Start > Körkortsforum > 2:a körprovet

2:a körprovet

Tarzzan 2013-06-14 14:10 ! Citera #
Hellu ! jag undrar bara om det är nån skiljnad mellan första och andra körprovet. Jag har hört att de ska vara mer schyssta mot än på andra. Eller är det bara en myt?
Jossan-88 2013-06-14 15:52 ! Citera #
Det vet jag inte om det stämmer, men har svårt att tänka mig det.. Men du kommer säkert inte få göra om samma saker som du kuggade på. Jag menar att om du klarade säkerhetskontrollen så kommer du inte få göra om den ytterligare än gång. Men sen kan du få en inspektör som bedömer dig på ett helt annat sätt än vad din första gjorde. Och han kan då ge dig godkänt på ett moment som den första kuggade dig på.. Men försök att träna på dom saker som du fick nedslag på under din första uppkörning så ska du se att det kommer gå vägen :)

Lycka till!!
inspektörn 2013-06-14 18:36 ! Citera #
Vid ett omprov behöver man inte alltid göra säkerhetskontrollen om den var godkänd första gången, men varje inspektör fattar beslut i den frågan, så den kan komma igen.
Sedan skall inspektören, om möjligt, kolla upp de saker som gick snett förra gången. Det är inte alltid det är möjligt, men kan dom så gör dom det.
Bedömningen av momenten är den samma, men det är inte lätt för en lekman att förstå hur det går till eftersom det är en spetskompetens att kunna detta. Ca 210 personer i världen kan detta! Alla är trafikinspektörer i Sverige! *L*
Martina86 2013-06-19 17:56 ! Citera #
Jossan-88
Det vet jag inte om det stämmer, men har svårt att tänka mig det.. Men du kommer säkert inte få göra om samma saker som du kuggade på. Jag menar att om du klarade säkerhetskontrollen så kommer du inte få göra om den ytterligare än gång. Men sen kan du få en inspektör som bedömer dig på ett helt annat sätt än vad din första gjorde. Och han kan då ge dig godkänt på ett moment som den första kuggade dig på.. Men försök att träna på dom saker som du fick nedslag på under din första uppkörning så ska du se att det kommer gå vägen :)

Lycka till!!

Säkerhetskollen behöver du inte göra om ifall du fixat den, de slösar inte tid på det. Däremot är det ju precis grejerna du kuggat på som du FÅR göra om tror jag. På min 3e och sista uppkörning fick jag inte göra nån motorvägskörning osv, för det hade jag klarat båda gångerna innan, utan vi körde typ enbart sträckor där det var mycket rondeller, korsningar, för att han ville se att jag kunde planera, då det var det jag kuggat på båda gångerna innan :) Innan jag hittade en bra körskola som förklarade vad planering innebar.
Tarzzan 2013-06-20 14:44 ! Citera #
Ok. det jag kuggade på var vänstersväng i en korsning med trafikljus. åkte för fort fram och i motsatt riktning kom en buss..då var jag tyvärr kuggad. allt de andra gick grymt bra dock!
Snow 2013-06-30 11:18 ! Citera #
Hej.

Jag kidnappar denna tråden lite eftersom jag med ska göra min andra uppkörning snart.

Jag vet inte riktigt varför jag klantade mig så fruktansvärt på första uppkörningen. Jag vet inte hur många gånger jag läst igenom protokollet! Till en början blev jag förskräckt över vilken dålig bilförare jag tydligen är men nu när jag fått distans på det hela så har jag analyserat det och insett att det jag kuggat på faktiskt inte visar att jag är värdelös.
jag kuggade på planering inför olika korsningar och rondeller. Det var det som inspektören påpekade och sedan när jag läste protokollet började jag lipa när jag tyckte att jag kuggat på precis allt! Men det har jag inte gjort :). Jag klarade det mesta och jag har insett att om jag failar på planeringen så är det naturligt att det blir underkänt även på ecodriving och på uppsikt :).

Men i vilket fall så väntar snart uppkörning nummer 2. Jag känner mig inte lika nervös men är såklart orolig att jag ska kugga igen. Men det skulle inte vara hela världen utan då får jag göra om och göra rätt.

Mitt problem är att jag vet inte hur jag ska öva inför uppkörningen. Jag har bokat in jättemånga körlektioner på min trafikskola men jag kör felfritt med mina körskollärare. De tycker att det är onödigt för mig att slänga ut en massa pengar på att träna på sådant som jag faktiskt kan. De tycker att jag är redo! (och nej det är ingen oseriös trafikskola utan en av de bästa i stan). Så jag funderar på om det är mina nerver som ställt till det för mig eftersom jag inte har problem med planering eller uppsikt när jag kör med dom. Ecodrivingen är kanske det dom kan lära mig lite bättre men egentligen kan jag det också.

Har ni några tips om hur jag ska lyckas att inte klanta till det så mycket igen?
Jossan-88 2013-06-30 12:07 ! Citera #
Snow:
Som det låter så kan du det mesta, och det är jättebra att du har övat med din trafikskola på det du missade på vid uppkörningen. Och säger din körskolelärare att du är mogen för en uppkörning så är du säkert det. För jag tror inte dom skickar omogna förare till en uppkörning då det drabbar även dom genom att deras statistik dras ner där det står hur många som har klarat en uppkörning när dom har kört för dom. Så jag skulle säga att det är nog dina nerver som spelar dig ett spratt. Jag förstår hur det känns, jag ska ha min första uppkörning nu på tisdag och är redan nu jätte nervös.
Snow 2013-07-01 08:26 ! Citera #
Jossan:

Jag tror du fixar uppkörningen! Och skulle du mot förmodan kugga så är det bara att köra igen :).

Jag har både skrivit upp och kör upp som privatist av den enkla anledningen att min körskola är fullbokade till september med uppkörningar i deras bil. Så deras statistik påverkas inte men jag tror inte att de hade sagt att jag var redo om jag inte varit det. Lite finjustering behövs med eco-driving. Jag ligger lite för länge på fel växel när jag kör.

Mitt tips till dig är att tänka på eco-drivingen eftersom många kuggar på . Jag frågade faktiskt inspektören vad de kuggar mest på rent statistiskt och hon sa att det är eco-driving, personligen tycker jag att det är dumt att kugga på det men jag förstår att man måste tänka på miljön även fast det är surt att kanske bli kuggad på att man inte är så miljömedveten :(. Nu kuggade jag på fler saker så jag ska inte gnälla över det.

Men jag förstår inte riktigt varför man blir kuggad på det bara.

Lycka till på din uppkörning och kör miljömedvetet! :)
Jossan-88 2013-07-01 14:51 ! Citera #
Snow:

Tack för ditt tips, och jag vet mycket väl att dom fokuserar jätte mycket just på Eco-driving. Men just den biten tycker jag att jag kan hyfsat bra, kör jag i stan så petar jag ofta i en högre växel just för att köra miljömedvetet. Samt om man ser att det är rött vid trafiksignalerna så ser jag till att motorbromsa och rulla sakta fram för att hoppas att dom hinner slå om innan man kommer fram. Men det där får man ju sköta efter hur trafiken är, man kan ju inte börja köra jätte sakta om man har mycket bilar bakom sig, så det får man anpassa som sagt. Men nu börjar nervositeten komma smygande, men konstigt nog är jag mest orolig för säkerhetskontrollen än vad jag är för själva körningen :D

Tack för ditt stöd!!!
Jossan-88 2013-07-02 15:46 ! Citera #
Idag hade jag som sagt min uppkörning, och jag klarade den utan en ända anmärkning!! :D
Min inspektör var jättebra och fick mig att verkligen slappna av när jag körde. Så nu känns det otroligt bra att man äntligen kan lägga teoriböckerna på hyllan.. :)

Önskar er alla ett stort lycka till med era körkort!

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov