Start > Körkortsforum > Att ”planera” sin körning?!

Att ”planera” sin körning?!

Stressad 2014-01-09 12:17 ! Citera #
Hej,

Hur planerar man sin körning? Liksom om jag är uppe i 45 km/h och har en rondell framför mig vad gör jag då? Eller ett obevakat gångfartsområde? Vad innebär det att motorbromsa? Att bara släppa gasen eller att också faktiskt bromsa lite och växla ner?

Hur kan jag köra så att jag slipper stanna (faller iförsig under att ”planera” sin körning)...

Det går otroligt segt för mig just nu. Känner mig jätte stressad pga körningen.
Gäst 2014-01-09 16:08 ! Citera #
Det med att planera sin körning är att liksom tänka ut i förväg vad man ska göra så att man kan köra lugnt, säkert och inte behöva ta hastiga beslut i onödan.

Exempel på planerad körning: du närmar dig en rondell i 45 km/h. I rondellen är det fullt av bilar som du kommer behöva vänta på. Då är det dumt att fortsätta bränna på i 45 km/h ända fram till rondellen, sedan behöva bromsa ganska kraftigt och stå still och vänta på att det ska bli en lucka i rondellen du kan åka in i. Istället så släpper du gasen, bromsar mjukt om det behövs så att du rullar fram till rondellen i lagom hastighet för att komma fram när det blivit fritt och du kan köra in. Du slipper stanna det blir ingen häftig inbromsning, andra bilar hinner se vad du tänker göra och man sparar på miljön.

Sedan redan innan i rondellen så kollar du på vägen dit du ska, finns det några övergångsställen, ser det ut som folk vill gå över, finns det några skyltar du behöver ta hänsyn till, vilket körfält kommer du att vilja ha efter rondellen, osv. Kort sagt, tänka ut hur du ska göra så tidigt som möjligt!

Jag har inte körkort än men övningskör och teoripluggar som bara den ;) Kom gärna med invändningar eller tillägg om ni tycker att jag har missat eller missförstått något!
svempus 2014-01-10 23:21 ! Citera #
Yoshi
Det med att planera sin körning är att liksom tänka ut i förväg vad man ska göra så att man kan köra lugnt, säkert och inte behöva ta hastiga beslut i onödan.

Exempel på planerad körning: du närmar dig en rondell i 45 km/h. I rondellen är det fullt av bilar som du kommer behöva vänta på. Då är det dumt att fortsätta bränna på i 45 km/h ända fram till rondellen, sedan behöva bromsa ganska kraftigt och stå still och vänta på att det ska bli en lucka i rondellen du kan åka in i. Istället så släpper du gasen, bromsar mjukt om det behövs så att du rullar fram till rondellen i lagom hastighet för att komma fram när det blivit fritt och du kan köra in. Du slipper stanna det blir ingen häftig inbromsning, andra bilar hinner se vad du tänker göra och man sparar på miljön.

Sedan redan innan i rondellen så kollar du på vägen dit du ska, finns det några övergångsställen, ser det ut som folk vill gå över, finns det några skyltar du behöver ta hänsyn till, vilket körfält kommer du att vilja ha efter rondellen, osv. Kort sagt, tänka ut hur du ska göra så tidigt som möjligt!

Jag har inte körkort än men övningskör och teoripluggar som bara den ;) Kom gärna med invändningar eller tillägg om ni tycker att jag har missat eller missförstått något!

Du verkar ha förstått det mesta gällande att planera körningen. Du har fått med att man måste lyfta blicken en bra bit från där man är till dit man ska för att kunna släppa på gasen och kanske slippa stanna i onödan.
Gäst 2018-01-25 21:10 ! Citera #
På vilken myndighets webbsida finns information för att ska kunna planera körning på lastbil för hela landet
Gäst 2018-01-25 22:21 ! Citera #
Gäst 2018-01-25
På vilken myndighets webbsida finns information för att ska kunna planera körning på lastbil för hela landet
Transportstyrelsen...

Man ska alltid planera sin körning oavsett vilken fordon man kör..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor