Start > Körkortsforum > Uppkörning/körkort

Uppkörning/körkort

Klarat!!! 2013-11-11 13:43 ! Citera #
Tjenare alla övningskörare/uppkörare!

Ville bara dela med mig lite, idag hade jag min andra uppkörning 10.45 och tog äntligen mitt körkort, har aldrig varit så lättad som när instruktören sa ”grattis då har du körkortet”!! :D

Tänkte dela med mig lite av de moment jag fick under min uppkörning, hoppas det hjälper lite.

Det började med att jag fick kolla under motorhuven efter de olika sakerna som instruktören frågade om t.ex. motorolja, spolarvätska och bromsvätska. sedan satte vi oss i bilen och ja fick ställa in speglar, säte m.m.
Vi åkte sedan iväg och började med stadskörning (Västerås) här tycker jag att det är viktigt att tänka på planering med motorbromsning innan trafikljus ha god uppsikt runt om kring dig då det oftast finns mycket människor runt omkring och andra situationer kan skapas.
vi fortsatte på landsväg där jag skulle svänga in vänster till ”Lista” då jag hade ett par bilar bakom mig som låg ganska nära så bestämde jag mig för att köra in i bussfickan som finns precis innan svängen för att släppa förbi bakomvarande fordon.
Vi fortsatte tillbaka in mot stan och körde lite motorväg mot Oslo, körde sedan av mot Vallby och in i ett villaområde. här kuggade jag första gången då instruktören tyckte att jag körde för snabbt då det kom högersvängar (högerregeln) så här rekommenderar jag att ta det väldigt lugnt och håll inte alltid den exakta hastigheten utan anpassa och om det är en korsning där sikten är skymd av t.ex. häckar eller liknande lägg i 1.an och kryp försiktigt fram och om sikten är ganska bra kryp fram lite snabbare på tvåan. En annan sak som gjorde att jag kuggade första gången var att jag vid en trafiksignal skulle svänga vänster och missade att dom på andra sidan korsningen också fick grönt och instruktören av tvungen att bromsa lite lätt. SÅ KOLLA PÅ ALLA SKYLTAR OCH VAR UPPMÄRKSAMA så kommer det gå bra!

Alla kan ta körkort men se till att vara säker och inte ta några risker, ”det säkra före det osäkra” är nog det tips jag skulle ge er som ska köra upp. var dock inte för passiva.

Hoppas detta hjälper er lite! :)
Lycka till!
Morrissey 2013-11-11 15:54 ! Citera #
Grattis!!! :)

Har själv en bra bit till, till uppkörningen men går ändå och tänker på det mer och mer för varje dag som kommer.
Så dina råd ang uppkörningen är uppskattad :)

Det måste då vara en härlig känsla och få körkortet i handen. Hade velat haft mitt lite före jul så man kunde hänga något i julgran o det skulle ju vara de bästa julpyntet så att säga..
Gäst 2013-11-11 17:33 ! Citera #
Kuggade idag fan va tråkigt.
klarat!!! 2013-11-11 18:50 ! Citera #
Morrissey
Grattis!!! :)

Har själv en bra bit till, till uppkörningen men går ändå och tänker på det mer och mer för varje dag som kommer.
Så dina råd ang uppkörningen är uppskattad :)

Det måste då vara en härlig känsla och få körkortet i handen. Hade velat haft mitt lite före jul så man kunde hänga något i julgran o det skulle ju vara de bästa julpyntet så att säga..

Morrissey, det var likadant för mig.. va så otroligt nervös igår kväll men så fort man sätter sig i bilen och ska köra så har nervositeten försvunnit för mig båda gångerna och man känner sig helt fokuserad på körningen.
När du väl hör att du har fått godkänt så är allt värt det

Gäst
Kuggade idag fan va tråkigt.

Vet hur det känns, men det är bara att sätta sig och köra mer. nu vet du ju iallafall lite mer vad du ska tänka på och vad du ska träna på.

Lycka till båda två!
tesla 2013-11-12 17:42 ! Citera #
Stort grattis!! :D Jag kämpar fortfarande. Nu är det bara så svårt att få en ny tid till uppkörning i Uppsala. Funderar lite på Västerås, där brukar det komma mer tider. Funderar dock på om det är dumt att boka i en stad där man knappt har varit..?
Klarat!!! 2013-11-13 13:36 ! Citera #
tesla
Stort grattis!! :D Jag kämpar fortfarande. Nu är det bara så svårt att få en ny tid till uppkörning i Uppsala. Funderar lite på Västerås, där brukar det komma mer tider. Funderar dock på om det är dumt att boka i en stad där man knappt har varit..?

Tack Tesla!

Västerås kan vara en lite klurig stad att köra bil på vissa ställen, men om du är redo att ta körkortet så bör inte orten du kör i spela någon roll.. men förstår dig och det känns ju absolut bättre att köra på gator man är mer van vid. Man är nog heller inte lika nervös då.. men du känner nog det bäst själv.

Lycka till!
Mille 2013-11-13 22:23 ! Citera #
Tycker inte att det är lönt att vara alltför nervös inför både skrivning och uppkörning.
Så länge man känner sig trygg i det man kan och har övat på så tycker åtminstone jag att man inte behöver bli alltför nervös. Lagom dos nervositet är det bästa och ett gott tecken på mänsklighet.
Det är du själv som påverkar resultaten, övning ger färdighet och boka inte din uppkörningen förrän du känner dig
riktigt säker.
Skrev själv teorin i tisdags förra veckan och fick godkänt med god marginal, 60 rätt. Hade även min första och enda uppkörning idag och klarade det på direkten. Kan medge att jag har våndats och motvilligt satt mig med teoriboken för att plugga och diverse dataprov. Nöjet har varit att få sitta bakom ratten och jag har motiverat mig med att jag en dag inom en snar framtid ska få sitta ensam i bilen, med bra musik och sjunga med där ingen säger vad jag bör och ska göra.
Måste medge att jag är förvånad över hur lätt allting har gått. Har tidigare hört skräckhistorier från diverse folk gällande uppkörning & skrivning. Koppla bort, lita på dig själv och visa vad du kan!

Lycka till!
Gäst 2013-11-15 13:47 ! Citera #
Grattis! fick körkort idag så vet hur det känns

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest