Start > Körkortsforum > Uppkörning imorgon, frågor ang…

Uppkörning imorgon, frågor ang. backning!

Abbeee 2013-06-03 20:30 ! Citera #
Hej!
Ska köra upp imorgon i Uppsala och har några frågor angående backning. Får man samtidigt som man backar vända sig om från bakrutan och kolla framåt samt trafiken runt sig?

Ända frågan jag har just nu, men kom gärna med mer backtips! :)

Tack på förhand/ Abbeee
Jossan-88 2013-06-03 21:19 ! Citera #
Det är klart att du får vända dig om för att se hur det ser runt om bilen. Jag gör så här när jag backar:
Vänder mig om så jag ser ut genom bakrutan..
Kryp kör bakåt
stannar till lite snabbt för att vända mig om för att se ut via framrutan, samt runt om via sidorutorna
Vänder mig tillbaka så jag ser ut genom bakrutan för att fortsätta backningen om allt ser bra ut..
Och jag fått väldigt bra respons från mina körlärare för att jag har bra varseblivning :)
driv3r 2013-06-03 21:20 ! Citera #
Som förare så MÅSTE du bevisa för inspektören att du har bra sikt runt om hela fordonet, du ska kolla i bakrutan och då och då kolla sidospeglar och framåt. Annars kan fronten träffa en annan bil eller vad som helst. Så du MÅSTE faktiskt kolla framåt också. Ungefär kolla 80% bakåt och 20% framåt. Du behöver inte fastna med blicken bara du ser att det är fri sikt. Och om du ser en bil kommandes eller en person som går bakom bilen måste du omedelbart avbryta backningen. Försök att reglera med enbart kopplingen så går det bättre, alltså ingen grundgas om inte det är uppförsbacke. Lycka till!
Abbeee 2013-06-03 22:11 ! Citera #
driv3r
Som förare så MÅSTE du bevisa för inspektören att du har bra sikt runt om hela fordonet, du ska kolla i bakrutan och då och då kolla sidospeglar och framåt. Annars kan fronten träffa en annan bil eller vad som helst. Så du MÅSTE faktiskt kolla framåt också. Ungefär kolla 80% bakåt och 20% framåt. Du behöver inte fastna med blicken bara du ser att det är fri sikt. Och om du ser en bil kommandes eller en person som går bakom bilen måste du omedelbart avbryta backningen. Försök att reglera med enbart kopplingen så går det bättre, alltså ingen grundgas om inte det är uppförsbacke. Lycka till!
Jossan-88
Det är klart att du får vända dig om för att se hur det ser runt om bilen. Jag gör så här när jag backar:
Kryp kör bakåt
stannar till lite snabbt för att vända mig om för att se ut via framrutan, samt runt om via sidorutorna
Vänder mig tillbaka så jag ser ut genom bakrutan för att fortsätta backningen om allt ser bra ut..
Och jag fått väldigt bra respons från mina körlärare för att jag har bra varseblivning :)

Ska amn stanna till när man kollar sidospeglarna oxå? :)
Jossan-88 2013-06-03 23:07 ! Citera #
Abbeee
Jossan-88
Kryp kör bakåt

Ska amn stanna till när man kollar sidospeglarna oxå? :)

Det kan du göra om du känner att det hjälper dig, men tar du för lång tid på dig så kan dom tycka att du är för osäker. Sedan om du krypkör när du backar så behöver du bara titta i speglarna lite snabbt för att se så allt ser bra ut. Jag stannade till i början när jag backade, men lärde mig senare att man kan backa väldigt långsamt på dragläget, och då behöver man inte stanna till. Det gör jag dock ändå när det kommer till fickparkering, men ska jag backa runt ett hörn så håller jag samma dragläges fart genom hela övningen..

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor