Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroller: Lärare vs…

Säkerhetskontroller: Lärare vs boken

Gäst 2014-02-02 20:05 ! Citera #
Hej!

Jag gick nyligen igenom inre och yttre säkerhetskontroll med min körlärare. Teorin bakom detta är redan inläst så det mesta gick bra. Då bilarna som min körskola använder, är i ett trångt garage så fick jag först backa bilen till en lämplig plats i garaget. Innan jag stängde av motorn så bad min lärare mig att vrida ut däcken (för att lättare kunna inspektera dem).

Efter detta var vi igång och gick igenom alla kontrollerna. Jag fick dock aldrig någon instruktion om att vicka på ratten (för att kontrollera att styrningen inte glappar) så jag frågade min lärare om detta. Han svarade att man upptäcker det när man kör och att det inte behövde kontrolleras.

Väl inne i bilen så fick jag bl a testa färdbromsen genom att hålla inne bromsen och försöka backa.

Mina frågor:
1. Om jag får göra en kontroll av däcken på uppkörningen (eller en fullständig yttre kontroll) bör jag då vrida ut däcken först? Krävs ju en motorstart för att kunna göra detta så därför undrar jag om det är lämpligt eller inte?

2. I körkortsboken så står det att man ska vicka på ratten för att kontrollera att det inte glappar. Bör jag följa bokens eller min lärares anvisningar?

3. Boken nämner inget om att testa färdbromsen genom att hålla inne den och försöka försätta bilen i rörelse. Endast parkeringsbromsen testas på detta sätt. Bör jag göra denna kontroll enligt min lärares anvisningar eller enligt boken.

Vad är rätt ur Trafikverkets synvinkel?
Cyklisten 2014-03-17 09:49 ! Citera #
Vid uppkörning fick jag anmärkning för att jag inte kollade detta. Så du bör nog göra det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest