Start > Körkortsforum > Planera körning på motroväg

Planera körning på motroväg

Gäst 2014-01-29 23:07 ! Citera #
Hej,

Jag har börjar närma mig min uppkörning nu men har fortfarande otroligt svårt att planera min körning på motorväg. Jag har noll lokalsinne, misstolkar skyltarna och blir väldigt förvirrad helt enkelt om vart jag ska någonstans... Själva körningen har jag inga problem med, det är just det med att läsa skyltarna rätt. Har själv en teori om att jag aldrig kommer att lyckas ta mig någonstans utan GPS typ, men det funkar ju inte på en uppkörning tyvärr. Jag är helt hopplös på att planera min körning på motorväg alltså (i stan går det bra)... I Teorin tycker jag inte att det är så svårt att förstå skyltarna, och av någon anledning tycker jag alltid att det går som sämst när jag kör med min körskolelärare än vad det gör hemma. :(

Någon mer som är likadan? Och jag skulle vilja ha ALLA era tips på hur man kan göra för att fixa det här på ett någorlunda bra sätt! :)
inspektörn 2014-01-29 23:19 ! Citera #
Vad är det med skyltarna du inte förstår?
Om du skall följa anvisning mot tex Huddinge, så kommer det skyltar i god tid som säger att du skall svänga av motorvägen, typ 1000m innan! Sen är det ju bara att lämna motorvägen när avfarten kommer!
Är det en stor skylt över motorvägen med ortsnamn och pilar, så räkna pilarna ex vis från höger till vänster, räkna sedan körfälten på samma sätt! Då får du reda på vilket körfält som går till vilken ort!
Exempel:

Mora Flen Grums
/\ /\ /\

Det högra körfältet går till Grums, det mittre till Flen och det vänstra till Mora!
Svårare är det inte!
Kom dock ihåg att en pil med extra pil utstickande till höger inte innebär två körfält framåt utan att det från det körfältet tillkommer ett nytt körfält/avfart längre fram!
Gäst 2014-03-18 09:29 ! Citera #
O, kunde vara jag sov som skrivit ...Har samma problem, men jag tror att det beror på att man är fotfarande rädd för hastigheter ...Sen tänker jag öva varenda motortrafikled och motorväg i Stockholm, så jag lär mig olika sätt att köra i tätt trafik. Nästan köpt GPS igår - men undrar vilken modell som är bäst.

Tack, inspektören...väldigt bra förklarat. Men jag blir så pass stressad på nya vägar att jag tappar förmåga att orientera mig. De som jag körde förut på är bättre.

Körskolans lärare är ofta helt värdelösa på att lära ut de små hemligheter - antar att de vill tjäna pengar på just de små men ack så viktiga delmoment. Jag har ALDRIG lärt mig någonting på körskola, trots massa kronor och tid jag lagt på trafikskolor i Stockholm.

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo