Start > Körkortsforum > Hur klara femte uppkörningen? …

Hur klara femte uppkörningen? :-)

Envis 2012-10-26 16:30 ! Citera #
Kuggade på fjärde försöket, nu har teorin gått ut så jag har lite mer tid (om än inte lika mycket pengar) att ta fler körlektioner. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att köra privat.

Vad ska man tänka på för att fixa femte försöket? Börjar ärligt talat kännas lite hopplöst, även om jag vet att det inte hjälper att tänka så. Jag blir nervös under proven och känner press på mig att klara körkortet för att kunna få jobb (har fått ett vikariat nyss ändå men det går ju ut om några månader, lättare få jobb i min bransch med körkort). Så det spelar säkert in. Även om jag fick 56 på teorin så var det nog delvis tack vare att jag har lätt att lära mig saker snabbt, utan att de sätter sig i ryggmärgen alla gånger...

Första kuggningen var pga att jag missade en cykelbana och att jag (omedvetet) tittade på växelspaken. Andra gången (Trafikverkets bil) tittade jag också på växelspaken, missade att hålla mig på vägrenen när jag svängde höger fr landsväg, och svängde i för hög hastighet. Tredje gången återigen med trafikskolans bil, klantade mig och körde när bommarna gick upp ist f att vänta på ljussignalen (det gör jag iaf inte om...) samt missade att stänga av motorn när vi blev stående mer än en minut.

Tredje gången var i tisdags, pga att teorin går ut tänkte jag försöka m ”sista minuten” i annan stad m Trafikverkets bil. Nu missade jag att det var 30 på en väg och på att jag använde fel växel ibland, exvis växlade upp för snabbt innan jag hunnit få upp farten tillräckligt. Han sa att jag skulle ”lyssna på motorljudet” vilket inte har varit min starka sida under lektionerna heller. Däremot var det en trevlig kille jag körde upp för & han berömde mig för en del saker också. :-)

Har bara tagit två körlektioner sedan första kuggningen, min lärare tycker att jag borde klara det nu. ;-) Men nu ska jag nog ta fler ändå, om inte annat för att få mer rutin. Kan ju aldrig vara fel. Vid två av provtillfällena hade jag dessutom gått upp tidigt och rest till en annan stad för att köra upp = lite för trött kanske pga sömnbrist.

Som en anekdot kan väl tilläggas att dagens inspektör hade godkänt en kille på 13:e försöket. Då ska väl jag iaf klara 14:e eller så. ;-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest