Så jag är en av många som har kuggat men det känns trots detta fruktansvärt. Min uppkörning var för ca en månad sedan och har hade sån ångest när jag väl satte mig i bilen. Det gick inte att andas, jag ville bara spy och jag kom inte ens ihåg mitt namn. Uppkörningen var HEMSK, klarade säkerhetskontrollen men inget annat. Detta kom som ett bakslag då min lärare sagt att jag kör riktigt bra.
Nu har jag uppkörning igen på torsdag - men hur ska jag undvika denna jävla ångest? Jag kan köra men när det väl gäller att prestera en gång för alla går det åt skogen.
Några tips? Som inte innefattar att tänka att det är som en vanlig körlektion? För det fungerar inte :-(
Du måste försöka intala dig själv att det inte är något speciellt med uppkörningen. Det handlar ju trots allt inte om att du måste prestera - du ska ju inte slå världsrekord inför en storpublik. Du ska köra en bil i drygt en halvtimme. Enda skillnaden mot vanligt är en ny person som sitter bredvid dig, som observerar hur du kör på samma sätt som din trafiklärare. I framtiden kommer du garanterat köra flera personer du aldrig haft i bilen tidigare, så det är ingen unik situation.
Något som också hjälper är att verkligen känna efter hur redo du själv känner dig inför körprovet. Inte endast trafiklärarens åsikt. Om du gjort en testuppkörning med trafikskolan, gärna med en lärare du inte haft tidigare, så borde du få en uppfattning om hur det känns. Om du kan köra bil utan problem så är ju inte körprovet något problem - då kommer du klara det galant.
När man blir så pass nervös som du verkar bli så handlar det nästan uteslutande om att lura hjärnan att det inte är farligt alls, sätta upp små delmål så du känner att du gradvis klarar det, och att öva på situationen (exempelvis köra med olika trafiklärare och ha testuppkörningar med dem).