Att titta i speglar/döda vinkel - innan man blinkar
Hej,
Har uppkörning om inte allt för lång tid och har hört lite olika bud om avsökning innan man blinkar.
Låt oss säga att jag gör ett filbyte, då kollar jag
1. innerspegel,
2. ytterspegel
3. döda vinkel,
4. blinkar, kör.
Så långt korrekt och vettigt.
Men säg att jag närmar mig en korsning om 50m där jag ska svänga.
Behöver jag verkligen kolla alla vinklar då _innan_ jag börjar _blinka_ ?
Jag måste ju ändå kolla alla tre vinklar när jag väl kommer fram och ska börja svänga !?
Eller räcker det med (läs godkänt) att bara kolla innerspegel, blinka och sen framme vid korsningen;
1. innerspegel,
2. ytterspegel
3. döda vinkel,
4. kör
Man ska alltid kolla alla vinklar när du ska förflytta en bil i sidleds, så ja du ska även kolla döda vinkeln även om du snart ska svänga vid en korsning, för tänk om det ligger en bil vid din sida som du inte ser om du inte kollar döda vinkeln, ja då kommer du med största sannolikhet köra in i den om du inte har kollat döda vinkeln..
Man ska alltid kolla alla vinklar när du ska förflytta en bil i sidleds, så ja du ska även kolla döda vinkeln även om du snart ska svänga vid en korsning, för tänk om det ligger en bil vid din sida som du inte ser om du inte kollar döda vinkeln, ja då kommer du med största sannolikhet köra in i den om du inte har kollat döda vinkeln..
Då är jag med. Mao,
alltid kolla speglarna, vänster eller höger döda vinkel, blinka.... ev. kolla igen, kör! Tack!
Om vi säger att jag ska göra en vänstersväng längre fram på vägen, är det då verkligen nödvändigt att kolla döda vinkeln innan man börjar blinka? Man ska ju inte ännu förflytta bilen i sidled.
Alltså, innan man börjar blinka:
Kontrollera innerspegel
Kontrollera ytterspegel
Ge tecken
Precis innan man svänger:
Innerspegel
Ytterspegel
Döda vinkeln
Så gör jag, är det rätt eller fel?
På min trafikskola får vi lära oss följande:
Kolla ytterspeglar
Kolla backspegel
Kolla dödavinkeln
Ge tecken (blinka)
Byt körfält
Så vi får aldrig börja blinka
innan vi har kollat döda vinkeln.
Så av det jag har lärt mig så tycker jag att du gör fel
Jag själv börjar med att kolla backspegel, yttre backspeglar (vänster eller höger) beroende på vart man ska, om det är fritt i spegeln så kollar du döda vinkel, blinkar, väntar på reaktion från bakomvarande bilister (om det finns några) sen byter du körfält.
Innan sväng måste man också kolla döda vinkeln, det är VÄLDIGT viktigt. När jag övningskörde med trafikskolan så glömde jag döda vinkeln en gång och det var en skymd cykelöverfart. Min lärare var tvungen att bromsa åt mig och sen dess kollar jag alltid döda vinkeln (även när det känns onödigt), fick också liknande moment på uppkörningen.
Sen ett annat tips, om ni kör på en väg med 2 körfält och filerna blir 1 körfält kolla också döda vinkeln där för säkerhets skull. Många förare sk*ter i att det är sammanvävning som gäller och bara gasar på.
okej jag har en fråga ska man bara kola på backspegel, och sidospegel .....
eller ska man kola över axeln till baken ???
okej jag har en fråga ska man bara kola på backspegel, och sidospegel .....
eller ska man kola över axeln till baken ???
Ska du byta körfält så fick jag lära mig att du ska göra följande:
* Titta i backspegeln
* Titta i sidospeglarna
* Titta döda vinkeln
* Blinka
* Titta döda vinkeln igen
* Om det är fritt så kan man nu börja byta körfält
Svårare än så är det inte!
Hej!
När är det viktigt att kolla på döda vinkel?
När startar bilen och kör iväg, eller när kör på cirkulation platsen.
Hej!
När är det viktigt att kolla på döda vinkel?
När startar bilen och kör iväg, eller när kör på cirkulation platsen.
Det är alltid viktigt, men det är extra viktigt att titta väldigt noga när du ska förflytta bilen i sidleds..
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget