Start > Körkortsforum > Kuggad på uppkörning

Kuggad på uppkörning

elin-94 2012-10-24 14:45 ! Citera #
Kuggade på uppkörningen idag... Har kört väldigt många lektioner och klarade teoriprovet förra veckan. Grejen var att innan uppkörningen hade jag en körlektion och den gick jättebra! Min lärare sa att jag garanterat skulle fixa kortet om jag körde så. Men nej... Blev nervös och stressad. Saken är den att nu vet jag inte hur jag ska fortsätta. Jag förstod två små fel, men utöver det så vet jag faktiskt inte vad jag ska förbättra... Fick en jävla massa kryss i de olika rutorna och redan efter första minuterna i bilen med den tjuriga gubben kändes det som att jag skulle faila totalt. Men han sa inte vad jag skulle förbättra? Nu vill min körskola inte boka uppkörningen än så jag kommer få vänta minst en månad... Oroar mig så över att behöva göra om teorin! Jag fick 65/65 så det hade vekrligen varit tråkigt. Vad ska jag göra? Funderar på att boka uppkörning på egen hand.... Annars är jag fast på skolan i ytterligare en månad och massa tusenlappar kommer gå till att lära mig köra när jag faktiskt redan kan. What to do guys? Är rädd att bli en sån som kuggar 10 gånger och aldrig får det där jävla körkortet.
Gäst 2012-10-24 16:18 ! Citera #
Vad fick du kryss på och på vilka bokstäver? Skrev han nån kommentar längst ner?

Jag kuggade min uppkörning i måndags och har bokat ny tid privat. Eftersom jag inte läst teorin via körskolan får jag inte boka via dem.

På kryssen kan du se vilka fel du gjorde och träna på det. Jag var också jättenervös så jag körde inte alls så bra som vanligt.
Gäst 2012-10-24 16:56 ! Citera #
Körde på körskola när mina lektioner jag köpt höll på att gå ut. Då säger körläraren ”Jag tycker du ska köpa fem lektioner till”.
Aldrig livet! Kände att jag var redo för uppkörning, så jag bokade in privat. Gick galant!
Kommer till o med få tillbaka pengar från körskolan för lektioner och annat som jag ej använt.

Så känner du att du är 100% redo att köra upp så tycker jag absolut du ska boka in uppkörning privat!
elin-94 2012-10-24 18:31 ! Citera #
Jo jag känner mig absolut redo, men om jag inte går via dem får jag itne den bil jag är van vid... jag KAN köra och de har pressat mig på tillräckligt med lektioner nu tycker jag. Vet inte riktigt vad jag ska göra... Finns en tid i veckan, men den kommer de inte att boka till mig och då blir det att köra upp i slutet av november, och det känns väldigt segt. Eftersom jag inte kör hemma alls så kommer man ju få ta lektioner för att ”underhålla” det så att säga.. Men är för feg för att säga till att jag inte vill boka via körskolan.
elin-94 2012-10-24 18:41 ! Citera #
Vilken tur jag hade!! Körskolan ringde nyss och sa att jag fått en ny tid till på måndag. Men nu är jag redan galet nervös. Vet inte riktigt vad jag ska ändra??? Någon som har några tips?
Jossan-88 2012-10-24 18:49 ! Citera #
Vart sitter kryssen i protokoll pappret som du fick av inspektören som var med?
elin-94 2012-10-24 18:57 ! Citera #
Jag vet inte, jag kollade inte jag bara försökte att inte gråta... Det var något B och något E. Sedan tog min lärare det pappret så jag ska fråga honom imorgon vad exakt jag borde gjort annorlunda så får vi jobba på det. Men jag vet inte riktigt vad jag borde gjort annorlunda mer än ett par få saker... Sånna dumma misstag du vet, körde för nära en maskin och så tyckte han att jag inte borde växlat ner till 2:an i en rondell som var fri. Men jag har alltid kört på tvåa i rondeller med körskolan, och den var liksom inte jätte stor.. Ska fråga med imorgon, men misslyckas jag på måndag, ja då vet jag inte vad jag tar mig till!
Gäst 2012-10-24 21:12 ! Citera #
Så körskolan tog ditt papper? Du borde be om en kopia.
B betyder iaf att du misslyckats med att uppvisa en rutinmässig manövrering samt använda olika sätt att bromsa fordonet
E betyder att du inte visat goda avsökningsrutiner samt identifierat risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer.

Sen beror det på vid vilka moment kryssen sitter.

Jag fick två kryss på B och ett på E.
Gäst 2012-10-24 21:21 ! Citera #
elin-94
Jag vet inte, jag kollade inte jag bara försökte att inte gråta... Det var något B och något E. Sedan tog min lärare det pappret så jag ska fråga honom imorgon vad exakt jag borde gjort annorlunda så får vi jobba på det. Men jag vet inte riktigt vad jag borde gjort annorlunda mer än ett par få saker... Sånna dumma misstag du vet, körde för nära en maskin och så tyckte han att jag inte borde växlat ner till 2:an i en rondell som var fri. Men jag har alltid kört på tvåa i rondeller med körskolan, och den var liksom inte jätte stor.. Ska fråga med imorgon, men misslyckas jag på måndag, ja då vet jag inte vad jag tar mig till!

Du tar det på Måndag! :)
Konstigt.. jag lärde mig från min körskola att alltid växla ner till tvåan i en rondell. Men min handledare som jag körde privat med sa att hon brukar köra på trean om rondellen är fri. Så är lite luddigt de där. Men borde ju vara d körskolan säger som är det rätta.

Håller tummarna för dig på Måndag! bara koncentrera dig och tänkt inte för mycket på att ”jag kmr inte klara det” ”jag måste klara det” osv.
Sätt dig, ta ett djupt andetag och prata inte i onödan med inspektören utan fokusera bara på körningen!
Gäst 2012-10-24 21:38 ! Citera #
Gäst

Konstigt.. jag lärde mig från min körskola att alltid växla ner till tvåan i en rondell. Men min handledare som jag körde privat med sa att hon brukar köra på trean om rondellen är fri. Så är lite luddigt de där. Men borde ju vara d körskolan säger som är det rätta.

Jag skulle till att börja med att undvika körande i rondellerna, håll er till cirkulationsplatserna.

Det finns ingen bestämd växel att använda i specifika trafiklösningar. Allt beror på situationen, som väglag, väder, sikt, annan trafik, fordonet du framför, utformning av trafikavsnitt etc etc. Om ni lärt er att i cirkulationsplatser kör man i tvåan så har ni antingen lärt er av någon som inte vet hur man kör bil eller så har ni inte lyssnat tillräckligt noggrannt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo