ha 60-gräns hellre än 70-gräns på landsvägen utanför det tätbebyggda område där max 40 gäller, det är normalt mycket lättare att sänka hastigheten i god tid om man bara behöver sänka med max 20 km/tim; förr var de flesta vägar inom tätbebyggelse 50-vägar men sedan decennieskiftet 2010 nån gång har man arbetat med en sänkning av hastighetsbegränsningen inom tätbebyggt område från 50 till 40 km/tim, och jag tycker det är väldigt onödigt, för man borde antingen bara kunna behålla 50-gräns inom tätbebyggt område eller så borde man redan från början (ungefär runt högertrafikomläggningen 3 september 1967) ha föreskrivit i Trafikförordningen att ett fordon vid färd på väg inom tätbebyggt område inte får framföras i högre hastighet än 40 km/tim (cirka 25 engelska mil/tim), men om det bedöms lämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt att framföra ett fordon i högre hastighet än 40 så kan kommunen föreskriva att ett fordon får framföras i högst 50 km/tim (eller 31 engelska mil/tim).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
20
I dag 20:39
7
I dag 20:32
6
I dag 19:54
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov