Hej!
Snubblade in i denna tråd och fick känslan av att ditt förtydligande skulle kunna förtydligas en smula
1 december - 31 mars
Vinterdäck rekommenderas, men måste enligt lag användas vid vinterväglag, då med minst 3 mm mönsterdjup.
Detta gäller personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt på högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av sådant fordon.
1 maj - 30 september
Dubbdäcksförbud, såvida inte ett vinterväglag som motiverar dubbdäck gäller eller förväntas.
Mönsterdjup
- Minst tillåtna är 1,6 mm
- Sämre våtgrepp under 4 mm
- Ett nytt däck har ungefär 9 mm
- Däck som används vid vinterväglag ska ha minst 3 mm
- Mönsterdjupen kontrolleras enklast med en mätsticka. Finns hos din däckleverantör.
Dubbdäck
Fördelen är förbättrat grepp på is och hårt packad snö. Nackdelen är ökat vägslitage.
Väljer du dubbdäck måste det användas på alla hjul. Tänk även på att en tillkopplad också måste ha dubbdäck om det används på dragbilen.
Däckekonomi
- Rätt lufttryck är vitalt, (gäller även säkerhetsmässigt). Kontrollera därför ofta!
- Kör mjukt, undvik höga farter
- Rätt hjulinställning
- Använd vinterdäcken endast vid behov, de slits snabbt vid ”normalt” väglag.
Övrigt
- Däck är en färskvara. Tio år kan sättas som en övre gräns generellt, men hos vinterdäck kan greppet på is och snö försämras märkbart redan tidigare.
- Tänk på att efterspänna hjulbultarna när du kört ungefär 50 mil efter ett hjulbyte!
- Däck skall alltid lagras svalt, torrt och mörkt. Omonterade däck (utan fälgar) lagras stående. Förhindra kontakt med bensin, olja och fett.