Det säger väl sig självt att farthållaren slås av när du bromsar. Det vore ju livsfarligt annars. Du måste ju rimligen kunna stanna fordonet utan att behöva slå av farthållaren manuellt först.
Skyll inte en kuggning på att bilen hade farthållare. Det framgår inte hur bilen betedde sig, utan bara att det var konstigt. Men min gissning är att det var för att du var ovan vid bilen. Det är okej att var lite ovan vid bilen under en uppkörning, men om man inte kan hantera den så är det ett tecken på att man inte är redo för körkort.
jag ska köra med sollentunas trafikverkets bil och vad är det som jag ska tänka på är den komplicerad på något sätt något jag ska tänka på kanske? och vad är fartbehållare och var ligger den?
Om bilen har farthållare så kan du slå på den när du har uppnått en hastighet som du vill hålla. Farthållaren bibehåller då den hastighet fordonet hade när funktionen aktiverades. Du kan med andra ord accelerera upp till 70 km/h på en 70-väg och sen aktivera farthållaren, så ser den till att bilen fortsätter färdas i 70 km/h.