I körkortsboken står det att man ej får öka farten om man blir omkörd.
Vad gör jag om jag blir omkörd direkt efter exempelvis en rondell ute på landsväg när jag accelererar? Jag har ju då påbörjat min acceleration för att komma upp i rätt hastighet. Om en bil kör om mig under min acceleration, måste jag då avbryta den accelerationen? Skulle jag kunna bli kuggad om jag inte gör det?
Det beror väl helt på vilken hastighet du redan är uppe i och hur fort din bil accelererar, samt hur fort den andra bilen accelererar. Tex, om hens bil accelererar snabbare än vad min gör, då kommer ju hen om mig fort och jag behöver kanske inte ens lätta på gasen. Eller så behöver jag lätta på gasen och inte komma upp i hastighet så fort för att underlätta hens omkörning.
Alltså, jag vet inte ens om du behöver fundera så mycket på det här? Det faller sig rätt naturligt om man behöver lätta på gasen under accelerationen för att underlätta omkörningen, eller om hen är såpass snabb att hen bara svischar förbi. Det du blir kuggad på är om du inte visar på att du kan samspela med andra trafikanter. Underlätta alltid för den som kör om, oavsett hur idiotiskt du tycker hen beter sig.