Start > Körkortsforum > Tips för att göra körningen ro…

Tips för att göra körningen roligare?:)

Gäst 2009-07-07 19:06 ! Citera #
Tjena! Någon som har några tips för att göra själva övningskörningen roligare? Tycker själv att det är oerhört trist att bara åka runt så undrar om någon här har något tips på någon ”lek” eller nåt man kan ha för sig själv?
Jonn4_ 2009-07-08 14:55 ! Citera #
Hej

Försök variera körningen lite mer för att få den lite mer spännande och rolig. Kanske backa runt hörn, parkera på olika parkeringar och gör det svårare när du blir bättre, tex backa in mellan två andra bilar. Du kan träna på skyltar, säg vad skylten betyder och berätta om reglerna som gäller, du kan även köra mer på av och på farter till en motorväg. Far ut på en långkörning och bestäm ett mål och hitta det via skyltarna.

Det är svårt att kanske göra körningen mycket roligare, för man ska ju alltid ha fokus på vad som händer och då är det svårt att ”leka” någonting i bilen. Men en lek jag kan är att man väljer en färg och varje gång man ser då tex. en röd bil får man 10 poäng och om man ser en motorcykel så åker man ner på noll igen. Sen ska man vara lite fler än en i bilen för när man parkerar så då får man inte räkna mer poäng och sen ser man vem som har mest. ( kanske gjort upp innan att den som förlorar bjuder på glass)

/ Jonna
Work90 2009-07-10 11:28 ! Citera #
Tänk på att körning inte är ett MÅSTE utan en hobby som du gillar och att du kan åka fri som en fågel så kommer du känna glädje och kanske tycka att det blir roligare.
Gäst 2009-07-16 23:24 ! Citera #
Det känns ju lite fel att leta efter röda bilar när man egentligen borde ha ögonen på vägen men man kanske kan göra leken till nytta istället?

Tävla med din handledare om t.ex. vem som snabbast kan se en skylt för Enkelriktat, nerdsatt syn/hörsel, sevärdighet, ja vad som helst. på så sätt är du fortfarande uppmärksam på vägen :)

Något annat som jag tycker kan vara roligt är att försöka se vad andra bilister gör för fel, glömmer blinka eller helt enkelt kör på ett felaktigt sätt. Kan också göras till lek om din handledare vill tävla.

Annars tror jag de4t kan vara roligare att köra moment hela tiden, alltså öva på en sak flera gånger så att man inte bara kör för körandets skull.

Hoppas det hjälper!
Gäst 2009-07-22 11:44 ! Citera #
Sätt ut ett mål för din körning. T.ex en glasskiosk någon mil bort. Tänk på att ha det avslappnat i bilen, även handledaren ska vara lugn. Ta lite kortare pauser och titta på kartan efter sevärdheter. Stanna och diskutera igenom körningen och jobba hela tiden på att förbättra detaljer. Välj utflyktsmål som du tycker är intressanta och om du skulle missa en korsning, ta ett annat mål. Ha kul.
Jerpa 2009-07-23 17:34 ! Citera #
Om det är möjligt, kör i en närliggande stad istället för den stad du bor i, då blir det mycket nytt och oftast roligare. peace
Fegen 2009-07-25 18:49 ! Citera #
Medans vi kör brukar jag räkna vägskyltar... De funkar rätt bra =)
Gäst 2009-07-25 20:51 ! Citera #
Roligt och roligt.. grisar ska inte ha roligt! Du kör bil.. koncentrera dig på körningen och håll båda ögonen på vägen. :D Skämt å sido!
Kör på nya ställen, följ kartor eller kör i andra städer så blir det lite utmaing och inte bara upprepning och vana. Ha med olika ”hinder” för att öva backning, parkering och lära känna bilens yttermått. Backa mot en pinne och se vem som kan komma närmast.. du eller din handledare! // GalaXY
Gäst 2010-09-05 19:58 ! Citera #
Jag körde utan att vara speciellt motiverad till att ta körkort innan, då tyckte jag att det var riktigt tråkigt att köra bil. Men nu när jag börjar närma mig körkortet, går på körskola, pluggar teori så tänkter jag på allt som min lärare säger till mig, som jag läser i boken osv, och försöker köra som jag kommer göra på min uppkörning, och nu tycker jag att de har blivit mycket roligare att köra bil, just pga det!
Gäst 2010-09-18 13:16 ! Citera #
Att köra bil tycker jag är det roligaste som finns just nu! :D
När jag kör så brukar jag berätta det jag ser och tänker på , alltså en berättande körning som det så fint heter.
Det gör det mycket roligare för min egen del och för min handledare då vi kan disskutera olika situationer när det händer.
Jag försöker alltid att köra så mjukt som möjligt och tänker på min medpassagerare, vilket gör det lite till en tävling mot en själv där jag ser hur mjukt jag kan köra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor