Start > Körkortsforum > Inspektörs skyldigheter? Kugga…

Inspektörs skyldigheter? Kuggad på första uppkörningen

Gäst 2014-01-25 17:13 ! Citera #
Tjena!

Hade min första uppkörning den 16e januari och blev kuggad. Kände på mig att ja skulle bli kuggad fram tills ja satte mig i bilen och faktiskt började köra. Efter ett tag tyckte ja att de gick bra, ”shit kanske blir godkänd?” tänkte jag men så var inte fallet, lol....

I vilket fall, tyckte att min uppkörning var väldigt skum? När ja har pratat med andra som också gjort sin uppkörning inom senaste 2 åren och efter att ja berättat hur min gick till tyckte dem att de va helt sjukt: Så här gick det till.

Träffade och hälsade på inspektören. Han visade mig till bilen och vi satte oss i den, han kollade mitt legg och tog fram min lilla ”profil” på sin surfplatta. Han gick igenom hur och vad han bedömer osv., förklarade att bilen ja skulle köra hade 6 växlar och frågade om ja kört en sån innan, vilket ja inte hade gjort. Och så började uppkörningen och ja blev som tidigare skrivet kuggad.

TILL POÄNGEN - Jag fick varken göra alkolåstest eller säkerhetskontroll. Är inte detta ett måste innan man sätter igång? Okej säkerhetskontrollen, den kan man väl göra sist också, o eftersom ja blev kuggad kanske han ansåg att de inte va värt att göra kontrollen, men alkolås, måste man inte göra de i början? Tänk om ja supit sönder kvällen innan o va dum nog att gå och göra uppkörningen ändå? (Inte för att ja skulle gjort det) Alla som har hört detta (och har körkort idag) tycker det är helt sjukt att ja inte fick göra testet? Är de nån annan som varit med om samma? Gubben va f.ö. väldigt konstig själv, han mumlade för sig själv, hostade jättemycket o verkade ha en dålig dag men det ska ju absolut inte få påverka Mitt resultat när Jag faktiskt betalat för detta provet.

Har ny uppkörning den 30e och undrar ifall det är nån ide att ta upp detta? Även om ja får samma gubbe som sist?
Vad har en inspektör för skyldigheter när han bevakar (eller vad man nu ska kalla det) en uppkörning?
inspektörn 2014-01-25 19:47 ! Citera #
Jisses vad du hänger upp dig på saker du inte fick göra! *s*
Det är inte obligatoriskt att blåsa i alkolåset!
Alla bilar är dessutom inte utrustade för det.
Säkerhetskontrollen är inte obligatorisk vid ett omprov, men första gången man kör skall man göra det. Det är iofs ingen stor grej om man inte gör det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest