Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta

Uppkörning Farsta

Skit 2013-11-25 21:40 ! Citera #
Jag funderar på att skita i körkortet , nu har jag kuggat 4 gånger ! Jag har klarat teorin , men blir så irriterad att jag inte klarar uppkörningen , det som är problemet är körfältsbytet ” att jag vrider med mig hela bilen när jag kollar ” sa inspektören till mig och sen att jag råkat byta körfält när d kom en bil. någon som har tips på vad / hur jag ska göra , vill bli motiverad och inte ge upp , jag klarar ju allt annat verkar det som :(

uppkörning nr 1 : Jag kör för dåligt i rondellen ( stannar när det ej kommer bilar / kör när det kommer bilar , tittat dåligt när jag ska komma ut på motor vägen , enligt inspektören )

uppkörning nr 2 :
Spontan uppkörning som jag ej var förbredd för , allt gick skit , fel körfält , fel plats i cirkulationen !

Uppkörning nr 3 : Allt var bra toppen förutom att jag kollar för dåligt , enligt inspektören var allt annat perfekt men jag vrider huvudet för mkt vid dödavinkeln

Uppkörning nr 4 : Körfältsbyte och blicken
inspektörn 2013-11-25 22:30 ! Citera #
Tja, du säger det själv!
Blicken!
Var tittar du?
Varför tittar du?
Vad ser du när du tittar?
Vad gör du åt det du ser när du tittar?
Hur ofta kollar du speglarna?

Be någon hjälpa dig att visa var den döda vinkeln är någonstans, så du vet var du skall titta för att se det som inte syns i speglarna!
Träna in avsökningsrutiner! Exempelvis vid körfältsbyten: Spegel-spegel-döda vinkeln- tecken-byt körfält OM det är tomt!
Kom ihåg syftet med avsökningen!
Skit 2013-11-25 22:40 ! Citera #
Jag vet var döda vinkeln ligger , men jag förstår inte varför jag drar med mig bilen som han säger om det nu stämmer , är det för att jag hållerför hårt i ratten och vrider kroppen samtidigt åt det hållet ?

Vad kan du ge för tips ?
inspektörn 2013-11-26 06:20 ! Citera #
Vrid bara på huvudet!
Om du vrider på överkroppen/axlarna så följer armarna med automatiskt och du vrider ofrivilligt på ratten!
tesla 2013-11-26 14:42 ! Citera #
Så gjorde jag också i början, lätt hänt! Tips som jag fick av min körlärare är att inte hålla så hårt i ratten, eventuellt bara hålla med en hand kl 12. Tänk också att det viktigaste är blicken bakåt, klart att man ska ha koll fram, men ska du göra filbyte är det ändå störst risk bakåt och därför måste man våga släppa blicken framifrån.
Gäst 2013-12-11 05:14 ! Citera #
Om du vrider på överkroppen/axlarna så följer armarna med automatiskt och du vrider ofrivilligt på ratten!
Gäst 2013-12-11 13:30 ! Citera #
Vrid bara huvudet som en sa. Jag vred på hela överkroppen förut men nu bara vrider jag lite på huvudet. Man behöver inte se ända ut i bakrutan. Så här gör jag. Först och främst har jag alltid lite koll i speglarna så att när jag ska byta fil så sker det smidigt.
1. Kolla att det är redo att byta fil
2. Slå på blinkersen
3 titta lite igen i spegeln och döda vinkeln med huvudet
4. Byt fil

Istället för att lägga såycket energi på att vrida hela kroppen så vrider du bara lite lätt på huvudet flera gånger. Mycket säkrare!

Tror du kanske behöver nötta lite mer stadstrafik bara så löser det sig. Om det där är det ända så behöver du nog bara en körlektion till :-)
Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest