Start > Körkortsforum > Min väg till körkortet

Min väg till körkortet

Gäst 2013-07-15 12:01 ! Citera #
Den här är en tråd där du kan berätta om din väg till körkortet i syfte att få skriva om din efterlängtade seger, men även för att hjälpa resten där ute som fortfarande är i kampen om körkortet.

Hej!

Mitt namn är Christoffer. Jag tog körkort idag och vill mest bara skriva av mig och framförallt berätta hur jag tog mitt körkort. Jag tänkte skriva detaljerat och dela med mig hela storyn, mest för att jag tycker det blir roligare för andra att läsa och nyttigt för er som i framtiden ska ta körkort! Det är inte meningen att jag ska låta som ett proffs, utan jag vill bara ge den hjälp jag kan!
Jag satte teoriprovet på första försöket, 61 poäng.
Körprovet kuggade jag första i Norrköping, men satte uppkörningen på hemmaplan i Södertälje idag.
Har ni frågor är det bara att skriva.
Here we go!


Inledning
Jag bestämde mig i juni för att ta körkort i sommar. Jag hade övningskört i några månader för 2 år sen, men pga flytt och massa annat satte jag körkortet i vänteläge. Jag bokade 7st dubbellektioner för ca 3 veckor sedan och därefter kände jag mig redo. Det kan finnas mycket man kan behöva tänka på som dina föräldrar/övrig som du kör med inte tänker på att lära ut, så att köra med en körlärare innan uppkörning rekommenderas starkt.

Steg 1: Bokning
Det är svårt att hitta tider under sommaren som många vet. Det första jag hittade va teori och uppkörning den 29e juli i Linköping. Inte det optimala valet, men det fanns inget annat då. Hursomhelst satt jag inloggad på körkortsportalen varje dag och uppdaterade sidan tills jag hittade teoriprov i Stockholm den 11 juli.

Steg 2: Teoriprovet

Provet satte jag på första försöket, fick 61p (52 är kravet för godkänt)
Jag brukar vara bra på teoretiska delar, så teoriprovet var inga större problem för mig.
Ett tips till er som vill klara teorin är
1. Läs boken (böckerna). Jag hade en teoribok om alla regler osv, men jag hade även tilläggsböcker om själva fordonet. Ni bör t.ex ha koll på symboler på instrumentpanelen, veta hur olika ljus ser ut. Kan ni t.ex. avgöra skillnaden mellan halvljus och helljus på bild? Ni ska kunna allt. Inte bara regler i trafiken, utan allt om fordonet också.
2. Kötta frågor på internet/datorprogram. Jag skumläste boken 1 gång, men gjorde STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) tester på datorn flera gånger. De hade många bra tester, med många frågor och krävde 90% rätt för att klara deras prov. På kunskapsprovet behöver ni 80% rätt.
3. Under provet, läs igenom frågorna jättenoga. Det är ju egentligen samma frågor som du gjort, men formulerade på ett annat sätt. Vad är det egentligen de frågar efter? Är det en bildfråga, så kom ihåg att man ofta kan dubbelklicka på bilden för att förstora den. Gör det!
4. KOLLA IGENOM DINA SVAR! Det är lätt lätt lätt att göra slarvfel. Man kan markera frågor med kryss som ni vet. Är ni osäkra på frågan, markera frågan med ett kryss, och har ni tid kvar sen, gå igenom dom frågorna, men gå helst igenom alla frågor. Det gjorde jag. Hittade 3-4 slarvfel. Vem vet, slarvfel kan vara avgörande för dig?

Steg 3: Uppkörning
Jag, liksom många andra var jättenervös här. Först om min uppkörning i Norrköping som jag kuggade. Fick åka motorväg, landsväg, i stan, backa runt hörn. Överallt. Säkerhetskontrollen va att öppna motorhuven och peka på alla ställen man kan hälla i olika vätskor och nämna vätskorna. I Norrköping va typ hela staden dubbelfilig. Rondellerna va jättestora med trafikljus i rondellerna vilket ja aldrig varit med om. Sen åkte det spårvagnar överallt. Hastighetsgränserna va 30,40,50,60,80. Vilket ibland gjorde mig osäker när jag fokusera på vägen. Va det 40 eller 50? Jag är oftast van vid att det antingen är 30 eller 50 i staden.
Jag blev kuggad på 2 saker.
1. Högerregel vid skymd sikt. Han tyckte inte jag skulle sakta ner som jag gjorde utan skulle köra som vanligt och bara vara bromsberedd kanske.
2. Samspel med andra trafikanter. Då hela staden typ är dubbelfilig måste man ofta byta fil när man ska köra till sin destination. Då tyckte han i en situation att jag skulle sakta ner och låta en annan bil köra förbi mig innan jag bytte.

Det va tungt att kugga, men trots det får man fan i mig inte ge upp, speciellt när teorin är klar. Gick in på körkortsportalen direkt och hittade en uppkörning bara några dagar senare (idag) i Södertälje. YES HEMMAPLAN tänkte jag. Vilken tur jag har!


Uppkörning 2! Game time

En timme innan uppkörningen körde jag runt med min pappa vilket var jätteskönt. Att sitta och vänta länge utan att köra ökar nervositeten som fan tycker jag. Så jag gick till TV en kvart innan uppkörningen.

I väntrummet kände jag hur nervositeten ökade, men jag hade kontroll. Det va 3 andra killar i väntrummet. En gick runt i cirklar hela tiden och den andra gick in på toaletten och spydde 2 ggr inom 10 minuter. :o Stackarn.
När inspektören sedan kom in i väntrummet visade det sig att han redan tittat på uppkörningen innan. Han såg vilka moment jag klarat. Bland annat säkerhetskontroll, en stor del stadskörning, cirkulationsplats, osv. Så han sa att jag slapp säkerhetskontrollen och ville mest kolla på det jag kuggade på i Norrköping.
Detta va alltså hur jag bytte fil och hur jag tillämpa högerregeln.

Jag fick köra en dieseldriven bil som krävde mer gas än vanliga bilar. Lite mer gas var det, så bli inte rädda för att köra en annan bil! Han testade hur jag bytte fil på motorväg och hur jag bytte fil precis utanför centrum. Här tog jag det lite lugnare än i Norrköping.
Tittade speglar, blinkade OCH kollade hur trafiken reagera på detta.
Då högerregeln skulle tillämpas körde jag lite snabbare än vad jag gjorde i Norrköping, men så att jag kunde stanna om det kom en bil.
Fick även backparkera. Kom ihåg att när ni lagt i parkeringsbromsen och har neutral växel får ni öppna dörren o kolla om bilen verkligen står rätt. Det gjorde jag.

När vi kom tillbaka till trafikverket sa han att han såg att jag va lite spänd, men det är bara för att det är körprov.
Du är godkänd sa han.
Wohoooo :D :D :D :D :D

Detta är min story. Det blev mycket att läsa kanske, men jag ville ge en detaljerad story.
Förhoppningsvis hjälper detta någon där ute som fortfarande är i kampen om körkortet. ;)

Tack för mig // Christoffer
Jossan-88 2013-07-15 13:01 ! Citera #
Stort grattis till ditt körkort!!
Men du skriver att man behöver gasa på mer i än diesel bil än i en vanlig bensin driven bil, och det håller jag faktiskt inte med om. Jag klarade min uppkörning för drygt 2 veckor sedan och även jag fick köra en diesel bil vid uppkörningen, och jag kan lugnt påstå att den drar betydligt mera än vad min egna bensin bil gör som jag har nu. Så det hela som avgör allt är hur stort vridmoment diesel bilen har som ska köra med. Vissa har lägre vridmoment än andra och då måste man gasa på lite mera, medans den som jag körde upp med fick man nästan hålla tillbaka för att den inte skulle sticka iväg så fort man lättade lite på kopplingen :D
Men visst är det härligt att äntligen ha fått sitt körkort! :lol: :D ;)
Gäst 2013-07-15 13:30 ! Citera #
Jossan-88
Stort grattis till ditt körkort!!
Men du skriver att man behöver gasa på mer i än diesel bil än i en vanlig bensin driven bil, och det håller jag faktiskt inte med om. Jag klarade min uppkörning för drygt 2 veckor sedan och även jag fick köra en diesel bil vid uppkörningen, och jag kan lugnt påstå att den drar betydligt mera än vad min egna bensin bil gör som jag har nu. Så det hela som avgör allt är hur stort vridmoment diesel bilen har som ska köra med. Vissa har lägre vridmoment än andra och då måste man gasa på lite mera, medans den som jag körde upp med fick man nästan hålla tillbaka för att den inte skulle sticka iväg så fort man lättade lite på kopplingen :D
Men visst är det härligt att äntligen ha fått sitt körkort! :lol: :D ;)


Tack! Jag hade aldrig kört en dieselbil förut, citerar endast inspektören. Det första inspektören sa var
”Detta är en dieselbil, du kommer behöva gasa mer än i en vanlig bil”. Krypköra med enbart kopplingen som man kör i körskolan va inget alternativ med den bilen ;)
Hannes 2013-07-15 16:29 ! Citera #
Grattis, jag ska också köra upp med en dieselbil snart. Är ganska nervös då jag aldrig kört en diesebil , har hört att dem drar iväg mycket , så jag är rädd över korsningar och annat :s.
Gäst 2013-07-15 18:01 ! Citera #
Hannes
Grattis, jag ska också köra upp med en dieselbil snart. Är ganska nervös då jag aldrig kört en diesebil , har hört att dem drar iväg mycket , så jag är rädd över korsningar och annat :s.


De har överseende och förstår att du aldrig kört en sån bil innan. Det viktigaste är att du visar att du kan anpassa dig och inte göra något som är farligt. Är det så att bilen drar mer så ta det bara lite lugnare än normalt! Tro på dig själv så ska det nog gå bra. Lycka till! :)
driv3r 2013-07-15 23:11 ! Citera #
Tjena chrille, grattis till körkortet :)
Nej jossan man behöver inte alltid gasa mera när det är diesel men på bilar med små motorer som 1,2 och 1,4 diesel måste man gasa avsevärt mera än på motsvarande bensinare. Jag vet av erfarenhet att de kör med Golf 1.2 eller 1.4 i Södertälje och ja man måste gasa extra för att bilen ska börja röra på sig och på uppförsbackar, där måste man trycka till ordentligt.
Hur som helst grattis igen och kör försiktigt, intressant läsning :)
Jossan-88 2013-07-16 11:01 ! Citera #
driv3r
Tjena chrille, grattis till körkortet :)
Nej jossan man behöver inte alltid gasa mera när det är diesel men på bilar med små motorer som 1,2 och 1,4 diesel måste man gasa avsevärt mera än på motsvarande bensinare. Jag vet av erfarenhet att de kör med Golf 1.2 eller 1.4 i Södertälje och ja man måste gasa extra för att bilen ska börja röra på sig och på uppförsbackar, där måste man trycka till ordentligt.
Hur som helst grattis igen och kör försiktigt, intressant läsning :)


Det var ju det jag skrev, att i vissa diesel bilar så måste man gasa på mer än i andra..
Jag skrev följande ”Vissa har lägre vridmoment än andra och då måste man gasa på lite mera, medans den som jag körde upp med fick man nästan hålla tillbaka” Och med en motor med lägre vridmoment så måste man gasa mera än vad man behöver göra i en dieselbil som har ett högt vridmoment :D
Jon 2013-07-16 12:16 ! Citera #
Grattis som fan!

Kuggade också min första uppkörning på att jag var för försiktig vid högerreglar, jag växlade ner till tvåan vid alla högerreglar i princip, hur exakt gjorde du? Vet att man inte gör samma vid alla högereglar.
Gäst 2013-07-16 13:19 ! Citera #
Jon
Grattis som fan!

Kuggade också min första uppkörning på att jag var för försiktig vid högerreglar, jag växlade ner till tvåan vid alla högerreglar i princip, hur exakt gjorde du? Vet att man inte gör samma vid alla högereglar.


Jag gjorde som dig, dock va det skymd sikt vid alla korsningar. Jag tycker man ska göra som du gjorde då sikten är skymd. Är sikten inte skymd kan man innan korsningen se ifall det kommer en bil och om inte köra som vanligt, men visa så att inspektören ser att man tittat extra åt höger. I villaområde saktar jag ner extra vid korsningar då sikten är skymd helt. 1ans växel ibland då situationen kräver det då man inte ser om det kommer barn eller cyklar till höger och måste dessutom va beredd på stanna om en bil till höger kommer. Men det är endast vad jag tycker vid körning i villaområde. Vet att min lärare också håller med :)
Snow 2013-07-16 14:28 ! Citera #
Jag tycker att tråden är ett bra initiativ och den hjälpte faktiskt mig en del när jag var som mest nervös. Alla får olika uppkörningar och alla får testa olika saker men jag tror ändå att det kan vara en trygghet för många att kunna läsa hur det har gått till för andra och hur vägen till körkortet har sett ut. Alla är olika och har olika förutsättningar. Jag har kämpat stenhårt med mitt och velat ge upp minst en gång i veckan sen jag började köra.

Inledning
Jag är snart 31 år, anledningen till att jag inte tagit körkortet tidigare är ganska enkel, jag har aldrig behövt ha ett körkort. 2007 började lite smått att ta mitt körkort. Oturligt nog var jag med om en bilolycka och sedan omkom m in kusin i en bilolycka. Jag blev stressad och vågade inte köra bil. Förra året sökte jag ett arbete som verkade intressant och som jag verkligen ville ha. Jag fick komma på intervju, de ringde upp och sa att de gärna ville erbjuda mig tjänsten men kunde tyvärr inte det eftersom jag inte hade något körkort. Någon månad senare halkade jag in på samma arbete på ett bananskal då en personal blev långtidssjukskriven, de ringde och frågade om jag fortfarande var intresserad och det var jag såklart. Då började jag med mitt körkort på en gång. Det var i mitten av mars i år.

Steg 1: Körlektioner
Jag har tagit 37 körlektioner, jag har knappt haft möjlighet att övningsköra privat. I början var jag livrädd och bilen mer eller mindre hostade sig fram på vägarna. Efter 10 körlektioner började jag få lite koll på hur man gör när man kör bil. Efter ytterligare 20 så kunde jag det ganska bra men jag gjorde en massa småfel som man inte får göra. Vi började justera dessa felen och efter 32 lektioner så bokade jag in en uppskrivning och uppkörning på samma dag.

Steg 2: Bokning
Jag bokade privat eftersom körskolan inte hade några tider förrän i september. Mina körskolelärare tyckte att jag var redo så jag bokade in mig 11 juni.

Steg 3: Teoriprov
Jag var inte det minsta nervös inför teoriprovet och jag klarade det på första försöket. Skrev upp 08:45 och hade uppkörning 10:45.

Steg 4: Uppkörning nr 1
Jag var naturligtvis nervös. Jag har även en väldigt ohälsosam last i form av niktotinberoende så jag tror att jag arbetade upp en ännu mer för tidig död genom att kedjeröka från det att uppskrivningen var klar till dess att jag skulle köra upp. När jag såg inspektören fick jag ännu mer panik av den enkla anledningen att man ibland känner på sig om kemin stämmer eller inte. Vår kemi stämde inte, jag försökte skämta lite men det gick jag bet på. Jag visste att jag förmodligen skulle kugga men jag körde ändå. Hela provet tog runt 60 minuter och jag fick gå igenom 17! moment :). Hade jag varit inspektör hade jag kuggat mig själv :), jag gjorde en del småfel och när man sedan lade ihop dom så blev det för många småfel för att kunna bortse från. Trots att vår personkemi inte stämde och jag den mesta tiden ville skrika rakt ut att hon skulle plocka ur pinnen ur arslet och slappna av så var hon faktiskt väldigt empatisk på slutet och sa till mig att ta någon körlektion till och träna på planeringen så fixar du det nästa gång.

Steg 4: Uppkörning nr 2
Inför denna uppkörning som var idag, tog jag 5 till körlektioner. Mina körlärare sa att jag inte behövde så många men jag ville känna mig säker. Jag var ännu mer nervös och trodde att jag mer eller mindre skulle avlida på vägen till trafikverket. Tårarna rann och jag satt och ulkade som om världen höll på att gå under. För mig kändes det så i just den stunden. Jag surfade in på denna sidan via mobilen och läste lite styrkande inlägg, men även några mindre styrkande som faktiskt drog ner mig en del, det är tråkigt att det finns de som anser att man inte är redo för körkort bara för att man är sjukt nervös. Men i vilket fall så kom inspektören, en trevlig man som skämtade lite när han fick se mitt leg, jag har gått ner 30 kilo i vikt så det såg inte riktigt ut som jag så han skämtade om att jag tagit fel leg och sen berömde han mig för viktnedgången. Det är kanske det en kvinna behöver höra för att slappna av, lite komplimanger ;). Jag satte mig i bilen, justerade sätet och speglar. Sen skulle jag sätta igång bilen men förstod såklart inte att det enda man behövde göra var att trycka på en jäkla knapp, han fick hjälpa mig lite, då trodde jag att det var kört. Vi gled ut. Körde mycket högerregel och på och avfart på landsväg. Jag lyckades till och med göra en bra vänstersväng. Vi körde in på en smal och krokig väg, jag misstänker att han ville kolla mig där eftersom jag klantade till det på en sådan väg sist. Han bad mig att vända, naturligtvis får jag hjärnsläpp och tycker att det är en bra idé att köra in på en liiiiiiiten mötesplatsficka och börja göra en saxvändning, jag vet inte hur jag kunde få den korkade idén eftersom jag såg längre fram att det fanns en liten väg jag hade kunnat backa in på. Ett tag trodde jag att jag skulle hamna i diket men efter en massa trixande hade jag faktiskt vänt bilen. Tillbaka in till staden, lite mer högerregel, rondeller, backa runt hörn och sedan till trafikverket och parkera. Inspektören kollar på mig lite finurligt och frågar om jag klarat teoriprovet, det säger jag att jag har. Då gratulerar han mig till körkortet och han sa att det fanns inget att anmärka på. Jag hade bra uppsikt, planerade bra och hade hela tiden koll på omgivningen. Han berömde mig för min extremt korkade vändning och sa att det var skickligt gjort av mig att manövrera bilen på den lilla ytan.

Som Chrillan fick jag köra en diesel volvo men det var ingen större skillnad mot andra bilar, frånsett att man bara behöver trycka på en knapp :). Smidigt.

Nu hoppar jag mest runt i lägenheten och väntar på att sambon ska komma hem så att jag kan få åka ut och köra lite. Sitter även på blocket och letar efter en bil.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest