Start > Körkortsforum > Har några frågor om hur man sk…

Har några frågor om hur man ska växla?

danielpak 2013-05-22 03:33 ! Citera #
Jo alltså, ska beskriva en situation som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.

Om jag kör i t.ex 5an och min körlärare säger att jag ska svänga till höger vid nästa väg. Hur ska jag då göra med växlingen?

Om jag glider så länge jag kan på 5an och sedan växlar ner till 2an så börjar ju motorn låta konstigt som fan för att den värvar för högt. Jag får ju inte heller hålla ner kopplingen för länge enligt min lärare. Kan ju också bromsa medans jag har kopplingen nertryckt men det är väll inte miljövänligt om jag förstått det rätt.

Är det då bättre om jag t.ex växlar från 5an till 3an o sen till 2an? Då blir det ju så mycket växlingar att jag inte hinner med allt innan svängen.

Detta är ju en sån enkel grej men jag förstår ändå inte hur jag ska göra. Skulle vilja att någon förklarade vartenda moment vad gäller växlingen och svängning i punktform för mig så att jag kan förstå skiten. :(
Jossan-88 2013-05-22 11:57 ! Citera #
Det är ju det som menas med planerad körning, och du hinner/kan växla ned till 2an från 5an om du planerar körningen. Jag växlar alltid ned från 5an till 2an, och jag gör följande, kommer fram mot korsningen där jag ska svänga höger, avsöker hur det ser ut, trycker in kopplingen och börjar bromsa, växlar ned från 5an till 2an när jag har tillräckligt låg fart, kollar alla speglar, döda vinkeln, blinkar, svänger om det är fritt från andra bilar/cyklister eller gående. Höjer kopplingen när jag precis har kommit ut från svängen.
Jag tror jag gör nått i denna stil, svårt att veta exakt hur man gör då det sitter i ryggmärgen :D
dannepak 2013-05-22 13:14 ! Citera #
Jossan-88
Det är ju det som menas med planerad körning, och du hinner/kan växla ned till 2an från 5an om du planerar körningen. Jag växlar alltid ned från 5an till 2an, och jag gör följande, kommer fram mot korsningen där jag ska svänga höger, avsöker hur det ser ut, trycker in kopplingen och börjar bromsa, växlar ned från 5an till 2an när jag har tillräckligt låg fart, kollar alla speglar, döda vinkeln, blinkar, svänger om det är fritt från andra bilar/cyklister eller gående. Höjer kopplingen när jag precis har kommit ut från svängen.
Jag tror jag gör nått i denna stil, svårt att veta exakt hur man gör då det sitter i ryggmärgen :D

Det är precis det där med att höja kopplingen efter svängen som jag inte får göra enligt läraren, allt ska vara klart precis innan jag börjar svänga vilket gör det lite svårare tkr jag. :/
Jossan-88 2013-05-22 14:35 ! Citera #
dannepak
Jossan-88

Det är precis det där med att höja kopplingen efter svängen som jag inte får göra enligt läraren, allt ska vara klart precis innan jag börjar svänga vilket gör det lite svårare tkr jag. :/

Du har helt rätt, nu har jag vart ute och kört, och jag tänkte då på hur jag gjorde. Och allt var klart för svängen innan jag svängde. Och du kan klara det om du inte har för hög fart in i kurvan, då kan du med lätt het hinna växla ner från 5an till 2an innan du ska svänga. Jag förklarade lite dåligt förut med tanke på att jag inte brukar tänka efter hur jag gör, utan jag gör det bara, men nu tänkte jag verkligen på hur jag gjorde. Men det är bara att öva och öva som gäller, försök även hitta någon väg om du kör privat med en handledare som du kan öva detta på. Det går som sagt och göra det, bara du planerar din körning bättre, men jag hade samma problem i början när jag började köra. Då satt man och tänkte efter hur och när man skulle göra vad, och då förlorar man en massa tid, men det kommer komma senare då du bara gör det automatiskt utan att tänka på det. Jag lovar! :D
dannepak 2013-05-22 15:03 ! Citera #
Ok tack för hjälpen! Körde nyss och det gick bättre än förväntat, fått tid för uppkörning den 5e så får se hur det går. :)
Jossan-88 2013-05-22 15:33 ! Citera #
Om du har bokat tid för uppkörning så är du långt in i körutbildningen, och då borde du redan har klarat av detta. Jag trodde att du var i början av din utbildning :D
Men hoppas det går bra på uppkörningen!!
Lycka till!!
Gäst 2016-02-18 20:46 ! Citera #
Tacka för alla frågor

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest