Start > Körkortsforum > Vanligaste orsakerna till varf…

Vanligaste orsakerna till varför man kuggar körprovet?

nervöstjej 2013-03-03 01:09 ! Citera #
Någon vänlig själ som har lust att dela med sig egna eller bekantas erfarenheter? Jag har hört att många kuggar om man är för försiktig, kollar inte höger/vänster i svängar eller glömmer helt och hållet att kolla bak när man backar m.m.
Jossan-88 2013-03-03 16:08 ! Citera #
En kompis till mig vart kuggad för att han körde för sakta, det hade med trafikrytmen och göra. Och det kan jag visserligen acceptera. Sedan har min körlärare sagt att man kan bli kuggad om man inte tittar tillräckligt ofta i backspegeln samt i sidospeglarna. Enligt henne har hon hört från inspektörer att man ska tydligen titta var 5:e sekund vilket både hon och jag låter lite överdrivet mycket, då tittar man mer i speglarna än vad man gör framåt. Men kan även lägga till själv att jag tror att man måste använda sig allt det samt dödavinkeln väldigt ofta. Jag vet själv att jag är lite slarvig med dödavinkeln, men det övar jag väldigt mycket på nu när jag kör ofta med sambons pappa.
inspektorn 2013-03-03 21:22 ! Citera #
Jossan!
Att titta i speglarna ungefär var 5:e sekund är inte alls överdrivet. Det gäller bara att veta hur man gör det!
Med åren får man upp en rutin som gör att man automatiskt scannar speglar och instrumentpanel. En nybörjare klarar inte det men bör ha det som ett mål och träna på det så sitter det till slut i ryggmärgen.
Att slarva med döda vinkeln är inte att rekommendera eftersom det kan bli ganska otäckt ifall det finns ett fordon där.
Sedan kan man bli kuggad för i princip allt men även klara provet trots en del misstag. Det är helheten som är avgörande!
Det är iofs lite skrämmande att en trafiklärare tycker att det låter överdrivet med var 5:e sekund. Har man nu fått den informationen av en inspektör bör man ju jobba efter den så att ens elever inte blir kuggade för en sådan sak! *s*
Jossan-88 2013-03-03 22:13 ! Citera #
Inspektören:
Jag skrev inte att jag inte lär mig att inte kolla i speglarna så ofta, utan det är just det jag får lära mig, men man kan väll ändå få tycka att det är överdrivet mycket. Åker man på en stor landsväg och man nyss har kollat i speglarna och inte sätt någon bakom sig så tror jag att även du inte kollar var 5:e sekund, utan då kanske man kollar var 20:e sekund. Men kör man i stan så är det klart man kollar lite oftare.
Och självklart vet jag att det är dåligt att slarva med döda vinklen, det är ju därför jag tränar på det...eller hur? :) :D
inspektörn 2013-03-04 05:08 ! Citera #
Jag kollar var 7:e sekund!*L*
På 20 sekunder händer det mycket bakom dig!
Sedan gäller det att scanna speglarna, inte vrålstirra. Man har typ ett öga i spegeln och ett öga kollar rakt fram så man ha helheten klar för sig.
Enda gången jag släpper på den uppmärksamheten är på landsväg i mörker.
Jossan-88 2013-03-04 15:49 ! Citera #
Ja du ser, då tittar du också alldeles för sällan *L*
Jag pratade med min körlärare idag, och inspektören hade sagt till henne att man helst ska titta var 3:de sekund, men man kan bli godkänd om man håller sig till var 5:e sekund. Så med andra ord hade vi bägge blivit kuggade då vi tittar senare än var 5:e sekund :D

Självklart ska man inte vrålstirra i speglarna, jag har lärt mig att det räcker att bara titta lite snabbt så man får en klar uppfattning om vad som finns bakom en, om det nu finns nått bakom en :D
Självklart är det lättare att upptäcka bilar bakom när man kör i mörkret, deras lysen visar ju att dom finns i närheten :)
När jag berättade om mitt 20 sekunders tittande så fick jag lite skäll :D Dom bägge sa att är det tomt på bilar så ska man ändå kolla rätt så ofta med tanke på att bilar kan köra ut från sidovägar som man inte har lagt märke till, och dom sa att är det tomt så kan man kolla var 10:de sekund, men absolut inte vänta längre än så :)
Sinned 2013-03-04 21:35 ! Citera #
Det kommer inte att sluta bra om man ska sitta och räkna mellan varje gång man kollar i spegeln. Håll det naturligt, titta regelbundet och alltid innan du bromsar/blinkar/planerar att svänga.
Jossan-88 2013-03-04 21:58 ! Citera #
Sinned:
Nu är det ju inte så att man sitter och räknar, utan hur det känns själv hur lång tid det kan ta på ett ungefär mellan tittandet i speglarna :D
inspektörn 2013-03-04 22:24 ! Citera #
Jag kollade mig själv idag och upptäckte att jag tittade konstant framåt och i den mittre spegeln och sidospeglarna var 7:e sekund. Man har koll både framåt och bakåt samtidigt med lite rutin*L*
Jossan-88 2013-03-05 15:59 ! Citera #
Inspektörn:
:D Okej, då ska jag kolla hur jag ligger till :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov