Start > Körkortsforum > Uppkörning i Uppsala, kuggad f…

Uppkörning i Uppsala, kuggad för andra gången...

tesla 2013-11-07 11:13 ! Citera #
Hade just min andra uppkörning i Uppsala och kuggade. Samma gubbe nu igen. Direkt jag såg honom fick jag en dålig magkänsla. Har jag sån otur eller får man oftast köra upp med samma provförrättare? I så fall känns det aldrig som att jag kommer att bli godkänd... Körlektionen började med att jag fick köra mot väg 72, allt gick bra tills jag missade en avfart. Då blev jag lite stressad och skulle hitta en plats att vända på men tog ett tag innan jag hittade. Sen fick jag parkera, backa in. Superstressad av det också, en av de grejer jag tycker är mest jobbigt. Fickparkerar hellre. Men det gick helt ok. Sen skulle jag köra mot trafikljus och ta vänster mot centrum. Vid rödljusen vid Ekonomikum fick jag köra tillbaka och parkera. Han sa att det inte räckte till för godkänt. Sen efteråt i bilen diskuterade vi vad jag behövde träna mer på och han sa planering. OK, det lät ju inte så farligt. Sen när jag kollade i protokollet tycks jag ha fått underkänt på nästan alla delar under Trafiksäkerhet och beteende! :o Vet inte vad jag ska göra, det känns bara så hopplöst allt... Jag känner att jag lätt blir nervös och därför gör misstag som jag annars inte gör. Min lärare tyckte att jag var redo för en månad sen och efter det har jag ändå tagit runt tio körlektioner. Kör enbart med körskola, inte möjlighet att köra privat. Har egentligen inte råd att köpa fler körlektioner, har kört över 50 lektioner.
Jaegarn 2013-11-08 02:47 ! Citera #
Väntar bara på att ”Inspektörn” ska kommentera något i stilen:
”Inte för att vara taskig men DU ÄR UPPENBARLIGEN INTE REDO FÖR UPPKÖRNING ÄN” :? :x

On Topic: Jag tror du är redo jag med, men liksom många andra blir du nervös och gör en miss. Verkligen ledsen att du kuggat 2 gånger, det känns sjukt segt.

Ett tips till nästa gång.
Hoppas du har möjlighet att köra med din förälder eller liknande, där ni har gott om tid och utan större kostnader.
Kör as mkt med dina föräldrar.
Varför? Även fast jag tror du är redo, du kan köra bil så ger dig detta mer rutin.
Mer mer mer rutin, gör att du blir ännu bättre, och du gör så mycket per automatik att nervositeten släpper mer.

När jag kuggade gjorde jag också en miss som dig. Jag bokade ny uppkörning som efter en vecka. Trots jag va redo körde jag varje dag med min pappa, morgon och lite på kvällen. Det gav mig mer rutin, och sen krossade jag uppkörningen. Håller tummarna för dig nästa gång! :D
Jaegarn 2013-11-08 02:50 ! Citera #
Nu gick det lite snabbt med grammatiken.
Väntar på att ”inspektörn” ska kommentera min dåliga grammatik i förra inlägget och påpeka att TS inte är redo
Vilket du är! Kör hårt ;)
inspektörn 2013-11-08 06:44 ! Citera #
Då var det dags att komma med en syrlig kommentar*s*
Du skriver själv att du tyckte det var jobbigt att backa in när du skulle parkera, men hade föredragit fickparkering!
Du gillade inte att du fick samma inspektör.
Mitt råd är att inte fokusera på oväsentliga saker! För inspektören är du bara en ny aspirant! Han kommer troligtvis inte ihåg dig såvida inte den första körningen var precis nyligen eller var extraordinär! Även om han skulle komma ihåg dig, så bryr han sig inte om det utan ser på vad du presterar just på den här uppkörningen!
Om det är jobbigt att backa in när du parkerar så tyder det på brister i manövreringsförmågan. Brister det i manövreringen så kommer det att påverka hela körningen oftast att man inte tittar tillräckligt långt fram och därmed planerar sämre!
Fokusera på det som är viktigt och som du kan påverka, inte på ovidkommande saker, så underlättar du för dig själv!
Vilken inspektör du får nästa gång är helt slumpvis valt och oroa dig inte för den biten, dom är proffs!
tesla 2013-11-11 21:47 ! Citera #
Jaegarn - Nej jag har ingen möjlighet att köra privat alls, föräldrarna bor utomlands och ingen annan som kan köra med mig. Tack för peppande ord, känns som att jag kan klara det, måste bara jobba med mitt självförtroende. Men det är som om jag missar en liten grej så stressar jag upp mig för det och sen gör jag än fler missar... Har fått en bild över att man måste köra helt perfekt för att klara sig.

Inspektörn - kan hålla med om att jag nojar över ovästenliga saker egentligen, så ska försöka sluta upp med det! Inte så lätt dock. Men får jag samma gubbe nästa gång så dör jag en smula..hehe... Men tycker inte du ska prata om brister i min manövrering då jag blev godkänd på den delen. Har som sagt var tagit många lektioner och kört mycket och min lärare tycker att jag är redo.
inspektörn 2013-11-11 22:25 ! Citera #
Jag lovar dig!
Är det ”jobbigt” att backa in i en P-ruta, har man problem med manövreringen!
Att backa in i en P-ruta är enklare än att backa runt ett hörn! Bara man vet hur man skall göra! Men du löste ju det så, visst, men ditt uttalande tyder på osäkerhet i manövreringen och då blir andra saker, tex planeringen, lidande!
Din lärare i all ära, men han är ingen inspektör! Det är en stor skillnad på dom yrkena och den som har rätt i slutändan är till 99,9% inspektören!
Tror du att din lärare skulle säga: Aj då! Jag har visst inte utbildat dig tillräckligt!
Han vill nog mer påskina att inspektören var grinig eller liknande!
Fråga gärna läraren varför han inte utbildat dig tillräckligt för att klara uppkörningen! Det hade varit kul att höra vad han svarade! *L*
Nåväl!
Lycka till med nästa uppkörning!
Fokusera på det väsentliga, det som du kan påverka och försök köra naturligt!
354ge 2013-11-21 21:46 ! Citera #
Jaegarn
Nu gick det lite snabbt med grammatiken.
Väntar på att ”inspektörn” ska kommentera min dåliga grammatik i förra inlägget och påpeka att TS inte är redo
Vilket du är! Kör hårt ;)

Haha sant!!
Kokowski 2013-11-25 13:59 ! Citera #
Oj så mycket hat det verkar finnas mot inspektören. Om jag ska vara ärlig så brukar det han säger faktiskt stämma och ännu en gång så tycker jag det stämmer. Det är ju självklart att manövreringen är bristfällig om du inte känner säker på att parkera.

Antar att det är så mycket hat mot han just för att han är en realist och har mer kunskap än dem flesta här inne, samt att vi överlag är dåliga på att ta kritik.
tesla 2013-11-28 17:45 ! Citera #
Fattar faktiskt inte vad jag håller på med. Nu är det fjärde gången jag har kuggat. Har ju berättat om mina två första uppkörningar ovan. Den tredje gången trodde jag faktiskt att jag skulle klara det. Allting gick super de första 35 minuterna, stad och landsväg, inga problem. Sista momentet var en vänstersväng på landsväg och jag tittade inte tillräckligt enligt inspektören. Säker sant och jag förstod direkt att jag inte var godkänd och är med på det. Besviken som bara den, men det är ju rätt, superviktig grej att missa på. Inspektören sa också att jag körde bra men att jag tyvärr inte kan bli godkänd med en sån miss. Uppkörning nr 4 gjorde jag en vecka senare, igår. Allt ja precis allt gick fel. Det var som att gå tillbaka i tiden till min tionde körlektion. Kom inte upp i rätt fart, körde på för låg växel, blev typ underkänd på de flesta punkter. Jag var så nervös och tror att det var det som ställde till det. Hade alldeles innan haft en körlektion som det gick jättebra på, sen bara: katastrof! Just nu känns det som att jag bara vill strunta i allt. Fattar inte vad det är för fel, varför jag kör så kasst på uppkörning när det går så bra på lektionerna. Hur orkar man fortsätta försöka??
Klotman 2014-05-09 00:50 ! Citera #
Jag klarade min uppkörning idag fast jag körde för fort och glömde blinka när jag backade runt ett hörn. Körde 33 på 30-väg ock typ 60 på 50-väg :o trodde det var kört då men sen sa inspektören att jag är godkänd :D vilken lättnad ! Lycka till alla där ute :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 09:24
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest