Panik!

Gäst 2014-01-25 18:07 ! Citera #
Hej!

Ska skriva teori test om några dagar, vad är det man ska kunna?

Har läst osv men några av delarna fastnar inte eller så fattar jag inte.

Några frågor:

Får man köra med parkeringsljus? Har läst att man kan tända parkeringsljuset om halvljuset inte fungerar men har också läst att man inte får köra med parkeringsljus!

Vilka datum gäller vid vinterdäck, sommardäck och dubbdäck?

Om man har en slutsiffra som 5 på registreringsskylt, när ska man då besikta bilen? Blir det då i 1 maj- 30 sep?

Vad är bruttovikt, maxvikt och tjänstevikt?

Räcker det om man bara vet vad totalvikten är på bil och släp för att kunna ta reda på om man man köra bil och släp tillsammans?

Vilka försäkringar finns och vilken skada försäkra de?

Skulle vara jätte schysst om någon kunde svara! :)
Gäst 2014-01-25 18:13 ! Citera #
En fråga till:

Vad menar man med 3000varv?
Gäst 2014-01-26 12:03 ! Citera #
Inte helt säker, men tror: Man får inte endast köra med parkeringsljus, för de lyser för lite. Därför måste man ha halvljus eller (inte lika vanligt) varselljus tänt (inte båda samtidigt) om det är ljust och bra sikt, eller helljus om man kör i mörker.

Datumen är bara att lära sig: du får INTE ha dubbdäck den 16:e april till och med den 30 september. Från och med 1 december till 31 mars är det däremot lag på att ha vinterdäck (dubbade eller inte spelar ingen roll) om det är vinterväglag, dvs snö eller is någonstans på vägarna. Odubbade vinterdäck (kallas också friktionsdäck) får du alltid ha, men det rekommenderas inte att ha på sommaren för gummit är så mjukt att de slits mer när det är varmt än sommardäck.

Du tänker rätt med besiktningsperioden, det blir 1 maj - 30 september. jan=1, feb=2, mars=3, april=4, maj och juni hoppas över, juli=5, aug=6, sep=7, okt=8, nov=9, dec=10 osv... Femman står alltså för juli, och så tar man två månader bakåt (blir ju maj) och två månader framåt (september).

Bruttovikt är vad något väger på riktigt precis när du väger det. Om man har en bil som väger 1500 kg med två personer i som väger 70 kg var, och en av personerna har med sig en ryggsäck som väger 10 kg, så blir bruttovikten vid just det tillfället 1500+70+70+10=1650 kg. Om personen med ryggsäcken kliver ut så väger ju bilen 70+10 kg mindre, så då blir bruttovikten bara 1500+70=1570 kg. Bruttovikten är alltså exakt vad bilen med allting i sig väger vid ett specifikt tillfälle, så den ändrar sig ju hela tiden så fort man lägger in eller tar bort någonting ur bilen.

Tjänstevikt är bilens vikt + en genomsnittlig förares vikt + nödhjul + full tank med bränsle + kanske lite verktyg och så som hör till bilen.

Maxvikt vet jag inte om det finns något som heter, men däremot finns det maxlast. Maxlasten är det som bilen max får lastas med utöver det som ingår i tjänstevikten. Om maxlasten är 500 kg så går det bra att köra med 4 passagerare som väger 100 kg var och sedan packa bilen med 100kg packning, men inte mer.

Sedan finns det totalvikt också men det kanske du har koll på eftersom du inte frågade om det.Totalvikt är bilens tjänstevikt plus maxlasten. Alltså det som bilen max får väga med last och allt.

När man har B-körkort får man bara köra lätta släp, dvs bilen och släpet får max ha 3500 kg i totalvikt tillsammans. Men det lättaste är att kolla på registreringsbeviset, för där står det hur tungt släp bilen får dra. Kolla på den här till exempel: https://korkortonline.se/images/registreringsbevis.png.

Det finns trafikförsäkring som man alltid måste ha, den täcker skador på andra som uppkommer om du krockar med någon. Halvförsäkring är trafikförsäkring + lite till för egen del, och helförsäkring är som halvförsäkring fast täcker ytterligare lite mer. Jag kan inte i huvudet exakt vad som täcks in i de olika delarna, men det står bra på den här sidan om det: https://korkortonline.se/teori/forsakring/

Generellt så står allt som du frågat om under ”teori och trafikregler” på den här sidan, det är lätt att hitta också eftersom det är indelat i kategorier, så om du vill läsa mer kan du ju kolla där.
Gäst 2014-01-26 12:08 ! Citera #
3000 varv är... hur många varv motorn snurrar i per minut, tror jag? Det är i alla fall ett mått på hur snabbt motorn arbetar, typ. Du vet det man ser bredvid hastighetsmätaren på de flesta bilar. Ju mer du gasar, desto högre varv. Ju högre varv, desto högre bränsleförbrukning. Ett sätt att minska på varvtalet är att köra på så höga växlar som möjligt. När man accelererar fort så vill man max komma upp i 3000 varv innan man växlar upp.
Gäst 2014-01-26 12:55 ! Citera #
Ärligt talat, alla dina frågor får du svar på om du 1. läser i boken, 2. läser här på korkortonline 3. googlar. Superschyst av Yoshi att ta sig tid att besvara allt, men kunskapen skulle ju sätta sig mycket djupare om du faktiskt tog dig tid att plugga istället för att bara få allt serverat.
Gäst 2014-01-26 19:04 ! Citera #
Hej!

Tack så jätte mycket för svaren! Det var jätte snällt! :) Ska plugga in så att det sitter!

Jag har läst boken men där stod det ett annat datum när man skulle ha dubbdäck än vad det stod här, så jag skulle bara försäkra mig om vad som var rätt. Och som jag skrev ställde jag frågorna för jag hade fastnat på de eller så fattade jag inte dem. nu när jag har läst svaren från ett annat perspektiv kommer det nog bli lättare att komma ihåg dem!
MEK 2014-02-25 20:02 ! Citera #
Hej jag har samma problem som du har läst boken flera gånger,och läst på nätet om just max vikt och allt som du men inte fått in det i huvet så TACK! YOUSI s hjälpte mig och förstå :D
Gäst 2014-03-03 11:44 ! Citera #
Gäst
Ärligt talat, alla dina frågor får du svar på om du 1. läser i boken, 2. läser här på korkortonline 3. googlar. Superschyst av Yoshi att ta sig tid att besvara allt, men kunskapen skulle ju sätta sig mycket djupare om du faktiskt tog dig tid att plugga istället för att bara få allt serverat.


Det har du absolut rätt, men det är 1400 frågor med olika luriga svar (1400 frågor, gånger, mellan snitt 3 luriga svar = 4200 alternativ) och det värsta är att det låter att de vill bara hafsa en person och att säga: Du där förstår inget!
Man ofta ser att de ”okunniga” människor klarar teori-och körnings proven, ju bara de lär sig utantill och i själva trafiken det är de som mest orsakar problem.

Körkortsonline.se är mycket bra, men det är stor skillnad med STR’s frågesätt. STR inte är alls pedagogiskt. Det är bara att skaffa sig makt och pengar.
STR har inte ett bra koll på trafikskolor. Det finns trafiklärare som somnar under lektioner, luktar sprit, snus, rök o.s.v
Det är mycket konkurrens mellan skolor. De avskyr varandra. alla som jag har besökt och pratade med de har alltid nämnde att de andra skolor eller han och hon fuskar med tiden och bla, bla, men samtidigt de själva fuskar. det handlar om att starta 5 minuter senare, stoppa dig mitt i lektionen och sluta 5 minuter tidigare, då hur mycket har du kört under en 45 minuters lektion? Jo, de fuskar som fan alltså de äckliga gubbar.

Jag har ofta blev okoncentrerad på grund av deras fuskhet. När jag nämnde detta till de, de sa, ja ok, med bara fortsatte att fuska på samma sätt.

Det är ett jävla sjuk system hela det här kitten.
Gäst 2014-03-04 17:56 ! Citera #
Satsa som jag på egen utbildning, skaffa en pärm där du går igenom alla delmoment själv och med handledare. Sen blir körskola bara för att gå igenom delmoment som ej möjliga att göra själv ....

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 05:22
5
I dag 02:00
11
I dag 01:54
1
I går 15:15

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov