Start > Körkortsforum > Kör för långt in mot vägkanten…

Kör för långt in mot vägkanten....

Gäst 2013-06-18 18:55 ! Citera #
Hej!

Har börjat ta några körlektioner och har hittils tagit tre stycken. Sista gången var i fredags och det blev en riktig skitdag för mig.

Det började med att min lärare körde mig till ett nytt ställe då det går bättre och bättre för mig. Denna väg var inte så märkvärdig, något tyngre trafik men inget förjävligt. Det hela började med att det var många saker att hålla koll på samtidigt men det gick relativt bra efter ett tag och jag blir bättre och bättre på det mesta men det finns en sak som jag aldrig någonsin verkar lära mig och som faktiskt skrämmer mig lite granna och det är att jag ALLTID kör för långt in mot vägkanten. Bilen vi övningskör med kan man inte se framsidan på vilket gör det svårare att veta var på vägen jag står med bilen och så fort en bil kör förbi så skiter jag nästan på mig av rädsla för att krocka med min backspegel mot dennes eller något värre och börjar därför att köra in för mycket mot kanten vilket även hände efter bara 17 minuter av den sista lektionen jag tog. Jag krockade med däcket mot en trottoarkant och det blev världens fulaste punka till följd av det och jag blev alldeles röd i hela ansiktet :o

Sedan dess har jag tappat lusten att ens försöka ta körkort och mitt självförtroende sänktes något avsevärt och har varit småless på sistone. Nu är grejen det att jag i vilket fall inte tänker ge upp då jag arbetat flera år för att kunna ta B-körkort och det har kostat mig smärtsamma summor och hårt arbete så tänker inte ge upp nu då jag redan börjat.

Har många vänner som övningskört eller redan har körkort men ingen verkar känna igen sig i min situation så nu frågar jag er.
Hur vet man hur mycket man ska köra in för att undvika att krocka mot någon kant men samtidigt undvika att krocka mot någons backspegel eller liknande.

Har kanske någon fråga till, men skriver det då om jag kommer på det. Dela gärna med er alla erfarenheter, historier och framförallt tips som ni har.

Tack på förhand! :)
Jossan-88 2013-06-18 20:26 ! Citera #
Allt handlar om att du vet vart du har bilen, och ju mer du kör så kommer det automatiskt, men säg vad du tycker och tänker till din körlärare. Då kanske han/hon kan lägga upp en ny strategi åt dig som kommer passa dig bättre. Dom är ju där för din skull, och det är viktigt att du känner dig bekväm när du sitter bakom ratten. Man ska ju inte känna en rädsla när man sitter där..
Lycka till..
driv3r 2013-07-10 07:24 ! Citera #
Det inget att oroa sig över, jag själv hade problem med det i början av min körning. Jag kunde från ingenstans köra nära kanten och hamna i snön osv. Men träning fixar det, ingen fara. Jag själv använder vänstra backspegeln som referens för att veta om jag ligger mitt på en fil eller inte. Och när set är landsväg utan mittmarkering så kan man göra en liten beräkning på var vägens mitt ligger så kan du passera bilar nära utan problem men som sagt det tar tid att lära sig det. Tänk bara på att alltid ligga på vägen kör aldrig ut mot kanterna för det är där största farorna ligger.
wheelie87 2013-07-11 23:05 ! Citera #
Kan man inte göra så här?

Vinkla ner höger ytterbackspegel så du ser att du är på bra avstånd mot till exempel en trottoarkant. När du har bra avstånd mot kanten så tittar du vart på motorhuven eller i vindrutan som trottoaren försvinner in under bilen. Ofta är det väl ganska nära mitten av bilen som det ser ut som att linjer försvinner.

När du väl fått ett hum om hur stor bilen är till höger om dig ska du givetvis vinkla upp spegeln igen så du ser vad du har bakom dig.
driv3r 2013-07-12 04:33 ! Citera #
Jag själv hade nog inte gjort så, med tanke på att det är så mycket cyklister o gående ute på sommaren så kan man missa mycket om man vinklar ner sidospegeln
wheelie87 2013-07-13 03:37 ! Citera #
driv3r
Jag själv hade nog inte gjort så, med tanke på att det är så mycket cyklister o gående ute på sommaren så kan man missa mycket om man vinklar ner sidospegeln

Om man gör det bara tillfälligt och under en sträcka där man inte kommer göra nån högersväng är det väl relativt ofarligt?
Risken att en fotgängare eller cyklist kommer snett bakifrån en på höger sida och kör in /går in i en är väl rätt liten när man kör rakt fram? Då måste de ju till och börja med gå/cykla i minst 50 km/h och dessutom frivilligt gå in i dig.

När man placerat bilen rätt och tagit ett riktmärke på huven så vinklar man ju upp spegeln igen.
Inte speciellt trafiksäkert att feppla med själv så bör kanske be sin handledare/lärare om hjälp med det eller så kör man med nedvinklad spegel, stannar, vinklar upp den och kör vidare.

Så tänker jag men jag viker mig gärna om jag har fel och det finns nåt bättre sätt att göra det eller en anledning till att det här sättet är fel.
Gäst 2013-09-20 06:20 ! Citera #
Då kanske han/hon kan lägga upp en ny strategi åt dig som kommer passa dig bättre. Dom är ju där för din skull, och det är viktigt att du känner dig bekväm när du sitter bakom ratten. Man ska ju inte känna en rädsla när man sitter där..

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest