Kuggad

Mange 2013-07-13 16:51 ! Citera #
Well,

dags att dra mitt strå till stacken också =)

Skrev teoriprovet igår och klarade mig med 56/65.

Körde upp i Jakan idag och vi började med inre säkerhetskontroll... Där jag självklart fick totalt hjärnsläpp och satt i den varma bilen och bara tittade mig omkring förvirrat och ville dö.
Efter ett tag tryckte jag lite lätt på tutan för att lätta på stämningen lite och efter det spolade jag rutan och pumpade bromsen, startade bilen och kollade styr- och bromsservo. Lade i backen och försökte få iväg bilen... Handbromsen funkade också =)

Nåväl, efter att ha backat ut bilen ur rutan och vi ska åka iväg lägger jag i vad jag tror är ettan och bilen hackar sig fram (var såklart trean).
Motorstopp precis innan vi skall svänga höger ut mot rondellen alltså. Sedan in i rondellen, motorstopp igen; den här gången fyran istället för tvåan. Starta motorn, i med ettan, fram en meter och sedan motorstopp (hade lagt i trean) igen. Efter det kände jag att det inte kunde bli värre, och lyckades faktiskt få iväg bilen ut ur rondellen och vi kunde åka ut mot E18 och köra lite motorväg.

Höll mig lite under 90 och 110 eftersom jag ville hålla avstånd till framförvarande.

Avfart som var rätt kort innan direkt ner i 50, lite vägbygge så jag låg närmare 40 än 50 för att inte klippa betongsuggorna. Rakt fram på 60-väg, sedan högersväng och in på 30-väg.

Vänster in till en ICA-affär och där ska jag backa in i en parkeringsficka. Backade och höll uppsikt... Fick en härlig överraskning när det visar sig att V50n hade PDC och varnar när man kommer för nära =)
Efter att ha tråcklat lite fram och tillbaka i vad som kändes som tio minuter lade jag i handbromsen och stängde av bilen.

Fick en nick och vi körde ut från parkeringen och åter ut mot E18, den här gången var det stoppskyltar och grönt ljus... Härlig kombination när man är nervös :) Men i alla fall så stannade jag inte in, utan fortsatte ut på E18, och sedan av på första avfarten, ser en bit fram att det blir 40 så jag får bromsa in ordentligt och där kommer första egentliga kommentaren (samtidigt som jag kollar backspegeln)... ”Där skulle du ha kollat i speglarna innan inbromsningen”. Högersväng i rondellen och sedan vänster in på parkeringen.

”Tyvärr, inget körkort idag”.

Felen jag gjorde var främst att jag vred på hela kroppen när jag kollade döda vinklarna, samt att jag inte kollade ordentligt i sidospeglarna.

”Boka in en ny tid så fort som möjligt så klarar du det här om du bara gör avsökningarna på rätt sätt.”

Kontentan:
Kolla speglarna och döda vinkeln, men överdriv inte genom att vrida på hela kroppen!

Lite surt att jag inte kan hitta någon uppkörning i närtid. I Stockholm verkar det inte finnas några tider alls inom två månader.

//Mange
driv3r 2013-07-13 17:44 ! Citera #
Synd att det gick till på det sättet :/ jag vet hur det känns att få ett par motorstopp i rad, man blir nervös och undrar vad felet är. Ring trafikverket så fixar de en ny tid inom 2 månader. Det är garanti på det. Träna på avsökning och lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor