Start > Körkortsforum > Hjälp! kunskapsprovet om 31 da…

Hjälp! kunskapsprovet om 31 dagar och körprov om 34...

nervöstjej 2013-03-01 16:10 ! Citera #
Hej allihopa =)

Jag är så nervös vet inte vad jag ska ta mig till! Kan inte fatta att jag ska skriva teoriprovet (FÖRSTA GÅNGEN) snart är så himla nervös....det känns som att jag kommer få UNDERKÄNT då jag är en person som lätt stressar upp mig :o :o vill verkligen inte låta stressen ta över. Hur gjorde ni för att hålla er lugna under själva provet?

Det känns som att ingenting fastnar när jag läser boken :S däremot har jag gjort massa tester på gratisteori.se där jag gjort typ 40 olika prov och ligger på 95 % samma med körkortonline. Nu håller jag på med STR elevcentralens ABCF-proven, dom är ju skit svåra!! :( brukar skriva ner i ett anteckningsblock de frågor jag fått fel på.

Har hört att många tycker att teoriprovet är ganska lätt och att många överdriver och gjort provet till värsta skräck scenariot? men sen har jag också hört att det beror lite på vissa har tur och får de mest basic och enklaste frågorna och andra får ett krångligare prov...men det beror ju självklart också på hur pass mycket man pluggat och hur mycket som verkligen fastnar. Jag blir alltid mentalt blockerad under prov pga av stress :’(

Sorry om inlägget är otydligt och rörigt är så stressad att jag förstår knappt själv vad jag skriver...Måste hålla mig lugn. Hur som haver, några tips? typ en månad kvar tills det är min tur...ska jag fortsätta som jag gör? hur många timmar om dagen ska jag lägga ner?

Tack på förhand för svar
Jossan-88 2013-03-01 17:29 ! Citera #
Hur just du ska plugga teorin känner du bäst av själv, alla är vi olika och vi har olika metoder som funkar just bara för oss. Det enda jag skulle kunna tipsa om är att du ska försöka slappna av lite grann. Det är som sagt 1 månad kvar och om du redan är så här nervös så undrar man ju hur du kommer vara dagen innan provet :)
Men eftersom du ligger så pass bra till på alla dina tester så kan jag tycka att du ska fortsätta plugga som du har gjort, det verkar ju har givit resultat :)
Lycka till!!
inspektörn 2013-03-01 18:11 ! Citera #
Skärp dig!
En månad kvar? Wow!
Har du aldrig gjort ett prov i skolan?
Får man en månad på sig till förberedelser och testa sig själv på en massa testfrågor?
Du har haft åtminstone 18 år på dig att lära dig saker om trafiken så gnäll inte utan gå in och gör provet!
Det värsta som kan hända är att du får göra om det! Fick du det i skolan?
nervöstjej 2013-03-01 20:05 ! Citera #
inspektörn
Skärp dig!
En månad kvar? Wow!
Har du aldrig gjort ett prov i skolan?
Får man en månad på sig till förberedelser och testa sig själv på en massa testfrågor?
Du har haft åtminstone 18 år på dig att lära dig saker om trafiken så gnäll inte utan gå in och gör provet!
Det värsta som kan hända är att du får göra om det! Fick du det i skolan?

Men herregud vilken bitter gubbe/kärring du måste vara? Det är ju mänskligt att vara nervös, eller hur? Jag tror inte jag är ensam om att vara rädd för att bli underkänd. Aja jag antar att du har haft en jävligt dålig dag idag... behöver ingen bitter feedback. Tack och adjö!
nervöstjej 2013-03-01 20:08 ! Citera #
Jossan-88
Hur just du ska plugga teorin känner du bäst av själv, alla är vi olika och vi har olika metoder som funkar just bara för oss. Det enda jag skulle kunna tipsa om är att du ska försöka slappna av lite grann. Det är som sagt 1 månad kvar och om du redan är så här nervös så undrar man ju hur du kommer vara dagen innan provet :)
Men eftersom du ligger så pass bra till på alla dina tester så kan jag tycka att du ska fortsätta plugga som du har gjort, det verkar ju har givit resultat :)
Lycka till!!

Skulle vara så pinsamt att kugga...vill verkligen klara allt på första försöket :lol: men så kan jag ju inte gå runt och tänka huvudsaken är ju att jag får körkort sen om jag blir underkänd är det bara att kämpa vidare och inte ge upp! men tack ska du ha, ska försöka slappna av så att teorin fastnar i skallen
inspektorn 2013-03-01 22:07 ! Citera #
Bitter? Absolut inte, men däremot realist!
Att stressa upp sig för en sak som man kan göra hur många gånger som helst är bara dumt!
Fokusera på rätt saker och se för fasen till att ha lite djävla anamma i dig så kommer du upptäcka att saker och ting inte är så svåra!
Dags att lämna barnstadiet och gå in i vuxenvärlden!
I vuxenvärlden måste man klara av sina problem själv utan att få panik.
Jag säger inte det här för att vara elak, utan för att få dig på bättre tankar än det flyktbeteende du har nu!
Att vara nervös är naturligt, men att låta det gå så långt att man är nervös en månad innan provet, tja... lycka till!
Du måste haft en hemsk skolgång om du har dom problemen!
Med dina nuvarande negativa tankar så har du skapat en flyktväg om du skulle misslyckas på provet: ”Jag var så nervös”! Då kan du skylla din okunskap på något som andra kan relatera till och ta bort fokus på att du faktiskt inte kan grejorna!
Om du missar provet beror det enbart på att du inte har lärt dig grejorna ordentligt, för kan man sakerna så löser man uppgiften oavsett hur nervös man är! Se realistiskt på saken för det är bara du som kan bestämma om du skall klara provet eller inte. Skapar du flyktvägar innan så bäddar du för ett nederlag. Ser du positivt på utmaningen så kan du med högt huvud säga att du utmanat svårigheterna och försökt efter bästa förmåga!
Lycka till!
Jossan-88 2013-03-01 22:39 ! Citera #
nervöstjej
Jossan-88
Lycka till!!

Skulle vara så pinsamt att kugga...vill verkligen klara allt på första försöket :lol: men så kan jag ju inte gå runt och tänka huvudsaken är ju att jag får körkort sen om jag blir underkänd är det bara att kämpa vidare och inte ge upp! men tack ska du ha, ska försöka slappna av så att teorin fastnar i skallen

Varför skulle det vara pinsamt att kugga? Alla kan inte klara teorin på första försöket. Så om du nu skulle kugga så kommer du få se inom vilka områden du behöver plugga mera på, och sedan är det bara att boka ett nytt prov, och denna gång klara det :)
Jag är rätt säker på att du kommer klara det på max två försök, bara man ser till att plugga ordentligt men samtidigt inte plugga FÖR mycket så man tränger bort det man pluggar in, det har jag haft en tendens att göra :D Men som tur är så har jag inte skrivit provet ännu, men jag märkte det när jag gjorde prov efter prov här på körkortonline. Till slut så missade jag på väldigt lätta och solklara frågor. Så då fick man vila hjärnan ett par dagar innan man satte sig här igen. Nu gör jag max 2 prov om dagen härinne. Och mina resultat ligger mellan 61-63 rätt varje gång. Så försök att hitta ett sätt som passar just dig. Lycka till!!
nervöstjej 2013-03-01 23:55 ! Citera #
Jossan-88
nervöstjej
Jossan-88
Lycka till!!

Varför skulle det vara pinsamt att kugga? Alla kan inte klara teorin på första försöket. Så om du nu skulle kugga så kommer du få se inom vilka områden du behöver plugga mera på, och sedan är det bara att boka ett nytt prov, och denna gång klara det :)
Jag är rätt säker på att du kommer klara det på max två försök, bara man ser till att plugga ordentligt men samtidigt inte plugga FÖR mycket så man tränger bort det man pluggar in, det har jag haft en tendens att göra :D Men som tur är så har jag inte skrivit provet ännu, men jag märkte det när jag gjorde prov efter prov här på körkortonline. Till slut så missade jag på väldigt lätta och solklara frågor. Så då fick man vila hjärnan ett par dagar innan man satte sig här igen. Nu gör jag max 2 prov om dagen härinne. Och mina resultat ligger mellan 61-63 rätt varje gång. Så försök att hitta ett sätt som passar just dig. Lycka till!!

Du har rätt! jag får väl ta o vila hjärnan lite så all info inte försvinner helt och hållet. Det får gå som det går... Får hoppas att det går bra för oss båda iaf. Lycka till!! :)
nervöstjej 2013-03-02 00:05 ! Citera #
inspektorn
Bitter? Absolut inte, men däremot realist!
Att stressa upp sig för en sak som man kan göra hur många gånger som helst är bara dumt!
Fokusera på rätt saker och se för fasen till att ha lite djävla anamma i dig så kommer du upptäcka att saker och ting inte är så svåra!
Dags att lämna barnstadiet och gå in i vuxenvärlden!
I vuxenvärlden måste man klara av sina problem själv utan att få panik.
Jag säger inte det här för att vara elak, utan för att få dig på bättre tankar än det flyktbeteende du har nu!
Att vara nervös är naturligt, men att låta det gå så långt att man är nervös en månad innan provet, tja... lycka till!
Du måste haft en hemsk skolgång om du har dom problemen!
Med dina nuvarande negativa tankar så har du skapat en flyktväg om du skulle misslyckas på provet: ”Jag var så nervös”! Då kan du skylla din okunskap på något som andra kan relatera till och ta bort fokus på att du faktiskt inte kan grejorna!
Om du missar provet beror det enbart på att du inte har lärt dig grejorna ordentligt, för kan man sakerna så löser man uppgiften oavsett hur nervös man är! Se realistiskt på saken för det är bara du som kan bestämma om du skall klara provet eller inte. Skapar du flyktvägar innan så bäddar du för ett nederlag. Ser du positivt på utmaningen så kan du med högt huvud säga att du utmanat svårigheterna och försökt efter bästa förmåga!
Lycka till!

Tack för din predikan om hur man kommer in i ”vuxenvärlden” och ditt försök att föra fram någon slags kognitiv beteende terapi om hur man bör tänka positivt.

Jo, min tid i skolan har gått hyfsat bra men det är just körkortsteorin som skrämmer mig då mycket press kommer från familj/släkt... men iallafall, det får gå som det går! Detta klarar jag galant 8-)
inspektörn 2013-03-02 05:22 ! Citera #
Bra tänkt! Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov