Angående dieselbilar.
Hejsan jag har bara övningskört privat mmed en bensinbil och ska köra upp med en dieselbil.
Nu vart det så att jag körde med trafikskolan för första gången och deras var diesel.
När jag brukar planera ecodriving vid t.ex rödljus längre fram och kör med t.ex 4an , så bromsar jag ner hastigheten, växlar ner till 3an (fortsätter bromsa mjukt) och fortsätter växla ner till 2an medans jag bromsar och låter bilen rulla.
När jag gjorde detta nu med trafikskolans bil så drog den på farten istället jävligt mycket .. läraren snackade något om att vid tomgångsvarv så drog den på farten och jag kunde inte bromsa samtidigt som jag växla ner.
Kände mig inte heller så bekväm , fick motorstopp flera gånger :S
Någon som har några tips om diesel bilar?
Kör upp med diesel volvo v50 tips uppskattas om den bilen.
Tack
Om du bromsar med färdbromsen och varvtalet hamnar under tomgångsvarvtal, så trycker dieseln på. Detta gäller även om du inte bromsar men har för hög växel i förhållande till varvtalet.
Så se till att ha rätt växel i!
Generellt när det gäller miljökörning så skall man vid inbromsning växla ner när varvtalet närmar sig tomgångsvarvtal!
Aaa okej tack.. varför trycker dieselbilar ”på”?
Tänkte också fråga .. Vad ska jag göra om jag t.ex kör sakta före rödljus på tvåans växel för att undvika stopp och varven går ner under tomgångsvarv .. Ska jag ner med kopplingen bara så varven höjs på tvåan eller växla ner till 1an?
Om varvtalen går ner under tomgång, släpp bromsen! Det är för att du bromsar som den går ner under tomgång!
Om du tror att det skall slå om till grönt när som helst och bilen rullar, så tryck ner kopplingen och släpp upp den direkt igen. Blir det inte grönt i tid får du stanna och börja om på ettan.
Haha det är kul för jag blev också skraj första gången jag körde diesel, närmade mig en korsning och jag bromsade och bilen bara drog på framåt. Jag tror att skillnaden är att diesel förbränner på ett annat sätt, det är tjockare än bensin och har mer energi vilket gör att motorn har högre vridmoment och är kraftfullare än en bensinmotor (undantag finns självklart). Sen är det också så att diesel pumpas in under väldigt högt tryck uppemot 2000 bar inne i motorn så när den känner att varven går ner så trycker den in mer diesel och då känns det som att bilen drar.
Fan också tror mina chanser att klara uppkörningen sjunker med 50% nu .....
Brukade låta bilen motorbromsa fram till ett rödljus på tvåan på vår bensinare men nu kommer jag förmodligen kugga på miljökörningen när jag ska köra upp med diesel bil..
Är också orolig för detta, kommer få köra en 6-växlad V50 vilket jag är orolig över eller en Diesel Golf.
Har redan missat en uppkörning, dock körde jag med en bensinare första uppkörningen.
Grabbar miljökörning med diesel är inte så mycket svårare, jag kan säga nu att man tex inte kan hoppa över växlar på trafikverkets bilar, alltså det går inte att hoppa från 2an till 4an till exempel, för dessa bilar har små motorer och klarar inte av det. Men miljökörning är helt enkelt att ha rätt växel vid rätt tidpunkt och deras bilar har en funktion på instrumentpanelen som säger när man bör växla upp eller ner. Tro mig det är inte så svårt som ni tror. Dessutom räcker det med att ni tex släpper på gasen när ni närmar er en korsning eller inte gasar över 2500 varv osv så kör bi miljövänligt. Jag trodde jag skulle kugga på det också men det gick bra, visa bara medvetenhet så hår det bra. Sen vill jag tipsa er om att när ni ska starta på 1an ge lite mera gas annars kommer bilen dö.
Driv3r!
Du har uppenbarligen ingen koll på hur man skall göra när man hoppar växlarna!
Trafikverkets bilar går alldeles utmärkt att göra det med om man bara vet hur man skall göra!
Det största misstaget nybörjarna gör är att de ger för lite gas!!!!
Att hoppa från 2:an till 4:an i 32 km/h i uppförsbacke funkar inte på någon bil! Visst, några kanske klarar det men det är inte miljökörning!
Om det tex är en rak 50-väg, inga med eller motlut, så startar man på 1:an, kör ca två billängder MED ETT LAGOM GASPÅDRAG så det händer något, sedan in med 2:an och TRYCK TILL! Upp mot ca 3000 rps, max halvgas, växla därefter till 4:an eller 5:an och surfa vidare i ca 50 km/h!
Skulle det dessutom var lite nerförsbacke, så kan man utan problem hoppa från 2:an till 6:an i Trafikverkets bilar om man bara har gjort som sagts tidigare!
Som sagt: VÅGA ANVÄNDA GASPEDALEN!!!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget