Avfart

111 2013-08-09 22:03 ! Citera #
Hej vad är bas hastigheten på avfarterna när man kör ut från motorvägen?
Klart det brukar finnas skyltar ibland men på vissa avfarter så har jag märkt att det inte finns någon hastighetsbegränsning när man kommer in i avfarten. Det räcker väl med att bara sakta ner farten från 110 lugnt fram till slutet av avfarten (stopp/väjningslinjen).
111 2013-08-09 22:06 ! Citera #
Tänkte också fråga , vid skymda korsningar med väjningsplikt så ligger väjningslinjerna för dåligt så att man inte ser korsningen och då brukar jag krypköra lite fram från dem väjningslinjerna så att jag kan få bättre sikt. Det är tillåtet att göra så här va? Vill bara va säker.
Jossan-88 2013-08-09 22:22 ! Citera #
Fråga 1. Bashastigheten på en avfart om det ej finns någon annan hastighetsskylt är den samma som på själva motorvägen, men dock så brukar det finnas skarpa kurvor direkt efter en avfart som gör det omöjligt eller trafiksäkert att inte köra fortare än 70km/h.. Men det kan ju naturligtvis vara annorlunda från avfart till avfart..

Fråga 2. Ja det är helt okej att krypköra fram till en korsning där sikten är dålig, men att väjningslinjerna är svåra att komma fram till har jag aldrig varit med om. Men i vissa fall kan det finnas gång/cykelbanor mellan väjningslinjen och korsningen. Och då är det bara att ta det lugnt och krypköra fram :)
111 2013-08-12 18:33 ! Citera #
Tack.
Tänkte också fråga en annan sak.
Vi säger om jag befinner mig på höger körfält i en väg med två fält, och närmar mig en rondell där jag ska rakt fram. Rakt fram i rondellen har också två körfält , vänster fält rakt och höger fält leder till en högersväng länge fram.

Får jag köra in i vänstra fältet trots att jag befinner mig i höger?
Gäst 2018-02-06 19:54 ! Citera #
Du får inte byta körfält i rondellen, men innan och efter är det helt okej. Att byta innan visar också på att du planerar din körning.
Gäst 2018-02-08 08:03 ! Citera #
Du får byta körfält i rondell om du ligger i vänsterfilen och ska köra ut ur rondellen (då måste du ju korsa högra körfältet för att kunna köra ut) Men du får inte ligga i högerfilen och sen lägga dig i vänsterfilen!
Vänsterfilen är när du ska vänster och höger om du ska höger eller rakt fram om inget annat anges vid skyltar ovanför rondellen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest