Start > Körkortsforum > Hastighet

Hastighet

Gäst 2013-08-12 10:24 ! Citera #
Jag har en fundering kring hastighetsskyltar. Säg att jag kör i 90 km/h och hastigheten ändras till 70 km/h, bör jag då släppa gasen redan när jag ser skylten längre fram och förhoppningsvis vara nere i 70 vid tiden då jag passerar skylten? Eller ska jag behålla farten i 90 fram tills jag passerar skylten för att därefter motorbromsa ner till 70 (vilket ju kan ta en liten kort stund)? Eller bör jag helt enkelt fortsätta i 90 och bromsa ner till 70 vid skylten? Om jag inte har motorbromsat ned till 70 innan skylten, bör jag då bromsa när jag passerar?

Det första alternativet känns mest troligt, eftersom jag undviker att bromsa och förhoppningsvis har rätt hastighet vid passering av skylten, men jag vill gärna att någon bekräftar om jag tänker rätt eller fel. Frågan är egentligen mest, att om jag har en för hög hastighet vid skylten bör jag då bromsa med en gång, eller är det okej att motorbromsa och låta hastigheten sjunka av sig själv trots att det tar längre tid?
Jossan-88 2013-08-12 12:52 ! Citera #
Om du kör i 90km/h och ska passera en 70 skylt så ska du hålla 70km/h INNAN du passerar skylten. Och det miljövänligaste sättet är att motorbromsa eftersom du sparar bränsle. Och det där passar ju in under kategorin ”planerad körning” :)
Annars kan du först bromsa mjukt för att varna bilarna bakom dig att du kommer att bromsa ner farten för att sedan bromsa lite hårdare. Och har du inga bilar bakom dig så kan du bromsa hårt redan från början, Men som sagt så ska du hålla 70km/h när du passerar skylten.
Gäst 2013-08-12 17:15 ! Citera #
Tacktack! Alltså är det bäst att planera så att hastigheten har sjunkit tillräckligt vid passering av skylten så att man inte behöver bromsa, har man ändå för hög hastighet så ska man bromsa för att komma ned till rätt direkt istället för att fortsätta motorbromsa.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov