Den här är en tråd där du kan berätta om din väg till körkortet i syfte att få skriva om din efterlängtade seger, men även för att hjälpa resten där ute som fortfarande är i kampen om körkortet.
Hej!
Mitt namn är Christoffer. Jag tog körkort idag och vill mest bara skriva av mig och framförallt berätta hur jag tog mitt körkort. Jag tänkte skriva detaljerat och dela med mig hela storyn, mest för att jag tycker det blir roligare för andra att läsa och nyttigt för er som i framtiden ska ta körkort! Det är inte meningen att jag ska låta som ett proffs, utan jag vill bara ge den hjälp jag kan!
Jag satte teoriprovet på första försöket, 61 poäng.
Körprovet kuggade jag första i Norrköping, men satte uppkörningen på hemmaplan i Södertälje idag.
Har ni frågor är det bara att skriva.
Here we go!
Inledning
Jag bestämde mig i juni för att ta körkort i sommar. Jag hade övningskört i några månader för 2 år sen, men pga flytt och massa annat satte jag körkortet i vänteläge. Jag bokade 7st dubbellektioner för ca 3 veckor sedan och därefter kände jag mig redo. Det kan finnas mycket man kan behöva tänka på som dina föräldrar/övrig som du kör med inte tänker på att lära ut, så att köra med en körlärare innan uppkörning rekommenderas starkt.
Steg 1: Bokning
Det är svårt att hitta tider under sommaren som många vet. Det första jag hittade va teori och uppkörning den 29e juli i Linköping. Inte det optimala valet, men det fanns inget annat då. Hursomhelst satt jag inloggad på körkortsportalen varje dag och uppdaterade sidan tills jag hittade teoriprov i Stockholm den 11 juli.
Steg 2: Teoriprovet
Provet satte jag på första försöket, fick 61p (52 är kravet för godkänt)
Jag brukar vara bra på teoretiska delar, så teoriprovet var inga större problem för mig.
Ett tips till er som vill klara teorin är
1. Läs boken (böckerna). Jag hade en teoribok om alla regler osv, men jag hade även tilläggsböcker om själva fordonet. Ni bör t.ex ha koll på symboler på instrumentpanelen, veta hur olika ljus ser ut. Kan ni t.ex. avgöra skillnaden mellan halvljus och helljus på bild? Ni ska kunna allt. Inte bara regler i trafiken, utan allt om fordonet också.
2. Kötta frågor på internet/datorprogram. Jag skumläste boken 1 gång, men gjorde STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) tester på datorn flera gånger. De hade många bra tester, med många frågor och krävde 90% rätt för att klara deras prov. På kunskapsprovet behöver ni 80% rätt.
3. Under provet, läs igenom frågorna jättenoga. Det är ju egentligen samma frågor som du gjort, men formulerade på ett annat sätt. Vad är det egentligen de frågar efter? Är det en bildfråga, så kom ihåg att man ofta kan dubbelklicka på bilden för att förstora den. Gör det!
4. KOLLA IGENOM DINA SVAR! Det är lätt lätt lätt att göra slarvfel. Man kan markera frågor med kryss som ni vet. Är ni osäkra på frågan, markera frågan med ett kryss, och har ni tid kvar sen, gå igenom dom frågorna, men gå helst igenom alla frågor. Det gjorde jag. Hittade 3-4 slarvfel. Vem vet, slarvfel kan vara avgörande för dig?
Steg 3: Uppkörning
Jag, liksom många andra var jättenervös här. Först om min uppkörning i Norrköping som jag kuggade. Fick åka motorväg, landsväg, i stan, backa runt hörn. Överallt. Säkerhetskontrollen va att öppna motorhuven och peka på alla ställen man kan hälla i olika vätskor och nämna vätskorna. I Norrköping va typ hela staden dubbelfilig. Rondellerna va jättestora med trafikljus i rondellerna vilket ja aldrig varit med om. Sen åkte det spårvagnar överallt. Hastighetsgränserna va 30,40,50,60,80. Vilket ibland gjorde mig osäker när jag fokusera på vägen. Va det 40 eller 50? Jag är oftast van vid att det antingen är 30 eller 50 i staden.
Jag blev kuggad på 2 saker.
1. Högerregel vid skymd sikt. Han tyckte inte jag skulle sakta ner som jag gjorde utan skulle köra som vanligt och bara vara bromsberedd kanske.
2. Samspel med andra trafikanter. Då hela staden typ är dubbelfilig måste man ofta byta fil när man ska köra till sin destination. Då tyckte han i en situation att jag skulle sakta ner och låta en annan bil köra förbi mig innan jag bytte.
Det va tungt att kugga, men trots det får man fan i mig inte ge upp, speciellt när teorin är klar. Gick in på körkortsportalen direkt och hittade en uppkörning bara några dagar senare (idag) i Södertälje. YES HEMMAPLAN tänkte jag. Vilken tur jag har!
Uppkörning 2! Game time
En timme innan uppkörningen körde jag runt med min pappa vilket var jätteskönt. Att sitta och vänta länge utan att köra ökar nervositeten som fan tycker jag. Så jag gick till TV en kvart innan uppkörningen.
I väntrummet kände jag hur nervositeten ökade, men jag hade kontroll. Det va 3 andra killar i väntrummet. En gick runt i cirklar hela tiden och den andra gick in på toaletten och spydde 2 ggr inom 10 minuter. Stackarn.
När inspektören sedan kom in i väntrummet visade det sig att han redan tittat på uppkörningen innan. Han såg vilka moment jag klarat. Bland annat säkerhetskontroll, en stor del stadskörning, cirkulationsplats, osv. Så han sa att jag slapp säkerhetskontrollen och ville mest kolla på det jag kuggade på i Norrköping.
Detta va alltså hur jag bytte fil och hur jag tillämpa högerregeln.
Jag fick köra en dieseldriven bil som krävde mer gas än vanliga bilar. Lite mer gas var det, så bli inte rädda för att köra en annan bil! Han testade hur jag bytte fil på motorväg och hur jag bytte fil precis utanför centrum. Här tog jag det lite lugnare än i Norrköping.
Tittade speglar, blinkade OCH kollade hur trafiken reagera på detta.
Då högerregeln skulle tillämpas körde jag lite snabbare än vad jag gjorde i Norrköping, men så att jag kunde stanna om det kom en bil.
Fick även backparkera. Kom ihåg att när ni lagt i parkeringsbromsen och har neutral växel får ni öppna dörren o kolla om bilen verkligen står rätt. Det gjorde jag.
När vi kom tillbaka till trafikverket sa han att han såg att jag va lite spänd, men det är bara för att det är körprov.
Du är godkänd sa han.
Wohoooo
Detta är min story. Det blev mycket att läsa kanske, men jag ville ge en detaljerad story.
Förhoppningsvis hjälper detta någon där ute som fortfarande är i kampen om körkortet.
Tack för mig // Christoffer