Start > Körkortsforum > Kuggat... igen?

Kuggat... igen?

Kugghjulet 2012-11-10 23:47 ! Citera #
Jag vet precis hur det känns efter att ha kuggat en uppkörning. Jag vet hur det känns att kugga 2, eller 3, eller 4, men jag har också klarat det till slut. Därför vill jag skriva den här tråden till er som har kuggat och behöver hjälp att komma framåt.

Vad ska göra/tänka på när jag kuggat?

1. Köp en påse ahlgrens bilar och tugga hårt.

2. När du kommer hem från en uppkörning kan det kännas bra att söka lite på internet, läsa om andras katastrofala uppkörningar. Det finns de som kört på cykelvägar, kört mot rött, varit nära olyckor och det finns definitivt de som kuggat fler gånger än du. Läs gärna lite om andras uppkörningar, det kan pigga upp för stunden, men gör det inte för mycket, de ger fel känsla inför nästa försök.

3. Var inte otrevlig mot inspektören, det kan mycket väl vara samma du får nästa gång. Jag har kört upp 5 gånger, och bara haft 2 olika inspektörer.

4. Boka helst inte en ny uppkörning på en gång. Kör minst 10 lektioner innan du kör upp igen, gärna 15 eller fler, och kan du köra hemma så bara kör. Kör, kör, kör.
Det är lätt att tänka att man klarade det nästan, det var inspektörens fel, och du hade otur med vägarna du fick köra på. Det är sant, du kanske nästan klarade det, inspektören är ingen robot utan kan ha vävt in sina känslor, och du kan ha haft otur med din runda och trafiksituationerna, men: det var inte därför du kuggade.

Så varför kuggade du då?
Det finns egentligen bara en anledning till att man kuggar, och det är att man kör upp för tidigt. Du är helt enkelt inte färdig. Bokar man en ny uppkörning direkt efter varje gång, så blir det lätt kuggning på kuggning, för det är fortfarande för tidigt. Man är inte ett dugg bättre om man klarar uppkörningen på första försöket eller om man klarar den på trettioandra, man har helt enkelt bara väntat med att köra upp tills man är klar: och det är väl smart?

När man har haft körkort ett tag märker man att man var ju inte så himla duktig den där gången när man kuggade. Man hade ju inte så himla bra koll på allting som man tyckte då. När man övningskör har man bara ett enda mål: att få körkortet. Sedan om man får det i ett flingpaket, eller efter en uppkörning, det är skit samma, körkortet ska man ha! När man väl har det, sätter sig bakom bilen och kör (och kanske blir stoppad av polisen samma dag för att man inte har lyset på, erhm *harkel*) märker man att det är ju inte alls samma sak som på körskolan, utan plötsligt är allting lite lite svårare. Plötsligt är man faktiskt glad att man kuggade den där första gången, för hade man inte haft de kunskaper manhar NU, då hade det hela faktiskt varit ganska läskigt.
Så även om du tycker att du körde bra på din uppkörning, när du kuggade, så måste du bli ännu lite bättre. Och det blir du, varenda gång du kör. Ta gärna med dig en lapp hem från lektionerna, där det står vad du gjort för fel. TÄNK på dom, kör i huvudet, koncentrera dig, är det så himla svårt, det där du gjorde fel? Ha som mål till nästa körning att aldrig göra samma misstag igen. Så småningom kommer dina körningar vara näst intill perfekta, och då är det ingen som kommer att kugga dig när du kör upp.

Vad ska jag göra/tänka på under uppkörningsdagen? Vanliga frågor med mera.
1. En vanlig fråga är: Ska jag ha körläraren med mig?
Jag råder dig att ha det, om du tycker om din körlärare. Det är inte meningen att den ska sitta i baksätet och prata med dig så att du blir distraherad som många tror, utan det är inspektören den ska prata med, så att den där ”dom-glor-på-allt-jag-gör”känslan lossnar lite och du kan slappna av. Det känns faktiskt rätt bra när inspektören inte säger mycket annat till dig än vart du ska, och sitter resten av tiden och pratar gamla bekanta med din körlärare istället. Men om du vill kan du kanske kolla med din körlärare för säkerhets skull, så att den pratar med inspektören och inte med dig.

2. En annan vanlig fråga: Ska jag säga högt om jag gör fel, så att de vet att jag är medveten om det?
Nej. Om du gör små fel, som att smygkoppla, stänga av blinkisern sent eller bromsa kraftigt, var bara tyst och kör. Ska du tvunget babbla, så säg när du gör rätt istället. Kör du om en traktor sent för att du inte tyckt att det var säkert tidigare, så säg det om du vill, för det är ett trafiksäkert val och inget fel. Men det går jättebra att hålla käften och köra också :)
Om du gör större fel då? Du ska inte göra några större fel på din uppkörning. Och du ska definitivt inte räkna med att du kommer att göra det.

3. Nervös? Många är nervösa, vissa är väldigt nervösa, och andra får panik tre veckor före uppkörningen. Det är inte lätt att trolla bort detta, men det finns några sätt att lätta nervositetstrycket en aning. Det ena är att vara förberedd. Jag själv var inte lika nervös den gången jag klarade min uppkörning som jag var de andra. När jag sa till min körlärare på morgonen att jag faktiskt var nervös sa hon argt ”Skärp dig, du har kört 14 gånger nästan helt perfekt nu, varför skulle du inte klara det nu?” eller nåt sånt. Därför råder jag dig att också göra så. Kör 10 gånger helt perfekt innan du kör upp. Ställ högre krav på dig än vad inspektören kommer göra, men var medveten om att det är dina krav och inte deras. Var medveten om att de inte kommer kugga dig för att du inte kör helt perfekt, men kör perfekt i alla fall!
Ett annat tips är som ovan nämnt att ha körläraren med dig.
Inse att du inte är sjukligt nervös bara för att du är extremt nervös för din uppkörning. Du har antagligen inte större problem med nervositeten än andra och du behöver ingen medicin. Säg till dig själv att ”Att köra upp är inte så himla farligt, att kugga är inte så himla farligt. Jag har inget att förlora, bara en massa att vinna.”
Själv tog jag med mig en tur-katt också, vilket jag har sagt till alla (inklusive inspektören), men det behöver kanske inte ni göra, och glöm att jag skrev det här.
Många säger att det är viktigt för nervositeten att komma i tid. Det är det, därför att det är bra att undvika stress. Det är dock inte alls bra att komma jättetidigt. Du ska inte sitta och vänta på din körning en timme innan det är dags, du ska komma i lagom tid och vänta i ca 5-10 minuter.
Kör en lektion precis innan. jag har provat både med och utan lektion innan, och jag råder dig starkt att göra det. Gärna dagen innan OCKSÅ (inte istället, du bör ha en lektion precis innan). Och kanske en dagen innan det med?
Släpp pressen utifrån andra. Varför tar du körkort? för din eller för andras skull? Tycker du det är pinsamt att kugga? Släpp det, kör för din egen skull och tyck det är kul. Det är guld värt om du tycker det är roligt att köra.

Min första uppkörning gjorde jag i januari och fick körkortet i oktober samma år. Efter två veckor hade jag kört hundra mil. Att ha körkort är kul, så ge nu allt, men gör det ordentligt. Du får inte körkort om du kör upp innan du är färdig. Är du färdigt så kommer du tvärtom också garanterat att få det. Det finns bara en sak att göra: KÖÖÖÖÖÖR!!!!!!!
putin 2012-11-17 01:14 ! Citera #
Ang nybörjare: är det inte trafikskollor som bokar prov och tycker blir det för tidig eller inte?.. :lol:

Ang andra: vad ska jag göra/tänka på under uppkörningsdagen med ca 20 år körerfarenhet i halva världen (tyskland, frankrike, italien, ryssland, mm) utan några olyckor alls. Vad kan du rekommendera?..
Kan tyvärr inte ta med några körlärare pga de dog redan eller pensionerade sig för länge sedan :?

Nervös självklart, dricker scotch för att lugna lite :?
Gäst 2012-11-19 13:54 ! Citera #
Tack ,,fina Dig för detta omfattande svaret .Väldigt tröstande för oss som kuggade flera gången .Jag själv är en veten och fin förare( änligt de trafik inspektörena) ,,,jag körede upp två gånger ,,ena gång ,påpekade att jag ska planera bättre ,,,och när det var ordnat ,andra gången ,gick det hur bra som hälst ...inan vi kom till Ica pakeringen .Jag görde som han sa ,,,och styrrade på en tant som jag släppte utan att jag såg skilten enkelriktad .FYYYY ,,tänkte jag ,,,han brömsade och sa ,,,att man kör runt för att komma ut från parkeringen .Ok då tänkte jag , :x ,Tog han mig dit för att kugga ,eller ,?? jag var sååå arg ,,och sa att jag vill tillbaka för at när det är redan underkändt ,,då behöver jag inte misshandlas 20 min till ,,,men han inte gick på det ,,,.Jag körde tillbacka och då började han prata hur bra jag var ,bla bla ,vad ja ska tänka nästa gång ...men det hjäper INTE ,,det säter sina spår mentalt .jag hade lust att ta upp den skilten och krossa i tusen bitar .Men tur att det finns flera gånger som kostar änu flera tusen lappar .På insdag ska jag till Tranås och köra upp där med trafikverkets bil ,,Ingen anning vad det blir .Värt att försöka inan teorie tiden går ut .Kämpar som en galnig för att vara lugn när det är dags att prestera de der40 minuterna .Ha det bra allihopa som strävar mot samma mål ;)
Gäst 2012-11-19 17:49 ! Citera #
Det med ”minst 10 körlektioner” beror ju helt på. Man kanske behöver det, men ibland kanske man bara behöver 1 eller 2 körlektioner. Beror som sagt på vad man kuggade. Går det att lära sig det man kuggade, på mindre än 10 lektioner tycker jag man absolut inte ska ta 10 lektioner.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov