Start > Körkortsforum > Vänstersväng i korsning

Vänstersväng i korsning

Ess 2013-11-16 12:46 ! Citera #
Hej!
Har min uppkörning snart och har en fundering. När man ska svänga vänster i en korsning och mötande bil också ska svänga till (sin egen) vänster, hur vet man vilken typ av sväng man ska göra? Det går ju att a) åka rakt fram och svänga bakom varandra eller b) svänga framför varandra så att man har passagerarsidans fönster mot varandra.

Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår. Hur ska jag tänka för att veta vilken sväng som är lämpligast, och för att den andra föraren ska hänga med? Hände en gång att jag blinkade, tog ögonkontakt och skulle svänga bakom (min handledare sa att jag skulle göra så) men tjejen i den andra bilen stod kvar. Bilarna bakom mig som skulle till vänster svängde bakom mig medan tjejen inte flyttade sig.
Jossan-88 2013-11-17 09:59 ! Citera #
Hejsan!
Det är vanligast att man möter varandra så att passagerardörrarna är bredvid varandra. (Svängningsregeln)
Jag skulle aldrig åka så att jag kommer bakom den andra bilen, det var helt fel att göra så, sa min körskola.
Så jag förstod att tjejen stod kvar när du mötte henne, hon vart säkert lite fundersam på vad du skulle göra.

Lyckta till på din uppkörning!
Det är en härlig känsla att höra inspektören säga att man är godkänd :D
Ess 2013-11-19 10:27 ! Citera #
Fast fel är det inte, min lärare har pratat om dessa två typer av svängar och att båda är rätt. Det jag inte kommer ihåg är när man skulle göra vilken sväng. Men jag har frågat runt lite och det verkar som att svängen när man åker bakom används när det inte finns utrymme för båda bilarna att svänga framför varandra. Ska fråga min lärare igen för säkerhets skull.

Tack så mycket, jag hoppas det går bra och att jag blir godkänd! :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov