Hej alla!
Idag gjorde jag min första uppkörning. Tyckte själv det gick helt ok men misslyckades totalt med parkering och visste att jag skulle kugga på det. Väl tillbaka säger han att jag kuggar pga parkering och backning runt hörn, han tyckte även att jag inte gjort bra i samspelet på- och avfarter på motorvägen (inte kommit upp i tillräcklig fart/växlat upp på påfart, bromsat in för mkt på avfart).
Jag frågade honom specifikt om där var andra saker som inte var godkända, som jag behöver öva på. Nej, resten var ok säger han, avsökning och regler men jag hade som sagt dåligt samspel av och på motorväg och ”dålig känsla för bilen” i backning och parkering. OK, jag köper detta och tar det till mig.
Nu när jag kommer hem och ser protokollet blir jag gråtfärdig. Han har underkänt mig på snart sagt allt vi gjorde!? Bifogar det som var underkänt:
”Uppvisa en rutinmässig manövrering
Din körning har visat brister i hur du manövrerar fordonet. Du behöver exempelvis träna på att växla,
styra, gasa och bromsa så att du kan framföra fordonet på ett kontrollerat sätt så att du t ex kan parkera
på ett säkert sätt.
Underkänt
Manövrering
Du ska kunna styra, växla, gasa och bromsa på ett rutinmässigt sätt.
Använda körteknik som medför låg bränsleförbrukning
Din körning har visat brister i hur du kör på ett miljömedvetet och sparsamt sätt. Du behöver träna på att
planera din körning så att du har en bra framförhållning och att du vet när och hur du ska sänka farten.
Du behöver också träna på vilka växlar du bör använda för att köra miljövänligt.
Underkänt
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
Din körning har visat brister i hur du tolkar olika situationer och miljöer i trafiken. Du behöver utveckla din
förmåga att upptäcka och värdera risker som uppstår i trafiken så att du kan undvika faror i tid.
Underkänt
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning påverkar olika situationer
i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma hur din egen och andras körning kan
påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser det kan få.
Underkänt
Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
Din körning har visat brister i vilka säkerhetsmarginaler du har till andra fordon och trafikanter. Du
behöver träna på att kunna bedöma vilka säkerhetsmarginaler du behöver ha i olika trafiksituationer för
att kunna köra säkert.
Underkänt
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du anpassar din hastighet. Du behöver träna på att anpassa
hastigheten, inte bara till de hastighetsbegränsningar som råder utan också till olika trafiksituationer och
miljöer.
Underkänt
Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du placerar ditt fordon. Du behöver träna på att välja rätt placering av
ditt fordon på olika vägar, körfält och i övriga situationer, så att du tydligt visar andra vart du ska.
Underkänt”
Får de lov att säga ”allt annat var ok” i bilen och sen får man denna överraskning när man kommer hem? Jag känner mig grymt lurad. Jag köper hans bedömning men det känns pinsamt att jag nu sagt till folk att jag ”bara” kuggat på parkering/backning + på/avfart motorväg när han snarare verkar tycka att jag överhuvudtaget inte kunde köra bil?
Som det känns nu lägger jag ner hela projektet. Jag tyckte själv att jag körde bra idag förutom parkeringen och känner att om det är så illa som i protokollet kan jag lägga av direkt, då är jag nog olämplig som bilförare. Inte en enda gång under provet fick jag tvärnita eller göra något hastigt filbyte, jag körde lugnt och sansat, krypkörde i korsingarna, kollade högerregel, släppte fram fotgängare och cyklister, kollade speglar, döda vinkel, använde blinkers korrekt osv osv.
Är det vanligt att de bara berättar en bråkdel av vad de kuggat för i bilen!? Ska man ge upp och acceptera att man inte är lämplig som bilförare? Jag har kört ca 50 lektioner och en del privat och börjar känna mig helt uppgiven.