Start > Körkortsforum > 40 skylt + ex 200 meter

40 skylt + ex 200 meter

martinnnn 2014-02-23 16:52 ! Citera #
Tjena! Ponera att jag kommer rullandes i 70 kmh på en väg. Sedan lite längre fram ser jag en 40 skylt och under 40 skylten står det ”200 meter” och ungefär 200 meter bakom den skylten så sitter det en vanlig 40 skylt. Betyder detta att 40 börjar gälla 200 meter efter första 40 skylten?
inspektörn 2014-02-23 17:30 ! Citera #
Ja!
Jossan-88 2014-04-06 16:10 ! Citera #
martinnnn
Tjena! Ponera att jag kommer rullandes i 70 kmh på en väg. Sedan lite längre fram ser jag en 40 skylt och under 40 skylten står det ”200 meter” och ungefär 200 meter bakom den skylten så sitter det en vanlig 40 skylt. Betyder detta att 40 börjar gälla 200 meter efter första 40 skylten?


Japp det stämmer, svårare än så är det inte :)
Den första 40-skylten uppmanar dig om att om 200 meter så blir hastigheten 40 km/h :)
Björn He 2024-10-24 17:56 ! Citera #
En avståndsangivelse betyder alltid att det som anges på vägmärke börjar att gälla om X antal meter (om nu enheten anges i m). Skulle det stå 0-X så betyder det däremot att det som anges på vägmärket gäller från vägmärket och X antal meter eller kilometer framåt (beroende på vilken enhet som anges).

Jag tycker dock det är orimligt att ha en hastighetsskylt med tilläggstexter som 200 m, som oftast finns på landsvägar strax före tätbebyggelse för att i god tid före 40-gränsen upplysa förare om att hastighetsbegränsningen sänks från 70 till 40 km/tim om 200 meter. Det kan vara svårt att hinna sänka hastigheten i god tid om man måste sänka med 30 km/tim, i sådana här fall borde man hellre tänka på att ha 60-gräns hellre än 70-gräns på landsvägen utanför det tätbebyggda område där max 40 gäller, det är normalt mycket lättare att sänka hastigheten i god tid om man bara behöver sänka med max 20 km/tim; förr var de flesta vägar inom tätbebyggelse 50-vägar men sedan decennieskiftet 2010 nån gång har man arbetat med en sänkning av hastighetsbegränsningen inom tätbebyggt område från 50 till 40 km/tim, och jag tycker det är väldigt onödigt, för man borde antingen bara kunna behålla 50-gräns inom tätbebyggt område eller så borde man redan från början (ungefär runt högertrafikomläggningen 3 september 1967) ha föreskrivit i Trafikförordningen att ett fordon vid färd på väg inom tätbebyggt område inte får framföras i högre hastighet än 40 km/tim (cirka 25 engelska mil/tim), men om det bedöms lämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt att framföra ett fordon i högre hastighet än 40 så kan kommunen föreskriva att ett fordon får framföras i högst 50 km/tim (eller 31 engelska mil/tim).
Gäst 2024-10-26 00:17 ! Citera #
Björn He 2024-10-24
En avståndsangivelse betyder alltid att det som anges på vägmärke börjar att gälla om X antal meter (om nu enheten anges i m). Skulle det stå 0-X så betyder det däremot att det som anges på vägmärket gäller från vägmärket och X antal meter eller kilometer framåt (beroende på vilken enhet som anges).

Jag tycker dock det är orimligt att ha en hastighetsskylt med tilläggstexter som 200 m, som oftast finns på landsvägar strax före tätbebyggelse för att i god tid före 40-gränsen upplysa förare om att hastighetsbegränsningen sänks från 70 till 40 km/tim om 200 meter. Det kan vara svårt att hinna sänka hastigheten i god tid om man måste sänka med 30 km/tim, i sådana här fall borde man hellre tänka på att ha 60-gräns hellre än 70-gräns på landsvägen utanför det tätbebyggda område där max 40 gäller, det är normalt mycket lättare att sänka hastigheten i god tid om man bara behöver sänka med max 20 km/tim; förr var de flesta vägar inom tätbebyggelse 50-vägar men sedan decennieskiftet 2010 nån gång har man arbetat med en sänkning av hastighetsbegränsningen inom tätbebyggt område från 50 till 40 km/tim, och jag tycker det är väldigt onödigt, för man borde antingen bara kunna behålla 50-gräns inom tätbebyggt område eller så borde man redan från början (ungefär runt högertrafikomläggningen 3 september 1967) ha föreskrivit i Trafikförordningen att ett fordon vid färd på väg inom tätbebyggt område inte får framföras i högre hastighet än 40 km/tim (cirka 25 engelska mil/tim), men om det bedöms lämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt att framföra ett fordon i högre hastighet än 40 så kan kommunen föreskriva att ett fordon får framföras i högst 50 km/tim (eller 31 engelska mil/tim).
Du har väl en bromspedal?

Svårare att sänka från 70 än 60 till 40...

Mycket ska man höra innan öronen trillar av!
Björn He 2024-10-26 02:17 ! Citera #
Gäst 2024-10-26
Du har väl en bromspedal?

Svårare att sänka från 70 än 60 till 40...

Mycket ska man höra innan öronen trillar av!
Det tar ju längre tid att sänka hastigheten om man måste sänka med 30 km/tim än om man bara behöver sänka med 20 km/tim. Just därför säger ju jag att det är orimligt att ha sänkt hastighetsbegränsningen inom tätbebyggt område från 50 till 40 km/tim, eftersom resultatet av det blivit att fordon som färdas in i tätbebyggt område från en 70-landsväg måste sänka sin hastighet med 30 km/tim istället för bara 20 km/tim. När hastighetsbegränsningen i det tätbebyggt området sänktes från 50 till 40 så borde man ha tänkt på att sänka hastighetsbegränsningen ute på landsvägen från 70 till 60 km/tim, så att skillnaden mellan de olika begränsningarna är (högst) 20 km/tim.

Förresten var det onödigt att sänka hastighetsbegränsningen på landsvägar som förr var 70-vägar från 70 till 60 km/tim. Man borde egentligen redan från början (typ innan högertrafikomläggningen 1967) ha haft 65 km/tim som en generell högsta tillåtna hastighet på landsvägar, eftersom det är ett jämnt mellanting mellan 60 och 70; i Storbritannien är det väl ändå högst 40 engelska mil/tim som är generell hastighetsbegränsning på en mindre väg utanför tätbebyggelse (utom motorväg) och 65 km per timme är ungefär lika med 40 och 39/100 engelska mil per timme (avrundat till hundradelar), på en större landsväg är hastighetsbegränsningen eventuellt något högre, 50 engelska mil/tim = exakt 80,4672 km/tim; 80 km/tim motsvaras normalt av 50 engelska mil/tim. Jag vet inte vad som är brittiska motsvarigheten till 70 km/tim, om det nu finns någon sådan, men motsvarigheten till 70 kmph skulle sannolikt vara 44 mph (engelska mil per timme) och till 60 kmph 38 mph.
RiverOak 2024-10-30 01:36 ! Citera #
Björn He 2024-10-26
Det tar ju längre tid att sänka hastigheten om man måste sänka med 30 km/tim än om man bara behöver sänka med 20 km/tim. Just därför säger ju jag att det är orimligt att ha sänkt hastighetsbegränsningen inom tätbebyggt område från 50 till 40 km/tim, eftersom resultatet av det blivit att fordon som färdas in i tätbebyggt område från en 70-landsväg måste sänka sin hastighet med 30 km/tim istället för bara 20 km/tim. När hastighetsbegränsningen i det tätbebyggt området sänktes från 50 till 40 så borde man ha tänkt på att sänka hastighetsbegränsningen ute på landsvägen från 70 till 60 km/tim, så att skillnaden mellan de olika begränsningarna är (högst) 20 km/tim.

Förresten var det onödigt att sänka hastighetsbegränsningen på landsvägar som förr var 70-vägar från 70 till 60 km/tim. Man borde egentligen redan från början (typ innan högertrafikomläggningen 1967) ha haft 65 km/tim som en generell högsta tillåtna hastighet på landsvägar, eftersom det är ett jämnt mellanting mellan 60 och 70; i Storbritannien är det väl ändå högst 40 engelska mil/tim som är generell hastighetsbegränsning på en mindre väg utanför tätbebyggelse (utom motorväg) och 65 km per timme är ungefär lika med 40 och 39/100 engelska mil per timme (avrundat till hundradelar), på en större landsväg är hastighetsbegränsningen eventuellt något högre, 50 engelska mil/tim = exakt 80,4672 km/tim; 80 km/tim motsvaras normalt av 50 engelska mil/tim. Jag vet inte vad som är brittiska motsvarigheten till 70 km/tim, om det nu finns någon sådan, men motsvarigheten till 70 kmph skulle sannolikt vara 44 mph (engelska mil per timme) och till 60 kmph 38 mph.
Hastighetsbegränsningen har ändrats för att de har kommit fram till att det blir färre och lindrigare olyckor. Hur lång tid det tar ett sakta in mellan 70 och 50 kontra 70 och 40 är helt irrelevant.
Det finns mycket statistik och erfarenhet nu som inte var tillgänglig för 60 år sedan. Folk lär sig och saker utvecklas utifrån den kunskapen. Det är så det funkar.
Kolla olycksstatistiken så förstår du varför.
Björn He 2024-10-30 14:19 ! Citera #
RiverOak 2024-10-30
Hastighetsbegränsningen har ändrats för att de har kommit fram till att det blir färre och lindrigare olyckor. Hur lång tid det tar ett sakta in mellan 70 och 50 kontra 70 och 40 är helt irrelevant.
Det finns mycket statistik och erfarenhet nu som inte var tillgänglig för 60 år sedan. Folk lär sig och saker utvecklas utifrån den kunskapen. Det är så det funkar.
Kolla olycksstatistiken så förstår du varför.
Storbritannien har säkert fortfarande 30 engelska mil/tim (exakt 48,28032 km/tim), som är brittiska motsvarigheten till 50 km/tim, som bashastighet inom tätort, britterna har väl aldrig tänkt på att införa lägre bashastighet. På mindre gator och skolvägar kan dock hastighetsbegränsningen undantagsvis vara lägre, högst 20 mph (exakt 32,18688 kmph).
I nästan hela EU är 50 km/tim standard inom tätbebyggt område. Man borde kanske bestämma att 50 gäller på stora gator inom tätbebyggt område medan mindre gator däremot har 30, eller 40 om 40 är lämpligt?
Björn He 2024-11-01 02:46 ! Citera #
RiverOak 2024-10-30
Hastighetsbegränsningen har ändrats för att de har kommit fram till att det blir färre och lindrigare olyckor. Hur lång tid det tar ett sakta in mellan 70 och 50 kontra 70 och 40 är helt irrelevant.
Det finns mycket statistik och erfarenhet nu som inte var tillgänglig för 60 år sedan. Folk lär sig och saker utvecklas utifrån den kunskapen. Det är så det funkar.
Kolla olycksstatistiken så förstår du varför.
Man kan undra varför man bestämde omkring högertrafikomläggningen 1967 att 50 km/tim skall vara generell högsta tillåtna hastighet inom tätbebyggt område, om man nu decennier senare har arbetat för att sänka den till 40 km/tim. Hade den bestämts till 40 km/tim redan 1967 så hade man ju inte behövt arbeta med att skylta om 50-vägar till 40-vägar. Plus att 40-vägar hade kunnat ha en kompletterande mph-skylt som anger 25 mph (engelska mil/tim).
Det kanske anses säkrare att köra 60 km/tim än 70 km/tim utanför tätbebyggt område, men det hade varit rimligare att hellre ha 65 km/tim som generell hastighetsbegränsning på väg utanför tätbebyggt område, vilket ändå är ett rimligt mellanting mellan 60 och 70. Hade generell hastighetsbegränsning utanför tätbebyggt område varit 65 km/tim så kunde man ha haft 65-skyltar på en landsväg kombinerade med 40-skyltar; 40-skylten är då avsedd för att visa tydligt att hastighetsbegränsningen i mph (engelska mil/tim) är max 40 (eller kanske egentligen 40,39 om man skall vara mer exakt för 65 km/tim är 40,39 mph avrundat till hundradelar).
RiverOak 2024-11-01 10:25 ! Citera #
Björn He 2024-11-01
Man kan undra varför man bestämde omkring högertrafikomläggningen 1967 att 50 km/tim skall vara generell högsta tillåtna hastighet inom tätbebyggt område, om man nu decennier senare har arbetat för att sänka den till 40 km/tim. Hade den bestämts till 40 km/tim redan 1967 så hade man ju inte behövt arbeta med att skylta om 50-vägar till 40-vägar. Plus att 40-vägar hade kunnat ha en kompletterande mph-skylt som anger 25 mph (engelska mil/tim).
Det kanske anses säkrare att köra 60 km/tim än 70 km/tim utanför tätbebyggt område, men det hade varit rimligare att hellre ha 65 km/tim som generell hastighetsbegränsning på väg utanför tätbebyggt område, vilket ändå är ett rimligt mellanting mellan 60 och 70. Hade generell hastighetsbegränsning utanför tätbebyggt område varit 65 km/tim så kunde man ha haft 65-skyltar på en landsväg kombinerade med 40-skyltar; 40-skylten är då avsedd för att visa tydligt att hastighetsbegränsningen i mph (engelska mil/tim) är max 40 (eller kanske egentligen 40,39 om man skall vara mer exakt för 65 km/tim är 40,39 mph avrundat till hundradelar).
Ja det är lätt att vara efterklok. Man lär så länge man lever etc.
I England pågår det också initiativ till att sänka hastighetsgränserna i tätbebyggda områden med Sveriges goda resultat som inspiration.
Att ha en kompletterande mph-skylt är dock en väldigt dålig idé och helt onödigt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
15
I dag 14:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest