Imiterad uppkörning
Hej,
Igår hade jag en utbildningkontroll på körskolan, alltså en imiterad uppkörning. Jag höll nerverna i schack men gjorde en del missar, vissa av de var helt mitt ansvar, andra fick mig att ifrågasätta min lärare då han inte korrigerat mig när jag jag gjort samma grejer under träningarna med honom.
Jag undrar om någon här vet hur tungt de olika missarna skulle väga vi en riktig uppkörning?
1. För låg hastighet på påfarten (c:a 50,60 på 70 väg).
a. En gång resulterade detta i hinder av bakomliggande trafik.
b. De andra gångerna var luckan så stor så inget hinder uppstod.
2. Korsar övergångsställe vid högersväng och glider ut till vänster för att slippa stanna när jag släpper förbi gående. Är fortfarande på höger sida om mittlinjen men inspektören menar att jag inte får skapa en sådan lucka till höger som ett sådant beteende medför.
3. Backar runt ett hörn för snabbt vilket medför att jag kör upp på trottoarkanten, ingen skaderisk.
4. Ligger på vänster halva av vägen pga alla parkerade bilar, när korsningen kom fanns enbart begränsat utrymme på höger sida men inspektören menade att jag skull utnyttja det utrymmet och rikta in bilen där även om en del fortfarande måste vara i vänster körfält.
Kanske det är omöjligt att svara på dessa frågor, tillägas kan att inspektören ansåg att jag aldrig brast i min uppmärksamhet. Själv anser jag att den låga hastigheten vid påfarten då jag utgjorde ett hinder var den allvarligaste missen. Håller ni med?
Jag undrar om någon här vet hur tungt de olika missarna skulle väga vi en riktig uppkörning?
Det här väger ganska tungt ja. Hade det varit en riktig uppkörning kan jag tänka mig att du kuggat redan efter punkt 1
1. För låg hastighet på påfarten (c:a 50,60 på 70 väg).
För låg hastighet i allmänhet kan vara sjukt störande och du kan kugga på det. Att du tydligt visar att du inte fattar att man måste komma in i hög fart i påfarten är ännu värre. Du irriterar trafiken och är i värre fall en fara
2. Korsar övergångsställe vid högersväng och glider ut till vänster för att slippa stanna när jag släpper förbi gående. Är fortfarande på höger sida om mittlinjen men inspektören menar att jag inte får skapa en sådan lucka till höger som ett sådant beteende medför.
Fattar inte riktigt vad du menar här. Slippa stanna när du släpper förbi gående? Kom de från höger och du kände att du skulle glida förbi snabbt? Du har väjningsplikt och du måste stanna för gående tills det blir tomt.
3. Backar runt ett hörn för snabbt vilket medför att jag kör upp på trottoarkanten, ingen skaderisk.
Ingen skaderisk? Att du backar för snabbt så hinner du kanske inte se om det kommer ett djur/barn bakom eller från sidan? Och att du kör upp på trottoarkanten så skadar du bilen + trottoarkanten. Och ja det väger nog tungt
4. Ligger på vänster halva av vägen pga alla parkerade bilar, när korsningen kom fanns enbart begränsat utrymme på höger sida men inspektören menade att jag skull utnyttja det utrymmet och rikta in bilen där även om en del fortfarande måste vara i vänster körfält.
När det är trångt i stan går det att använda vänster halva som du gjorde, speciellt när det är parkerade bilar. Men när korsningen kommer så kan det ju komma en bil helt plötsligt, i hög fart kanske, och du använder hans plats, så då måste du hålla dig till höger.
Fattar inte riktigt vad du menar här. Slippa stanna när du släpper förbi gående? Kom de från höger och du kände att du skulle glida förbi snabbt? Du har väjningsplikt och du måste stanna för gående tills det blir tomt.
Nej, ingen gående fanns på övergångsstället när jag passerade det, de kom från vänster, men istället för att stanna (som hade varit det korrekta) rullade jag sakta och svängde därför för sent (men var ändå på rätt sida om refugen) varpå det uppstod en stor lucka mellan mig och trottoarkanten på höger sida.
Ingen skaderisk? Att du backar för snabbt så hinner du kanske inte se om det kommer ett djur/barn bakom eller från sidan? Och att du kör upp på trottoarkanten så skadar du bilen + trottoarkanten. Och ja det väger nog tungt
Sikten var klar, lätt att se att inga djur eller barn fanns, var även rikligt med snö så varken bil eller trottoar tog någon skada men det var klurigt att se själva trottoarkanten, just pga snön.
Min egna ranking skulle sätta korrekt påfartshastighet först, följt av korrekt placering i korsning, därefter backning och sist övergångsstället, några synpunkter?
Tror du/ni uppkörningsintruktören underkänner vid för låg hastighet vid påfart även om utrymmet är så stort att hinder aldrig uppstår?
Tack för återkopplingen.
Svårt att säga.
Om du klarar alla andra moment bra och så kommer du till påfarten och kör för långsamt så kan han säga
”Å så gasar vi på eftersom det är en påfart”
”Här kör vi snabbare än 50”
Dvs. han hjälper dig rätta ditt misstag.
Eller så är han helt tyst och blev så irriterad att han i sitt huvud redan kuggar dig där.
Om du i övrigt kör bra så kan jag tänka mig att han är schyst och ger dig godkänt på provet. Ett fel är inte hela världen. Det är vad jag tycker iallafall. Men det här är ju ett problem du lätt kan komma över? Varför åka långsamt på en påfart?
Det stämmer, det är ett fel jag lätt kan komma över, det oroar mig inte, jag försöker bara sätta mig in i inspektörens sätt att bedöma. Tack för hjälpen.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget