Start > Körkortsforum > Klarade uppkörningen igår :)

Klarade uppkörningen igår :)

Ekm 2013-06-26 06:04 ! Citera #
Igår hade jag min uppkörning, vilket var godkänd :D det var en väldigt enkel körning, körde till en plats, backade och körde tillbaka, inga svårigheter. Men lite tips för er som ska göra uppkörning.

1. Kör med era föräldrar timmen innan uppkörningen sen när det är 10-15 minuter kvar kör till platsen ni ska möta trafikinspektören på, det var väldigt lugnande.

2. Var försiktig, men kör inte för sakta (håll hastighetsbegränsningarna) Vad jag menar är tex, jag körde på en liten väg ute i skogen typ och när det kom en skarp kurva så 10m innan svängen så la jag i tvåan och hade stor uppsikt under svängen ifall det kunde stå några människor där i kurvan så var det lättare att stanna i låg fart.

3. Överdriv med speglarna, om ni bara kör på en 90 väg tex, så ha uppsikt bakåt åt sidorna etc, det visar att ni har koll om det runt er.

4.Och det sista, var verkligen inte nervös! jag var inte ett dugg nervös för jag jobbade tills kl 2 sen körde jag dit och körde runt lite i staden, ni måste ha något att sysselsätta er med innan ni ska göra uppkörningen, annars kommar ni sitta och tänka på det hela dagen! Jag själv sa tillochmed till henne, ”Konstigt nog är jag inte ett dugg nervös :o” Då svarade hon, ”Men det är ju väldigt bra :)” Det visar ju att man är säker att köra i trafik och inte är nervös!

Så hoppas detta hjälper lite även ifall ni har läst samma tips 100 gånger, men ifall ni har några mer frågor så fråga gärna :)
thisgirl 2013-06-26 11:38 ! Citera #
Åh vad roligt! Grattis till dig!
Jag kuggade tyvärr på min. Kan inte riktigt behärska min nervositet. Får försöka lyssna på dina tips. :)
Pete 2013-06-26 12:00 ! Citera #
Hur ska man göra vid högerreglar? Gå ner på ettan? Får man gå ner på ettan medans bilen rullar?
Ekm 2013-06-26 23:22 ! Citera #
Pete
Hur ska man göra vid högerreglar? Gå ner på ettan? Får man gå ner på ettan medans bilen rullar?

När jag körde i ett vanligt kvarter där högerregeln gällde i varje korsning typ så körde jag på tvåan lugnt och kollade långt in mot buskarna och anpassade min fart därifrån, ettan är väll växeln man bara ska ha när man stannar och krypkör? Rätta mig gärna :)
Jossan-88 2013-06-26 23:28 ! Citera #
Ekm

När jag körde i ett vanligt kvarter där högerregeln gällde i varje korsning typ så körde jag på tvåan lugnt och kollade långt in mot buskarna och anpassade min fart därifrån, ettan är väll växeln man bara ska ha när man stannar och krypkör? Rätta mig gärna :)

Du kan absolut köra på ettans växel om det är en jätte skymd korsning samt om det är smala gator, då är det bättre att krypköra på ettans växel än att köra långsamt på tvåans växel, för då måste man köra så pass långsamt så att bilen nästan hackar sig fram :)
Najje 2013-06-27 07:10 ! Citera #
Det är svårt fråga men samtidigt enkelt.. Det beror på helt vilken bil man kör och hur van man är med bilens koppling. Själv har man en höger-regel där man bor och när jag kör min bil som är en gammal Toyota så måste jag växla ner till 1:an medan när jag kör brorsans bil som är Golf GTI 2009 så brukar jag köra med 2:ans växel för den klarar av utan problem! Menmen oftast de som är erfarna förare som har körkort 6-10 år så brukar de växla till 2:an, nästan aldrig att de växlar ner till 1:an när bilen rullar :)
Jossan-88 2013-06-27 16:11 ! Citera #
Absolut har bilen man kör ett stort beroende på hur man kan göra, även om det är en bensin eller diesel bil har en avgörande faktor. Men det som betyder mest är ändå sikten, ser man knappt vad som händer in på en tvärgata så skulle jag personligen hellre lägga i ettans växel och smyga fram där även om jag i praktiken skulle kunna köra på 2ans växel :)
Bättre att ta det säkra före det osäkra och göra som man själv har blivit lärd :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov