Start > Körkortsforum > Arg/besviken och ledsen!!

Arg/besviken och ledsen!!

lisora 2014-01-15 19:06 ! Citera #
Hej. Körde upp idag för första gången. Hade tid halv 4 då min lärare sa att det var en bra tid, eftersom de då var stor chans att de körde ut mot landsbygden istället för att köra ut mitt i stan (körde i Uppsala).

Men när jag började köra så upptäckte jag genast att läraren var påväg in MITT i stan. Halv 4 är en tid då det är otroligt mycket trafik, stadsbussar, lantisbussar, folk som ska åka hem från jobbet, cyklister och gående. Jag blev genast då väldigt stressad, men klarade mig helt okej. Men när vi sedan började åka mot de mer trafikerade gatorna, så fick jag några gånger stanna rätt tvärt pga gångtrafikanter.

Jag blev alltså underkänd på provet, och jag hade väl det på känn då det uppstod en rätt farlig situation en gång, eller i alla fall en situation som hade kunnat bli farlig.

Men det jag känner nu är varför satte han tiden halv 4? :cry: Är man inte säker på att de brukar köra mot landsbygden hade det kanske varit bättre att ta en tid vid 11 istället...

Vet inte vad jag vill få ut med detta, ville väl bara skriva av mig. Känns rätt ruttet då jag (om jag bestämt) hade tagit en tid vid 10-11 istället, då det är rätt lugnt på stan. Idag fick jag stå säkert över 5 minuter för att kunna köra ut från en utfart... Men klart man lyssnar på vad körskoleläraren säger liksom.
svempus 2014-01-16 00:34 ! Citera #
lisora
Hej. Körde upp idag för första gången. Hade tid halv 4 då min lärare sa att det var en bra tid, eftersom de då var stor chans att de körde ut mot landsbygden istället för att köra ut mitt i stan (körde i Uppsala).

Men när jag började köra så upptäckte jag genast att läraren var påväg in MITT i stan. Halv 4 är en tid då det är otroligt mycket trafik, stadsbussar, lantisbussar, folk som ska åka hem från jobbet, cyklister och gående. Jag blev genast då väldigt stressad, men klarade mig helt okej. Men när vi sedan började åka mot de mer trafikerade gatorna, så fick jag några gånger stanna rätt tvärt pga gångtrafikanter.

Jag blev alltså underkänd på provet, och jag hade väl det på känn då det uppstod en rätt farlig situation en gång, eller i alla fall en situation som hade kunnat bli farlig.

Men det jag känner nu är varför satte han tiden halv 4? :cry: Är man inte säker på att de brukar köra mot landsbygden hade det kanske varit bättre att ta en tid vid 11 istället...

Vet inte vad jag vill få ut med detta, ville väl bara skriva av mig. Känns rätt ruttet då jag (om jag bestämt) hade tagit en tid vid 10-11 istället, då det är rätt lugnt på stan. Idag fick jag stå säkert över 5 minuter för att kunna köra ut från en utfart... Men klart man lyssnar på vad körskoleläraren säger liksom.

halv fyra kan aldrig vara nån bra tid då rusningen snart börjar. är mycket bättre att få köra vid 10 taget är ju nästan tomt på gatorna då slipper man allt stressat folk. senaste gångerna jag har kört upp har det varit vid kvart över åtta och kvart i tio på dagen båda gångerna har det nästan vart folktomt på gatorna och lite trafik vilket var rätt skönt.
Gäst 2014-01-16 08:34 ! Citera #
Det suger att kugga och det är klart man blir besviken, men jag tänker vara tråkig ändå och säga att om tiden på dagen spelar sådan stor roll när man kör upp så är man inte redo för uppkörning. Du ska manövrera fordonet på ett säkert sätt oavsett hur trafiken runt om ser ut, annars är du inte redo att ha körkort och köra själv. Ut och mängdträna i stan, så fixar du det nästa gång :)
Jaegarn 2014-01-18 12:46 ! Citera #
Haha.
Vi kan köra the blame game eller helt enkelt konstatera att du inte var riktigt redo ;)
Tid ska inte spela någon roll, meen tidigt på morgonen är en bra tid tycker jag.
Kl 8 körde jag upp i en storstad. Ingen ute alls.
Det kan hända att du kör rätt bra faktiskt. Men du borde köra oftare, på svåra ställen som
mitt i stan för att få in rutinerna. Och träna hur du reagerar när det kommer en cyklist/gående
eller vad det nu kan uppstå för fara. Mängdträning, yes ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo