Många är säkert inte redo och kuggas pga det, men jag tror också att många kugga pga nerver.
Jag kuggades två gånger. Jag blir jättelätt nervös och hade samma problem när jag började övningsköra. Det tog mååånga lektioner för mig att jobba bort nerverna både inför allt det nya med bilen och körningen men även mötena med nya personer i form av olika körlärare. Jag är väldigt blyg av mig.
Jag kände mig säker när jag lämnade körskolan för att sätta mig och köra upp efter 50 tagna lektioner, men jag kuggade både en och två gånger (med all rätt). Jag var så nervös att jag skakade båda gångerna och allt jag hade lärt mig var som bortblåst. Jag planerade dåligt, kom för snabbt in i situationer och körde allmänt dåligt. Mellan gång ett och två körde jag en lektion och mellan gång två och tre körde jag inte alls. Men under omgång tre kände jag mig lugnare än de andra gångerna, jag fick en stabil äldre man som inspektör, som jag direkt kände mig trygg med. Allt kändes rätt från början och då klarade jag det.
Efter det hämtade jag min bil och körde tretton mil hem och jag kan ärligt talat säga att det kändes hur tryggt som helst, kände inga tvivel på mig själv öht. Var inte ett dugg rädd/nervös.
Nu har det gått ett halvår och jag har kört väldigt mycket och tycker iofs att jag var fjantig som blev så nervös som jag blev, men återigen det är så jag är som person, nya möten/händelser gör mig nervös och jag behöver tid för att vänja mig ÄVEN om jag vet att jag KAN.
Så bara för att man kuggar betyder inte det att man inte kan :-). Jag tror knappast att min körlärare hade skickat mig på uppkörning om jag var så kass som jag var under båda mina första uppkörningar, det hade varit en skam för körskolans rykte kan jag säga..
Lycka till när det blir din tur!